Hoi,
Mijn C5 rijdt op lpg en ik heb een terugkerend probleem van de uitlaatgasstoring. (die volgens een garage mar 50 keer gereset kan worden, zie topic 50 keer).
De andere dealer wilde wel resetten en repte niet over een maximum aantal keren resetten.
Wel gaf de dealer als mogelijk structurele oplossing een koprevisie ivm mogelijk stroef lopende kleppen die bij overschakeln naar gas een storing geven.
Is iemand hier specialistisch genoeg met gas om deze lezing te kunnen bevstigen danwel ontkennen?
Ik vind de reparatie iets te duur (min 1000 a1200 euro) om zomaar even te laten doen.
Misschien Oldenhage?
Groet,
Gert
Weet je ook de storingsmelding die uitgelezen is door de dealer? Storing uitlaatgas is namelijk een standaard kreet die op het display verschijnt zodra er een storing in het motormanagement staat waardoor het lampje gaat branden.
Koprevisie lijkt me een beetje overdreven eerlijk gezegd. Wat nog wel eens met de 2.0 16V wil voorkomen is een slecht werkende hydraulische klepstoter.
Wat ook erg belangrijk is goede olie in deze motoren om storingen aan de klepstoters te voorkomen (minimaal 5W40/ geadviseerd wordt 5W30)
Wat is de kilometerstand en welke olie gebruik je?
De mijne staat op 163dkm en heeft synthetische olie 5W40 en geen problemen hiermee tot nu toe.
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
sowieso krijg je een storing als de auto onder het rijden overschakeld van LPG naar benzine, maar wat blade al schreef, probeer de storingscode te achter halen. En vraag ernaar om ook de EOBD uit te lezen, meestal staat daar de P0170 code in (uit mnhoofd hoor) dat is de storing voor een (te) arm mengsel. Als die code er in staat is er niets aan te doen… nare eigenschap van LPG. Verde wat Blade al schreef, dunne olie, je kan tot 0W30 gaan.
Maar nogmaals eerst de opgeslagen (EOBD) code vragen.
en ook al heb je een perfect werkende installatie, met LPG heb je altijd brandende lampjes…
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Ik ben het niet helemaal eens met je stelling dat je die melding altijd krijgt Oldehage. Er zijn zat auto’s, ook C5’s die dat niet hebben. In beginsel een kwestie van heeeeeel goed afstellen van de gasinstallatie.
Alleen blijft het bij mij niet bij de melding. De laatste twee weken valt de auto ook regelmatig uit, zelfs af en toe rijdende. En dat is op zijn minst lastig met een automaat. Vandaag leek de auto zelf helemaal slecht te lopen. Bij gasgeven een enorme vertraging in de reactie tot zelfs decelereren in plaats van accelereren bij het vloeren van het rechter stokje onder aan het schutbord.
Komt de oplossing afgezet tegen deze problemen je bekend voor?
Ik denk er na jaren tevreden gasstoken toch af en toe aan een diesel te kopen, dat kan toch niet de bedoeling zijn van Citroen?
Overigens vind ik het af en toe wel een beetje raar dat om het minste of geringste er waarschuwingen en lampjes gaan branden, maar e gerust weken met kapotte lampen kan rijden want daar taalt geen enkel lampje naar, dan houdt hij zijn elektronische kaken stijf op elkaar Net als bij passagiers zonder gordel….....Ben ik de enige die dat raar vind?
Groet,
Gert
Als ik zo vrij mag zijn om te vragen of dit een lease auto is want dan heb je groote kans dat de laaste paar maanden van de lease er nauwelijks onderhoud is geweest en dat is zeer slecht voor de lpg installatie , dat was bij mijn xantia ook het geval , motor slecht lopen , afslaan en schomelend toerental , toen is er bij mij voor +- 70 % vervangen aan de installatie en rij ik al +- 70000 km probleemloos
en met de stelling van en ook al heb je een perfect werkende installatie, met LPG heb je altijd brandende lampjes…
ben ik het absoluut niet mee eens vanwege het feit dat er genoeg lpg auto’s rond rijden zonder problemen en hij dit ook niet feitelijk kan onderbouwen.
Mijn auto is zijn leven als leaseauto begonnen. Maar na een jaar heeft de berijder de auto gekocht uit de lease en hem prive gereden omdat de kilomtervergoeding voor hem aantrekkelijk was. Ik weet nog dat de vorige eigenaar eind vorig jaar het een en ander laten vervangen verstuivers etc.
ben je al bij een lpg speciaalist geweest mischien kan die wat info over het probleem geven
citroenc2 schreef:Als ik zo vrij mag zijn om te vragen of dit een lease auto is want dan heb je groote kans dat de laaste paar maanden van de lease er nauwelijks onderhoud is geweest en dat is zeer slecht voor de lpg installatie
Kun je aangeven wat voor onderhoud er dan specifiek aan de gasinstallatie moet worden uitgevoerd?
Mijn C5 met gas komt ook uit de lease, gekocht met 150dkm. Olie en bougies vervangen + inspektie. Nu 13dkm verder: geen lampjes, geen grote problemen.
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
af en toe moet de lpg instalatie worden afgesteld en een lpg specialist kan ook de slijtage enz nakijken
automatique schreef:Ik ben het niet helemaal eens met je stelling dat je die melding altijd krijgt Oldehage. Er zijn zat auto’s, ook C5’s die dat niet hebben. In beginsel een kwestie van heeeeeel goed afstellen van de gasinstallatie.
Alleen blijft het bij mij niet bij de melding. De laatste twee weken valt de auto ook regelmatig uit, zelfs af en toe rijdende. En dat is op zijn minst lastig met een automaat. Vandaag leek de auto zelf helemaal slecht te lopen. Bij gasgeven een enorme vertraging in de reactie tot zelfs decelereren in plaats van accelereren bij het vloeren van het rechter stokje onder aan het schutbord.
Komt de oplossing afgezet tegen deze problemen je bekend voor?
Ik denk er na jaren tevreden gasstoken toch af en toe aan een diesel te kopen, dat kan toch niet de bedoeling zijn van Citroen?Overigens vind ik het af en toe wel een beetje raar dat om het minste of geringste er waarschuwingen en lampjes gaan branden, maar e gerust weken met kapotte lampen kan rijden want daar taalt geen enkel lampje naar, dan houdt hij zijn elektronische kaken stijf op elkaar Net als bij passagiers zonder gordel….....Ben ik de enige die dat raar vind?
Groet,
Gert
De C5 II heeft de dingen die je op je huidige C5 “mist” wel (lampcontrole en gordelwaarschuwing passagiers, zowel voorin als achterin).
En Citroën ontwerpt niet de gasinstallatie .
Als je een SGI installatie van AG hebt kan het zijn dat de vacuumslangetjes gescheurd zijn van de verdamper.
citroenc2 schreef:af en toe moet de lpg installatie worden afgesteld en een lpg specialist kan ook de slijtage enz nakijken
Is er dan nog wat af te stellen aan een G3 installatie? Deze zijn toch zelflerend? Wat bedoel je met slijtage nakijken?
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
slijtage van de gemonteerde spullen zoals injectoren en slangen , valse lucht , enz
OK, visuele inspektie dus; heb ik ook gedaan evt. nog de stekerverbindingen een keer nakijken
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
citroenc2 schreef:Als ik zo vrij mag zijn om te vragen of dit een lease auto is want dan heb je groote kans dat de laaste paar maanden van de lease er nauwelijks onderhoud is geweest en dat is zeer slecht voor de lpg installatie , dat was bij mijn xantia ook het geval , motor slecht lopen , afslaan en schomelend toerental , toen is er bij mij voor +- 70 % vervangen aan de installatie en rij ik al +- 70000 km probleemloos
en met de stelling van en ook al heb je een perfect werkende installatie, met LPG heb je altijd brandende lampjes…
ben ik het absoluut niet mee eens vanwege het feit dat er genoeg lpg auto’s rond rijden zonder problemen en hij dit ook niet feitelijk kan onderbouwen.
Zeg C2, Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor, maar heb je me ooit gevraagd dit te onderbouwen??? Nee…
voorgeschreven onderhoud aan een LPG installatie; om de 60.000 een filtertje vervangen in de LPG aanvoer. Dat is wat de fabrikant voorschrijft voor onderhoud. En de fabrikant is niet Citroen!! Mijn stelling van altijd brandende lampjes is sowieso gebaseerd op ervaring met deze auto’s. En we zitten op een Citroen forum dus ik beperk me tot Citroens. Uiteraard zullen er auto’s zijn van andere merken waar nooit een lampje gaat branden maar dat terzijde.
De C5 is voorzien van een nieuwe generatie computers, ivm de euro norm. Deze computers zijn eigenlijk twee in een, de MM en de EOBD zijn twee losse systemen. Het EOBD gedeelte is echter veel kritischer dan het MM van Citroen en registreerd veel sneller een afwijking. Zo’n afwijking resulteerd in een brandend lampje. Je kunt dus nooit de werking van een LPG installatie in een Xantia vergelijken met een C5.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Re: Uitlaatgasstoring met LPG
Richardfijn schreef:Ik heb ook diverse keren uitlaatgas storing gehad ben dus naar de dealer geweest en die heeft hem twee keer uitgelezen en wat bleek de luchtpomp was stuk. Die hebben ze vervangen en tot nu toe nog geen storing weer gehad ...
Het vervangen van een lucht pomp kost incl montage 320 Euro
Kan kloppen, heb ik ook gehad en heeft overigens geen fluit met LPG te maken.
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png