Ze zit erin en loopt mooi, maar…
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 25 mei 2010 11:15 PM

Afgelopen weekend het nieuwe motorblok ingebouwd in de CX. Jawel, een Turbo II. Maar wat een pokke klus aangezien ik het e.e.a. aan moest passen (er zat een ongeblazen diesel in). Blokje loopt mooi rond en rijd tot dusver goed. Ik heb namelijk nog maar een klein blokje om gemaakt omdat ze nog niet klaar is.

Nu heb ik het volgende. Ze loopt onregelmatig stationair. Dus ze schiet soms een 300 toeren omhoog in toerental en begint dan te roken en zakt vervolgens weer terug. Ik ga ervan uit dat er nog wat lucht in de brandstofleidingen zit. Of zou het iets anders kunnen zijn? En hoe kan ik op de beste manier de boel ontluchten?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 25 mei 2010 11:25 PM
  [ # 1 ]

Is dat niet gewoon pompen op je brandstoffilter? Let daarbij wel op, dat je het contact aanzet, anders werkt de pomp verder niet en pomp je alleen de leidingen leeg.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 25 mei 2010 11:38 PM
  [ # 2 ]

Ja dat heb ik gedaan, maar moet ik niet ook een leiding op het blok een tikje los draaien? Zodat de lucht eruitkan?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 25 mei 2010 11:43 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij niet. Die pomp op je filter is immers het hoogste punt.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 26 mei 2010 11:16 AM
  [ # 4 ]

Maar zou na een ommetje rijden en een aantal keer gedraaid hebben de lucht er niet inmiddels uit zijn?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2423
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 26 mei 2010 11:38 AM
  [ # 5 ]

Ga gewoon een langer endje rijden. Lucht komt er dan vanzelf uit mits je geen lucht aanzuigt via (een lek in) het brandstoftraject.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Michiel1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008

- Xantia 2.0 16v Break
Gepost: 26 mei 2010 11:57 AM
  [ # 6 ]

Ik had recent een vergelijkbaar probleem, zij het dat die van mij enorm ging razen, ook met flinke rookontwikkeling, op bv de afrit van de snelweg. Dat bleek de drukschakelaar op de brandstofpomp te zijn. Die was lek waardoor er diesel in het inlaatspruitstuk terecht kwam.
Die drukschakelaar wordt bedient, in ieder gavel bij een serie 1 TurboDiesel, door een luchtslang van bovenop het inlaatspruitstuk naar de injectiepomp. Een pomprevisie loste het probleem op.

Son como niños, pero sin como

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 27 mei 2010 12:08 PM
  [ # 7 ]

Gisteren de meeste kleine zaken afgemaakt. Koppeling afgesteld, brandstofsysteem ontlucht en weer rustig aan opbouwen. Nu heb ik een testrit gemaakt en viel mij het volgende op.

Bij het op laten komen van de koppeling hoor je deze janken (bij het aangrijpen). Er zitten nieuwe lagers in en een nieuwe koppeling. Kan dit te maken hebben met het inslijten van de nieuwe koppeling of moet ik aan iets anders denken?

Verder valt me op dat je de turbo er niet extreem in voelt komen. Geen echte turboduw in je rug. Je hoort hem wel rond de 2500 tpm fluiten, maar de duw ontbreekt een beetje. Zou je dit bij een turbo II wel erg goed moeten merken of ben ik gewoon teveel verwent door nieuwere diesels waarbij dit wel erg goed voelbaar is?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 28 mei 2010 12:56 AM
  [ # 8 ]

uit mijn BX trd turbo tijd weet ik dat door een losse slang vanaf de intercooler de trekkracht dramatisch terugloopt. Maar je hebt het alleen over het missen van de duw in de rug. Misschien toch een lekje ergens tussen inlaat en intercooler? Slangklem niet goed vast? Het lijkt me sterk dat een koppeling moet ‘inslijten’. Heb ik in ieder geval nooit meegemaakt. Ik hoop in ieder geval niet voor je dat alles weer open moet…

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 28 mei 2010 01:15 AM
  [ # 9 ]

Ha, ik zie/lees dat mijn oude blok erin hangt!

Technisch kan ik weinig toevoegen, alleen over de turbo, ik heb meerdere turbo2 diesels gehad en een echte duw in de rug krijg je niet, het is meer subtiel zeg maar, maar ook niet iedere turbo is daarin exact hetzelfde. Mijn huidige doet dat ook niet, maar trekt wel lekker op voor een auto van ruim 1300kg…

Het is idd maar net wat je ervan verwacht denk ik.

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 28 mei 2010 11:58 AM
  [ # 10 ]

@freek: Ik heb voordat ik alles monteerde het helemaal schoongemaakt en doorgespoeld (intercooler) en na montage alles nog een keer nagelopen. IK heb ooit een ander frans merk gereden, een dci, waarvan de intercooler stuk was en dat merk je zeker.

@trd: Ik heb inderdaad eindelijk alles erin hangen. Doordat ik het een en ander toch moest aanpassen kostte het behoorlijk wat tijd. Ben alleen vergeten één koelslang mee te nemen dus die heb ik op een beunhaas manier moeten maken.

In de verhalen lees je dat je de turbo er bij een 2000 tpm duidelijk in voelt komen. Je voelt zeker dat ie meer trekkracht heeft. Alleen wat me een beetje zorgen baart is dat ze als ze warm is wat hoog stationair loopt. Rond de 1200 tpm. Lijkt me wat veel. Zat dus zelf te denken aan lucht in het brandstofsysteem (heb ik inmiddels uitgesloten) of een kapot membraan in de LDA. Zijn er nog meer symptonen waar ik dat aan kan merken dat die kapot is?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook