Erict schreef:Achterbanden voor niet injectie modellen zijn smaller dan de voorbanden. Achter 165, voor 180.
Kan ik niet helemaal volgen.
We hebben het toch over een brede velg ( 5,5 J ) naar een smallere velg gaan (5 J ).
Daar komt bij dat de 5,5 J velg een ET waarde heeft van 40 en de 5 J velg een ET waarde van 48.
Dus verander je de spoorbreedte. Waarom ?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Velgen met ronde gaten horen op oudere types, vóór en achter!
Velgen met vierkante gaten op mieuwere types, ook vóór én achter.
Een auto met vierkante én ronde gaten in de velgen kwam niet voor…..
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Erict schreef:Achterbanden voor niet injectie modellen zijn smaller dan de voorbanden. Achter 165, voor 180.
JUIST! een 155/165 band past slecht op een 4kantje en een 180 slecht op een rondje.
Alleen injecties hebben 4 keer 4kantjes dacht ik.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat is geheel onjuist.
Van 1966-sept’68 (DS) of febr’70 (ID) hadden de velgen een rond gat. Steeds 180 voor en 155 of 165 achter.
Daarna: velgen met vierkant gat, om 185-banden te kunnen monteren. Achter bleef dan 165, mits geen break of injectie.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
DriverD schreef:
Een auto met vierkante én ronde gaten in de velgen kwam niet voor…..
Bij mij zitten er dus nu wel 2 verschillende velgen onder.
Maar als ik bovenstaande reacties goed lees passen mijn 165 banden wel op een vierkantjes velg?
Peter.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Volgens mij zijn de specialisten er nog niet uit.
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik heb het nog even nagevraagd;
En het is volgens mijn garagist zo als DriverD het al omschreef:
Van 1966-sept’68 (DS) of febr’70 (ID) hadden de velgen een rond gat. Steeds 180 voor en 155 of 165 achter.
Daarna: velgen met vierkant gat, om 185-banden te kunnen monteren. Achter bleef dan 165, mits geen break of injectie.
Hij vertelde wel dat hij niet voor 100% zeker wist of er verschillende velgen door elkaar gebruikt zijn, omdat er verschillende snoeken met vierkantjes voor en rondjes achter rondrijden.
Wat betreft de banden is dit geen probleem.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
pavang schreef:DriverD schreef:
Een auto met vierkante én ronde gaten in de velgen kwam niet voor…..
Bij mij zitten er dus nu wel 2 verschillende velgen onder.
Maar als ik bovenstaande reacties goed lees passen mijn 165 banden wel op een vierkantjes velg?Peter.
165-15 op een velg met vierkant gat kan dus gewoon, leverde Citroën zelf zo ook.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Oke, bedankt voor de reacties, ik ga ze gebruiken.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Mijn nieuwe banden met de gepoedercoate velgen zitten onder de auto.
Ik heb nu rondom vierkantjes,185 voor 165 achter dit past prima.
Alleen zijn mijn achterwielen niet gebalanceerd, dit was niet nodig volgens de balanceerder.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Mijn oude velgen waren achter wel gebalanceerd.
Groeten Peter.
absoluut doen, zelf bij mijn eerste eendje werd dat beweerd en bleek er bijna niet genoeg lood in de zaak om eea te balanceren.
Dus gewoon doen, je zal het verschil echt merken. De onbalans ontstaat door het wiel zelf (na 40 jaar ook niet helemaal perfect meer) en door de band. Die van de fabriek uit nooit perfect in balans zijn, omdat er toch altijd wel wat onbalans in de velg zit.
grt Arjan
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Vandaag de uilijntruc gedaan uit de tip lijst.
Bij de eerste meeting had ik een verschil van 6,6 cm.
Ik had achter het voorwiel 1,81m en voor het voorwiel 1,87.6m dus 6,6cm uitspoor.
In het werkplaatshandboek stond een toespoor van 2 a 4mm.
Bij de uitlijntruc moet je delen door 10 dus ik had een uitspoor van 6,6mm
In het handboek staat ook dat een kwartslag van de stelhuls de sporing verandert met 1mm.
De stelhuls 2 x rondgedraait en het resultaat was een toespoor van 3,8mm.
Na de eerste testrit was het rijgedrag wel iets verbeterd, maar ik heb nog steeds een trilling die voelbaar is via de vloer van de auto.
De auto stuurt wel goed rechtdoor en het stuur trilt ook niet, kan dit komen door niet gebalanceerde achterwielen?
Peter.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
hoe lang heb je gereden met 6 !! mm uitspoor en dezelfde banden?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja, even de moeite nemen om te laten balanceren. Let er tijdens het laten balanceren ook op of de velgen goed rond zijn, en of er geen slag in zit.