Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Ok iets nieuws:
WE hebebn een vermoeden.
WE verwachten dat we de ontsteking opnieuw moeten afstellen..
maar hoe???
ops:
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik dacht dat het iets was met het verdraaien van dat ding waar de verdeelkap op zit :
Totaal aantal Berichten: 2255
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bij oudere benzinemotoren kun je inderdaad een klem losdraaien en de verdelerkap een stukje verdraaien om de ontsteking bij draaiende motor te verstellen. Dit kun je op het gehoor al vrij redelijk doen, maar beter is het om af te gaan op geplaatste merktekens (kan per type verschillen), bij afstelling met stilstaande motor, of het gebruik van een stroboscoop-lamp bij afstelling met draaiende motor. Hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik ook niet, ik heb het nog nooit hoeven doen en bij de moderne computergestuurde ontstekingssystemen gaat het bovenstaande ook niet meer op.
Ik heb er ook alleen maar ervaring mee bij een ouwe Ford Fiesta Mk1. De Visa Special had geen verdelerkap maar wel een computer (echt waar! ), en ook bij de BX GTI werd dit elektronisch geregeld. En een diesel heeft natuurlijk geen ontsteking, da’s lekker makkelijk.
Een ontsteking die niet op tijd staat hoor je ook prima aan het pingelen van de motor. Bij een 1.4 TE zou dit nog wel op gaan maar als ik me niet vergis ging dit over de 1.4i van familie toch?? Daar kun je volgens mij niet zomaar de verdelerkap iets verdraaien, of wel??
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
onder tussen zijn we er al achter
het was iets heel lulligs waarschijnlijk
de ontstekingsmodule was na de kl*ten
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
eind goed al goed
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
dat was ook al wel genoemd toch? of nog niet? Dat heb ik bij mijn 1.4e ook gehad. Met koude motor: perfect starten en rijden.. Met warme motor: niet meer aan willen slaan, en dan ook echt niet meer!
McDean schreef:onder tussen zijn we er al achter
het was iets heel lulligs waarschijnlijk
de ontstekingsmodule was na de kl*ten
Goh, dat komt toch echt nooit voor
Geintje , Wat Voge zegt, het is een bekend probleem