Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Zoals misschien bekend uit andere draadjes:
Onlangs een V6 07/2002, 147.000km gekocht bij een Mazda dealer met 6 maanden Bovag.
Verkoop en nazorg is/wordt daar prima geregeld, maar ik ben geen super techneut.
Ik overweeg dus een onafhanklijke keuring voor afloop van de garantie.
De ANWB biedt zoiets aan voor ruim 150 euro, best veel geld.
Als ik de Ciroen dealer die de auto in onderhoud kriijgt vraag dit te doen, doet die dat voor niks of veel minder ivm met vaste onderhoud klant ?
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ik zou gewoon naar en dealer gaan en vragen om de auto even na te kijken. De dealer kent de “zwakke” plekken en weet je dus zo te vertellen wat de staat van de auto is. Mocht ie er nou echt slecht aan toe zijn, kan je altijd nog naar de ANWB om het zwart op wit te laten zetten.
De dealer heeft met een half uur toch wel een redelijk beeld van de auto.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
oldenhage schreef:Ik zou gewoon naar en dealer gaan en vragen om de auto even na te kijken. De dealer kent de “zwakke” plekken en weet je dus zo te vertellen wat de staat van de auto is. Mocht ie er nou echt slecht aan toe zijn, kan je altijd nog naar de ANWB om het zwart op wit te laten zetten.
De dealer heeft met een half uur toch wel een redelijk beeld van de auto.
Vind ik geen sterk idee. Ik denk inderdaad dat mijn dealer dat half uurtje er om nop wel in wil steken.
Maar als ik 8 maanden na aankoop een vet probleem heb, kan ik me niet op de dealer beroepen. “mijnheer, we hebben er even naar gekeken en het koste u niks en het zag er toen goed uit hoor”.
Begrijp me niet verkeerd, meer kan je ook niet verwachten van zo’n ‘deal’. Ik wil echt meer onderzoek en zekerheid, reperatiekosten aan een V6 kunnen behoorlijk fors zijn. Bak, motor, radiateur, HP, enz.
Dus nogmals de vraag: keuring door ANWB of door (niet-verkopende) Citroen-dealer ?
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Anwb doet dat allemaal wel?
Ik ken mensen die over de anwb een boek over kunnen schrijven..
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
René van Maren schreef:Anwb doet dat allemaal wel?
Ik ken mensen die over de anwb een boek over kunnen schrijven..
Accoord, bij de ANWB kan je je ook niet beroepen op herstel van zaken die ze gemist hebben bij de keuring.
Ik ben dus nog twijfelend, maar goed nog ruim 4 maanden te gaan.
Dank, Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ronald_Xantia schreef:oldenhage schreef:Ik zou gewoon naar en dealer gaan en vragen om de auto even na te kijken. De dealer kent de “zwakke” plekken en weet je dus zo te vertellen wat de staat van de auto is. Mocht ie er nou echt slecht aan toe zijn, kan je altijd nog naar de ANWB om het zwart op wit te laten zetten.
De dealer heeft met een half uur toch wel een redelijk beeld van de auto.
Vind ik geen sterk idee. Ik denk inderdaad dat mijn dealer dat half uurtje er om nop wel in wil steken.
Maar als ik 8 maanden na aankoop een vet probleem heb, kan ik me niet op de dealer beroepen. “mijnheer, we hebben er even naar gekeken en het koste u niks en het zag er toen goed uit hoor”.
Begrijp me niet verkeerd, meer kan je ook niet verwachten van zo’n ‘deal’. Ik wil echt meer onderzoek en zekerheid, reperatiekosten aan een V6 kunnen behoorlijk fors zijn. Bak, motor, radiateur, HP, enz.
Dus nogmals de vraag: keuring door ANWB of door (niet-verkopende) Citroen-dealer ?Gr. Ronald
ANWB haalt niet meer omhoog dan de dealer, vroeger keken ze wel naar de motor, kreeg je een briefje met de compressie en de toerenval per cilinder, dat kunnen ze sowieso niet doen bij deze V6, de bougies er uit halen kost al meer dan drie uur… en toerenval meten is ook onmogelijk, dus de diagnose van de motor blijft beperkt tot een optische controle, met als uiteindelijke opmerking ” aan de motor is geen overmatige slijtage waargenomen” Versnellingsbak idemdito, uitlezen is er niet bij, dat kan je dealer wel doen. Wat blijft er over, ophanging, remmen, banden en verlichting. verder wordt de carrosserie na gekeken en de NAP gecheckt. Dat kan de dealer toch ook?
En ik ben van mening dat de ANWB echt geen verstand heeft van ons HP systeem.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:ANWB haalt niet meer omhoog dan de dealer, vroeger keken ze wel naar de motor, kreeg je een briefje met de compressie en de toerenval per cilinder, dat kunnen ze sowieso niet doen bij deze V6, de bougies er uit halen kost al meer dan drie uur… en toerenval meten is ook onmogelijk, dus de diagnose van de motor blijft beperkt tot een optische controle, met als uiteindelijke opmerking ” aan de motor is geen overmatige slijtage waargenomen” Versnellingsbak idemdito, uitlezen is er niet bij, dat kan je dealer wel doen. Wat blijft er over, ophanging, remmen, banden en verlichting. verder wordt de carrosserie na gekeken en de NAP gecheckt. Dat kan de dealer toch ook?
En ik ben van mening dat de ANWB echt geen verstand heeft van ons HP systeem.
Ben ik het niet helemaal mee eens , de anwb is onafhankelijk en kijkt zeer nauw is mijn ervaring , dan heb ik het wel over een 18 16v. Maar je kan ook altijd bij een garage een technische controle laten doen naar gelang de klant wil.
PS : Een half uur lijkt mij erg weinig voor zo controle bij de dealer.
Re: nou = nauw
Kan je momenteel niet bij de dealer de gratis veiligheid check laten doen??
Re: nou = nauw
ronama schreef:Kan je momenteel niet bij de dealer de gratis veiligheid check laten doen??
Dat wil toch nog niet zeggen dat hij goed is?
Nee, maar wel veilig
Citroën Xantia 1.9 SD, donkerblauw, 10-1997, 222.162 km., Chyparse comfort vering.
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Re: nou = nauw
ronama schreef:Kan je momenteel niet bij de dealer de gratis veiligheid check laten doen??
Klopt, en als ik even langs rij pompen ze ook even mijn banden op indien nodig, maar wat schiet ik daar mee op in relatie tot het onderwerp ?
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png