




















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Mooi mooi mooi Heb je de behuizing nog mooi afgetapet om enige vorm van schade door LHM te voorkomen?


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Rogier 1975 schreef:
Fotowerkjes:
Het weggerotte onderdeel, duidelijk de plasticbreuk (zit er toch vrij taai uit, vermoeiing??) te zien.
Damn… zo’n foto heb ik ook ergens op mijn pc staan. In mijn geval zat de oorzaak van de breuk in het kleppenhuis. De as met “kleppen” die door het anker heen en weer bewogen wordt, liep erg stroef en was dus gewoon versleten, hierdoor blokkeerde hij. Het gevolg was dat de elektromagneet het anker niet naar voren kon drukken waardoor het huis maar naar achteren ging.
Dus…. check het kleppenhuis!













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
mkatgert schreef:Mooi mooi mooi
Heb je de behuizing nog mooi afgetapet om enige vorm van schade door LHM te voorkomen?
De rubber mofjes om de aansluitingen zijn zo groot, dat ze de behuizingsschade 90% afdekken. Voor de resterende 10% moet ik gewoon uitvinden waar ‘t kreng dan nog wél LHM lekt!
Vandaag wel fijn Eindhoven-Leerdam v.v. met de dame gedaan; steeds beter schakelend eigenlijk. Koud was ‘t vanmiddag nog even doorduwen naar de R en de 1, vanavond koud wegrijden duwde ik al bijna door de R heen. “Oeps dat ging soepeler dan gedacht”
Patrick:
De as loopt (mits netjes recht in het huis geplaatst) soepel, volgens mij. Blijft wel soms bovenin ‘plakken’, volgens mij simpel cohesie-effect? Maar zo weinig, dat ‘ie er wel steeds uit wil donderen tijdens montage, natuurlijk
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Update:
De C-matic schakelt nog steeds (warm) vloeiend (en alleen steenkoud stroef)
Maar die LHM-lekkage boven/bij dat kleppenhuis baarde me wel zorgen:
1. Gewoon teveel om “zweten” te noemen
2. En ik had géén zin om nog een elektroklep met (door LHM??) bros geworden plastiek af te breken
Vandaag op het Technisch Evenement van de CX-club de dame op de brug gehad om de voor mij onduidelijke oorzaak op te sporen.
Idee 1: de ring van de voorraadbol kapot en/of verkeerd gemonteerd? De bol zit wel meer naast dan boven de elektroklep, maar ja, als het er schuin omhoog uitpiest zou het zomaar kunnen… En kleine klus met brug: drukloos, brug omhoog, olieketting zoeken, bol eraf, nieuw rubber, bol er weer op - dat ging nog wel.
Maar helaas: het duurde even omdat ik van onder tot boven net had gepoetst, maar na minuutje draaien druppelde de LHM weer vrolijk naar beneden
Idee 2: nu konden we echt goed kijken en het leek toch van hoger te komen, niet de drukregelaar maar rechter boven het C-matic kleppenhuis. En daar zit de HD-pomp, waarvan ik de aanvoerleiding altijd al mooi droog vond. Maar ja, waar een aanvoer is, is een afvoer - lekker verstopt achter/onder die pomp natuurlijk. Die leek niet 100% te zijn. Steven draaide daar zijn hand niet voor om: pomp los, riem eraf, HD-leiding op drukregelaar los en jawel de HD-leiding op de pomp bleek slagen vaster te kunnen/moeten. Alles weer gemonteerd - jongens wat handig als je wéét waar die boutjes achter/onder de pomp zitten, chapeau Steven (ik heb alleen de bout bovenin de drukregelaar weer vastgedraaid ops: ). Weer uitgebreid laten lopen, na eerst met remmenreiniger de boel weer mooi schoon gemaakt te hebben. En alles lijkt droog, ook thuis nog
Terug naar huis de jongedame in de oude dame weer van haar muziek laten genieten. Tis ff werk die speakers achterin; maar zo fijn dat ik Kinderen voor Kinderen niet op vol volume hoef te zetten voordat achterin iets te horen is Zelfs met schuifdak open, maar dan niet met veel meer dan 100 km/u.
Thuisgekomen de CX een verdiende poetsbeurt gegeven en droog de garage weer in - met nog wel een wit papier onder de oude lekplek, ik vertrouw het pas als het nu een tijdje goed gaat
Volgende klussen nog om de CX vakantieklaar te maken:
- relais in bedrading startmotor (al waarschuwde Evert me dat dit meteen een negatief effect op de kachel-fan kan hebben, want die gebruikt dezelfde massadraad als de startmotor??)
- kleppen stellen (Ernest vond het geloof ik wel een aardig idee om hier het volgende evenement een demo van te maken, zou nu nog teveel tijd kosten omdat de hele luchtinlaat los mag)
- nog wat roestplekjes bijwerken, maar dat is “continu werk” natuurlijk bij een CX
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Rogier 1975 schreef:
- relais in bedrading startmotor (al waarschuwde Evert me dat dit meteen een negatief effect op de kachel-fan kan hebben, want die gebruikt dezelfde massadraad als de startmotor??)
Daar zou ik wel wat meer van willen weten. Mijn startmotor heeft geen aparte massadraad; retour loopt via blok/chassis naar de centrale massakabel van de accu. Ik zie dus niet hoe dat negatief effect zou kunnen optreden.
Is dat bij jou anders?
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Bedenk me net dat tijdens het starten van mijn CX de kachelfan niet langzamer gaat lopen of wordt afgezet, dus van enige link tussen startmotor en fan lijkt mij inderdaad geen sprake.
Iemand hier die even snel uitlegt hoe ik een relais er netjes inbeun - heb nog nooit zelf ergens een relais tussen gezet…
En: na weer 3 dagen de Lyonnais uithangen lag er géén LHM-plasje onder de dame
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Rogier 1975 schreef:
- relais in bedrading startmotor (al waarschuwde Evert me dat dit meteen een negatief effect op de kachel-fan kan hebben, want die gebruikt dezelfde massadraad als de startmotor??)
Ik begrijp intussen war Evert waarschijnlijk bedoeld heeft. De ventilator krijgt z’n 12V via een relais. De spoel van het relais staat in serie met het startrelais (dat zou je de massadraad van het relais kunnen noemen). Het effect hiervan is dat de fan uit gaat tijdens het starten. Bij jou (en bij mij) gebeurt dat niet dus dat relais is waarschijnlijk direct naar aarde ge-massa-d. Als je de draad naar het startrelais lostrekt, om op jouw manier te starten, en je fan blijft draaien, gaat het dus ook met een extra relais goed. Zo niet, moet je waarschijnlijk wat extra voorzieningen treffen.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Rogier 1975 schreef:
Iemand hier die even snel uitlegt hoe ik een relais er netjes inbeun - heb nog nooit zelf ergens een relais tussen gezet…
Een beetje lastig inschatten wat je ter beschikking hebt.
Je hebt een 12V relais nodig, en zo’n stekkerhuis waar 4 of 5 draden, overeenkomend met de relaiscontacten. En verder een zetje krimpcontacten en een tang om ze op de draad te klemmen..
Dan een geschikte plaats bepalen om je relais goed vast te zetten.
In een ander draadje heeft waterman onlangs het schema weergegeven met nummers en al.
Je hebt dus een extra massadraad en een 12V draad nodig.
Verder zou ik de stekkerverbinding die jij gebruikt om te starten, handhaven; ook monteurs gebruiken die graag. Dus een nieuwe onderbreking in die draad maken, verder van het startrelais vandaan.
Verder zou ik daar een mannetje en een vrouwtje op zetten zodat je snel de oorspronkelijke verbinding kun herstellen, mocht je relais het begeven bv.
Dan het relais ertussen met gepaarde stekkertjes. Ik houd de conventie dat de 12V voerende kant geïsoleerd (vrouwtje) is en de 0 voerende kant open (mannetje), zodat je de minste kans op kortsluiting via een loshangende draad heb.
Ik hoop dat dit he op weg helpt (en dat ik niet juist alle bekende dingen vermeld heb, en de vragen onbeantwoord).
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nog een keer het plaatje, ik ga het nog even een keertje uitleggen…
TWEE (85 en 86) polen zijn nodig voor de ‘stuurstroom’ van het relais. Als hier een spanninkje op staat, activeert er een magneetje die een schakelaartje bedient. Deze schakelaar verbindt pool 30 met pool 87. Zo simpel is het!
85 is aarde, met een oogje vastmaken aan de carrosserie of aan de - pool van de accu dus.
86 is je stuurstroom (dus naar je contactslot toe, de draad die uit de draadboom komt bij de accu in de buurt en via de door Jelte genoemde stekker naar de startmotor gaat)
30 en 87 nog even niet aansluiten. Probeer nu eerst het relais uit door je contactslot in en uit te schakelen zonder voedingsspanning eraan, je moet hem zacht horen klikken als je de contactsleutel naar “STARTEN” draait. Je kan op deze polen ook eventjes controleren met een multimeter (weerstand) of hij daadwerkelijk 30 en 87 doorverbind en onderbreekt. Als dit gelukt is, ga je de rest pas aansluiten.
TWEE polen zijn bedoeld voor de ‘krachtstroom’ door het relais.
30 naar de bron, de + pool van de accu
87 naar de gebruiker, het startrelais. Hier sluit je dus de draad op aan die naar de startmotor gaat. Dit draadje heb je net losgetrokken, want de andere kant van de stekker heb je net gebruikt als stuurstroom op pool 86 van het relais.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dank voor de uitleg mannen!
Even ter check: hoe weet de automaterialenzaak wat voor ‘n relais ik nodig heb? Kan ik dan gewoon “4 polig 30-85-86-87” zeggen?
En kan ik gewoon geïsoleerde kabelschoentjes voor de aansluiting gebruiken, of bedoelen jullie dat met krimpcontacten? Zo’n knijp- en striptang voor AMP/kabelschoentjes heb ik “uiteraard”. Het “stekkerhuis”, wa’s dat - een standaard doehetzelf stekkerblok voor relais?
En nog een voorkeur voor draden:
- oorspronkelijk komt er geel 2.5 mm2 vanaf contactslot gok ik
- en zwart 2.5 mm2 naar de startmotor
- zijn er nog aanbevolen diktes/kleuren bij een CX voor de aan te leggen 12V- en aardedraden?
Kan trouwens “In een ander draadje heeft waterman onlangs het schema weergegeven met nummers en al” niet vinden met zoeken op “relais” en “waterman”, zal wel wat fout doen?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Volgens mij gaat het helemaal goedkomen. Gewoon om een 4 polig 12volt relais vragen en klaar. 2,5mm2 draden zijn prima. Rood vanaf de + accu, zwart voor de massa, geel voor de suurstroom en dan door naar de startmotor zou ik ook geel nemen. Netjes met geisoleerde AMP stekkers en het werkt. Een stekkerblokje voor het relais is mooier, maar niet nodig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Na enkele weken vandaag eindelijk tijd om de onderdelen te halen. Nog twee zaken nodig want 2.5mm-draad is toch lastig blijkt . Uiteindelijk alles in elkaar gebeund volgens aanwijzingen van Jelte en Waterman (dank aan iedereen die heeft meegedacht weer eens dit is en blijft een superforum
):
Het relais met de aansluitingen:
Het relais tussen de andere gefrot:
Nu ook de afdekkap er weer overheen zit, kan het relais geen kant meer op. Starten: lopen, ook naar en terug van de Appie vanavond Als dit zo blijft is het eindelijk een voiture die ik zo aan Madame hier mee durf te geven.
Ondertussen ook de luchthoorn weer actief gemaakt, één aansluiting trilde steeds los. Stekker wat krapper geknepen en vast dat kreng
En nu weer de volgende klus: het elektrieke raam in de bestuurdersdeur heeft het af-fabriek te korte luidsprekerkabeltje weer ‘s losgetrokken geloof ik. Tijd voor structurelere oplossing
Maar na dit succes wellicht paradoxaal:
Ben serieus iets niet-Frans aan het overwegen gezien mijn enthousiasme over onze dagelijkse mobiel. Maar daarvoor eerst dus zo’n irritant “1 op de 20 keer niet werkend startrelais” issue nu hopelijk verwijderd, als ik ga verkopen wil ik geen knollen maar Citroenen verkopen
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Het extra startrelais lijkt te werken: iedere keer, ook na 2 weken stilstand draait de startmotor vrolijk en vlot rond.
Volgende klus: uitlaat repareren. De uitlaat lijkt te lekken rond de voorste aansluiting van de flexpijp, nr. CI 4-33 op het bijgevoegde en gelinkte plaatje van de Hbase-site.
Nu kan ik de truc die Steven me tijdens de CX-clubdag al gaf uitvoeren:
- klem loshalen (vaster aandraaien al geprobeerd)
- eventuele brosse stukjes verwijderen
- stukje blik (colablikje bijv.) met GunGum eromheen
- klem aandraaien
Aan de bovenkant lijkt de flexpijp inderdaad wat brosse stukjes te hebben die de klem niet 1-2-3 goed aan laat sluiten.
Blik en gungum heb ik al in huis, een nwe flexpijp (140 euro bij CX-basis) kan altijd nog. Maar nu zie ik op het plaatje (Hbase/Romax, niet Citroën…) dat:
- ze 2x klem PK52 adviseren om de flexpijp
- en bij mij zit daar vóór echt een dubbele-halve-maan-klem a la CI-14-10.
Maakt dat allemaal geen donder uit, of heeft iemand hier ooit een verkeerde klem gemonteerd en gaat dit zo nooit lekvrij zijn?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Rogier 1975 schreef:
Maar na dit succes wellicht paradoxaal:
Ben serieus iets niet-Frans aan het overwegen gezien mijn enthousiasme over onze dagelijkse mobiel. Maar daarvoor eerst dus zo’n irritant “1 op de 20 keer niet werkend startrelais” issue nu hopelijk verwijderd, als ik ga verkopen wil ik geen knollen maar Citroenen verkopen ;-)
Een oldtimer BMW? of iets anders?













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Wellicht een E24, 525e met “Pallas”-niveau plus airco aan luxe liefste (maar 520i is véél beter te vinden). Maar nu toch weer ff vol op de CX aan het richten: zo’n rijdend bushokje ziet er toch niet uit. Een zomer CX zonder kuren (en niet teveel hitte met “slechts” een schuifdak) zou helpen
Eerst maar eens die uitlaat dicht maken. En kijken waar die druppels LHM nog immer vandaan komen: tis steeds minder, als de auto stationair loopt zie je niets. Maar na een flinke rit hangen de druppels weer onderaan de bak
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005