Beste fora gebruikers,
Bij deze even een vraag namens een famillielid van mij…
Het gaat om een C5 exclusive 2.0 i 16V automaat uit 2001 (23-05-2001 om precies te zijn)
Tijdens het rijden naar huis werd in één keer bemerkt dat er een afwijking van 20 km inzat en een paar minuten later gaf de snelheidsmeter het helemaal op… (de rest doet het wel nog allemaal)
De laatste dagen gaat de teller zelfs achteruit…
Na een bezoek aan de garage zou het probleem een defecte diode zijn…(dit zou inhouden hele dash eruit deze zou opgestuurd worden naar utrecht en de diodes zouden dan vervangen worden waarna de dash weer terug gestuurd word en weer wordt ingebouwd… 1 week werk werd gezegd)
De vraag is echter zijn er manieren om dit sneller (misschien wel goedkoper)te kunnen doen en zou bijvoorbeeld een goede 2dehands dash een nadelig gevolg hebben….
Ik hoop dat ik zo voldoende informatie heb gegeven, zoniet hoor ik het graag en zal ik zo snel mogelijk updaten.
In afwachting van een reactie groet ik,
Luc
Creative technology
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
gewoon eentje uit een sloper: wel even opletten dat die een lagere tellerstand heeft dan de auto: de hoogste stand wordt nl. overgenomen. kosten: €250.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
100 euro voor een reparatie , zie marktplaats ...
http://link.marktplaats.nl/312134926
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Goedkoopste op lossing is het dashord aan de onderkant met een schroevendraaier eruit wippen
stekkers er uit halen achter kant los make
Dan de motortjes van de km teller en toeren teller verwisselen (zijn exact het zelfde)
FF voorzichtig met de nokjes dat ze niet afbreken
Meestal na een tijdje gaat de toeren teller ook weer gewoon werken alleen dan het toerentellernaaldje
op nul zetten
Kosten € 0,00
Groetjes Tich
Groetjes Tich
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Motertje is defect. Is een geknd probleem, er is een Dealer in het noorden van het land (dacht dijkstra oid) die heeft een ruil systeem, eigen dealer stuurt het defecte motoertje op, en als de ontvanger hem heeft stuurt hij de ruil motor op, ben je met ca 3 dagen klaar. Meen dat je met kosten op 165 euro zit.
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
oplossing is niet zo heel moeilijk als
je een beetje (heel veel )handig bent
het enige want je nodig hebt is een
miniatuurboormachientje (dremel) een boortje
van 1mm en een drupje secondelijm
als je erin geslaagd bent het micromotortje
te demonteren moet je erin slagen om het
asje dat afgebroken is te vervangen door iets anders
heb er al bijna 10 succesvol hersteld
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Mijn ervaring is dat het asje (aangegeven op foto) helemaal niet afgebroken is maar dat dit geklemt zit in de behuizing.
Ik heb er nu weer 3 aan de gang gekregen door alleen het asje en de tandwieltjes schoon te maken.
Er wil hier namelijk nogal eens verhard vet opzitten.
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Hallo,
Het demonteren van het motortje is inderdaad niet zo moeilijk. Maar het repareren van het asje is een ander verhaal.
Ik heb diverse oplossingen de reveu zien passeren van secondenlijm tot hete naalden en spijkers en boortjes om het gebroken asje te repareren.
Dit alles is prutswerk. Ik heb via marktplaats iemand gevonden die ruil motortjes heeft en mij precies heeft uitgelegd hoe hij het deed.
Speciale mal en een exact op maat geslepen pennetje is pas een degelijke oplossing, en nog eens snel en (spot)goedkoop ook.
Je kunt zelf ook proberen maar voor die paar tientjes kun je geen risico lopen om het onderdeel te vernachelen lijkt mij.
Google maar eens op snelheidsmeter C5. Deze zit ergens in Hoogeveen
@lachertje = hilko1=koopje?
Bang voor z’n handel?
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Ik wou niet zo direct reclame maken, maar dat is wel diegene die ik bedoel.
Zijn opsomming van wat hij zo al aan mislukte “zelf” reparaties is tegengekomen
* Barsten in het instrumenten paneel door het verkeerd uitwippen van dit paneel
* Kromme wijzer naalden door het scheef eraf trekken van de naald
* afgebroken witte pennetjes door het verkeerd om buigen of zoiets
* uit het midden geboorde gaatjes.
* te groot geboorde gaten
* vastgelijmde tussen tandwieltjes
* motortje vol met uierzalf. vet, vasaline en dan deed deze het ook weer voor enkele maanden??
Ook deze mislukte zelf reparaties zijn ook door diegene weer opgelost door o.a. de gaten weer op te vullen met 2 componenten plastic repair lijm/vuller.
De eerder geopperde 1 mm boortje is niet goed. Het asje is n.m 1,4 mm dus het zal wel eventjes doen maar het is wel een bedenkelijke oplossing.
Een ieder moet zelf de afweging maken wat hij doet. Maar laten repareren met garantie tegen een klein bedrag kan ook een hele goede oplossing voor sommigen zijn.
Althans wel voor mij
Bovendien helpt hilko1 of koopje ook als je het zelf wilt doen, door goede tips en aanwijzingen te geven zoals het omwisselen van de toerenteller en snelheidsmeter motortje. Hij heeft daar zelfs een handleiding van gemaakt
Bij mijn C5 is dit probleem ook al een keer voorgekomen bij de vorige eigenaar. Motortje van toerenteller en snelheidsmeter zijn toen door de dealer verwisseld. Ik heb nu dus een gebrekkig werkende toerenteller. Inmiddels heb ik uit een Engelse sloper een tellerblok met goede motortjes. De vraag is alleen: hoe krijg ik die netjes los? Hoe haal je de naalden van de tellers? Ook zie ik niet hoe het motortje los moet worden gehaald van de witte pinnen achterop het tellerhuis.
Is er misschien net zo’n mooie instructie beschikbaar als voor COM 2000?
Beste mensen
Het wordt allemaal een beetje erger voorgesteld
dan wat het uiteindelijk maar is ...
Die persoon die het laat uitschijnen dat alleen zijn
kennis weet wat hij doet (sluikreclame) en de rest maar
aan het prutsen is overdrijft toch een beetje .
Het boortje heb je alleen maar nodig om een gaatje te maken
in de motor"schelp” op de plaats waar het asje is afgebroken.
Let wel je hebt maar één kans, want te groot geboord of uit
het midden geboord is slechts heel moeilijk weer op te lossen.
Daarna heb je een asje (nageltje) nodig van 1.3 a 1.4mm welke
geen standaardmaat is zodanig dat een 1.5 nageltje dat afgeslepen
is tot 1.4 een heel goede oplossing is .
Daarna het nageltje op maat afknippen, evenhoog als het groene
tandwieltje alles terug toedoen met of zonder een drupje
witte molykote (videomecaniekvet) .
Werkt in 95 % van de gevallen probleemloos, voor de andere 5 %
gebruik je dan gewoon een nieuwe “namaak?“schelp .
Gemiddeld 45 ’ nodig om te demonteren/herstellen/terug monteren
mvg
ps die persoon die zich afvraagt hoe het motortje van de
bevestigingspinnen te halen, zou er toch beter iemand
bijhalen met wat meer technisch inzicht/achtergrond
anders zou het toch wel eens slecht kunnen eindigen
Toeters en bellen schreef:
Is er misschien net zo’n mooie instructie beschikbaar als voor COM 2000?
Kijk hier eens..
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=6838&hilit=snelheidsmeter&start=16
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
geog schreef:Beste mensen
Het wordt allemaal een beetje erger voorgesteld
Idd, ook nu weer
Werkt in 95 % van de gevallen probleemloos, voor de andere 5 %
gebruik je dan gewoon een nieuwe “namaak?“schelp .Gemiddeld 45 ’ nodig om te demonteren/herstellen/terug monteren
Mijn score is 100% en 20 minuten tijd.
ps die persoon die zich afvraagt hoe het motortje van de
bevestigingspinnen te halen, zou er toch beter iemand
bijhalen met wat meer technisch inzicht/achtergrond
anders zou het toch wel eens slecht kunnen eindigen
Erg boute en foute uitspraak.
Er kan niet veel fout gaan en als je het een uitdaging vindt moet je het gewoon proberen.
S^6
m.vr gr.
Arie
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Inderdaad er kan niet veel fout gaan
je kunt het op 2 manieren bekijken
als je ervan uitgaat dat je niets te verliezen hebt
“hij is toch al kapot”
als je ervan uitgaat dat je probeert 50 euro uit te sparen
door zelf te doen en het uiteindelijk toch niet lukt waardoor
je dan toch 550 euro + werkuren voor een nieuwe moet uitleggen
dan doet het toch wat meer pijn (in de portemonée)
grtn
@Toeters en bellen heeft in dit geval al 2 reserve motortjes uit Engeland
Nu maar hopen dat ze niet linksom draaien
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000