





















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dat je DS niets doet op benzine is wel handige informatie als je mensen wil laten meedenken op het forum. Tot nu toe was je enige melding dat je de pomp niet hoorde.
Test volgens het WPH of je ECU wel spanning krijgt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25646
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De ECU test of de motor loopt adhv een puls van de bobine en zet dan de pomp aan. (via relais.)
Bij contact aan loopt de pomp een paar seconden. daarna de puls methode zoals hierboven.
Als de ECU gaan spanning krijgt doet je pomp het dus nooit!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25646
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En relais 3 zet de ecu onder spanning. dus op de ecu tussen 11 (aarde) en de een na bovenste moet 12 volt staan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bogaard77 schreef:
Als de ECU gaan spanning krijgt doet je pomp het dus nooit!
Vandaar ook mijn advies om te testen of de ECU wel spanning krijgt. Dit ook omdat TS de suggestie wekt dat de Gas/Benzine schakelaar ook de ECU aan/uit schakelt. Als dit laatste idd zo is, en de ECU krijgt geen spanning als de schakelaar op benzine staat, zit het probleem in de schakelaar of in de bedrading tussen schakelaar en ECU.
Hoe dan ook, TS moet gewoon stap voor stap het hele circuit doormeten om erachter te komen waar de 12V stopt. En of je dan vanuit de pomp terug gaat werken of vooraan begint en richting pomp gaat meten maakt dan niet zoveel uit.
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25646
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de lpg installatie netjes is aangelegd wordt de ECU spanningsloos op LPG (injectoren ook spanningsloos). Als het ranzig is gedaan onderbreekt hij alleen de brandstofpomp. Meestal door de draad op het schutbord rechts te onderbreken bij het stekkertje…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De injectoren krijgen geen !!! 12V maar 3,5V (vanuit de ECU).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt alle voor de reacties!
Ik denk dat mijn GAS installatie smerig is aangesloten, de kabel die waarschijnlijk van mijn ECU afkomt gaat naar mijn middelste aansluiting van mijn schakelaar en daarna naar de pomp ..
hier dus ook maar naar kijken en gaan wijzigen, met de tips van het meten ga ik wel uitkomen hoop ik, vrijdag een vrije dag dus .. heb de tijd.
Ook even de RDW gebeld om het GAS en Benzine verhaal met APK te controleren, en inderdaad als je auto op GAS is goed gekeurd is dit je eerste brandstof behoefte waarbij de benzine niet meer van belang is voor de keuring, dus heb de tijd
Dus het beste is gewoon vanaf de pomp gaan meten? De documentatie voor storing zoeken is mijn wat te moeilijk (te technisch) meten en volgen ken ik wel haha
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
citroen23 schreef:De injectoren krijgen geen !!! 12V maar 3,5V (vanuit de ECU).
Behalve de start-injector, die krijgt de volle 12V via de koude start voeler.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Is het aan te raden om bij het vervangen van de IE benzinepomp voor een CX benzinepomp ook het filter aan te passen om het aanzuigen te vergemakkelijken?
Dus bijvoorbeel door het plaatsen van een grof (gaas) filter voor de pomp en een fijn (papier) filter na de pomp. Of is dit niet nodig. Ik kreeg namelijk dit advies van mijn garage maar lees er niets over op het forum.
In het clubblaadje van de TR club (triumph) staat een heel verhaal over de injectiepomp van een TR6. Een vergelijkbaar probleem als bij de DS
Bij een speciaalzaak heeft hij uiteindelijk een alternatief gekocht voor ca € 90, en een regelaar voor de druk.
Deze voldoen zeer goed en zijn van professionele kwaliteit.
Ik kan het artikel niet meer vinden, maar als je contact zoekt met de club, is dat eenvoudig te vinden
De 3 aansluitingenpomp heeft volgens mij het volgende idee om een zo constant mogelijke druk voor de injectoren aan te kunnen leveren :
1) er is een lang circuit met overdrukregelaar in de pomp, die een constante hogere druk levert. Als extra benzine nodig is, is er altijd genoeg druk op die manier. Via het derde kanaal overloop. Hierdoor is er tevens een extra circulatie door de pomp, die gekoeld wordt door de banzine en zo minder kans heeft op zgn vapour lock.
2) in het circuit van de injectoren, het korte circuit, zit ook een overdrukregelaar, die fijntuned en constante druk vlakbij de injectoren geeft. Deze is ip niet bedoeld om de veel te hoge druk van de pomp als enige te reduceren
Ik zpu dus aanraden even verder te zoeken naar een 3 aansluitingen pomp van Bosch in het specilistencircuit ( tuning, rally etc) die goed kunnen helpen. Als ik artikel vind, zet ik het op het forum
Maarten
Een vervangende 2-aansluitingen pomp is voldoende, die 3e aansluiting was een extra veiligheidsmaatregel, maar als je motor uitvalt gaat je pomp naar 5 seconden al uit, dat doet de D-jetronic zelf.
Iedere pomp die het debiet haalt ( 1 ltr/min) bij 3-4 bar is voldoende.
Het originele filter VOOR de pomp beschermd de pomp tegen vuil en roest, het filter NA de pomp moet 4 bar druk kunnen houden, zo’n “kunststof” doorzichtig filter is dan zeker niet goed genoeg.
Een Triumph TR6 heet een Lucas PI systeem, dat is een pomp-geregeld injectie systeem ( lijkt erg op SPICA ), dat is een mechanisch injectie systeem en absoluut ONVERGELIJKBAAR met een D-jetronic van de DS, Volvo 164 etc.
To err is human, not to err is divine.
Het systeem van een TR is inderdaad anders, maar de pompproblematiek het zelfde. Gewoon een alternatief Boschpomp kopen met regelbaar overdrukventiel. Dit kan een losse regelaar zijn of ingebouwd in de pomp














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je een pomp van een CX pakt, een stalen filter in de persleiding plaatst en eventueel een groffilter met grote doorlaat in de aanzuigleiding van de tank naar de pomp, dan ben je er. Ik doe dit al zeker 20 jaar en het werkt buitengewoon goed. Bij mijn eigen ds 21 injection heb ik die pomp gelijk na aanschaf gemonteerd en er vervolgens 100.000 km probleemloos mee kunnen rijden. Het grote voordeel is dat de cx pomp een standaard bosch item is wat overal te bestellen is en dus ook in het buitenland makkelijk te vinden is mocht ie een keer overlijden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Kan je die dan ook 1 op 1 monteren als vervanging van een defecte standaardpomp?
Handig om te weten voor als je op vakantie bent bijvoorbeeld.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!