Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Na een tijdje wat meegelezen te hebben zo hier op dit forum, maak ik mijn eerste post maar eens aan, overigens na vele pogingen tot registreren (dat ging steeds mis, en ik hoop dat mijn account nu wel toegankelijk blijft).
(Bij voorbaat overigens excuus voor deze lange post, maar ik ben nogal lang van stof als ik schrijf vrees ik.)
— Even een korte introductie eerst maar:
Ik heb mijn BX nu zo’n 9 jaar, na 1 jaar Visa gereden te hebben. BX was altijd al de droomauto, dus vrij snel overgestapt. En wat kocht ik, een blauwe BX Cannes, toen betaalbaar voor mij. De BX heeft mijn studententijd overleefd, maar er is dus enige jaren op bezuinigd geweest, wat zoals ik hier op het forum lees nogal funest is (wist ik veel…). Sinds ik werk (zo’n 3 jaar) zijn de kosten voor onderhoud dan ook wel hoog.
Bij de APK van vorig jaar, die al een pittig prijskaartje had, werd aangegeven dat er wel zaken als aandachtspunt vermeld waren op het APK-rapport (AC4 en AC5), waarbij ik voor een volgende APK toch eigenlijk wel op een euro of 500 moest gaan rekenen, en dat nog zonder de rest van de APK dan.
Dat vond ik na een jaar twijfelen toch wat te gortig, vandaar dat ik na wikken en wegen maar besloten heb om dan maar een poging te doen zelf te leren sleutelen. Ik heb wel technische opleidingen gevolgd, maar ben in eerste instantie niet zo’n techneut vrees ik. Maargoed, ik lees hier dat de BX goed te doen is, en ik ben onderhand eigenlijk wel nieuwsgierig en leergierig geworden naar hoe die geniale BX nu eigenlijk werkt.
Het doel is dus nu om mijn BX weer APK-waardig te maken. Ik doe dit samen met een vriend die een ouwe Peugeot J7 bus gekocht heeft en ook nieuw en leergierig is op sleutelgebied.
— Wat heb ik tot nu toe gedaan:
Vorige week e.e.a. bekeken. We gingen uit van de opmerkingen op het APK-rapport:
AC4 - stuurkoppeling scheurtjes.
AC5 - remslangen droogtescheurtjes.
AC4 hebben we volgens mij te pakken. De auto begon ook behoorlijk vervelend te sturen zo net voor het verlopen van de APK. Na wat zoeken hier op het forum, kwam ik op de hardydisc/stuurschijf uit. Eenmaal gelocaliseerd in mijn auto zag ik daar een fikse scheur in zitten. De schijf hebben we er dus uit geschroefd, om te kijken of dat uberhaupt zou lukken (ik las elders op het forum iets over vastzittende bouten en moeren). Nu, dat is gelukt, en dat ding is echt helemaal kapotgescheurd dus goed dat ie eruit is; het is nu wachten op het bestelde vervangende onderdeel.
(foto 1)
2 vragen:
* Misschien kan iemand bevestigen of ‘elastiekerig’ sturen daadwerkelijk samenhangt met die kapotte stuurschijf?
* Moet ik bij het monteren van de nieuwe stuurschijf iets als Loctite gebruiken, of tast dat juist het rubber aan? Moet ik de bouten zo vast draaien als maar kan, of is gewoon vast gewoon goed?
AC5, de remslangen. Nuja, daar hebben we naar gekeken aan de voorkant. Wat opviel was aan de linkerkant inderdaad in 1 dun slangetje wat scheurtjes (foto 2). Verder was er een brede slang te zien, waarvan het rubber helemaal weggesleten was, maar waarvan het binnenwerk van metaaldelen was, wel een flexibele slang, zag er een beetje als een doucheslang uit. Is die slijtage een APK punt? (foto 3)
Verder kwamen we ook een compleet kapotte slang tegen (ook linksvoor) (foto 4). Ik vermoed dat het de retour van de veerpoot is? Ik neem aan retour, want met veren en omhoogstaan is er verder geen probleem. Ook heb ik eigenlijk nog geen LHM op de parkeerplaats gezien, da’s ook wat vreemd, maar het LHM peil is wel lager dan zou moeten in de hoogste stand.
* Ik heb het onderdeelboek gedownload, maar kan ook niet duidelijk zien wat nu precies het nummer is van deze slang (/slangbundel). Is dat 7905026853 ? Wat doet deze slang?
En verder kwam ik nog wat afgeknipte stekkers tegen. Ik nam aan dat dat zou zijn voor een remblok-is-op signaal (ook te zien op foto 3). Kabels liepen van recht en links naar elkaar toe om bij elkaar te komen links richting doorvoer naar dashboard.
* Ik heb de stekkers weggehaald, maar vroeg me af of ik ze ook van de kabelboom kan afknippen zonder nieuwe problemen te veroorzaken?
Verder nog wat ik tegenkwam:
* is de speling in de ophanging (of hoe noem je dat?) wel ok of veel te groot, het lijkt nogal ruim (foto 5)?
* wat zijn die 2 schroeven in mijn remschijf? Ze zitten er compleet krom in, en lijken geen nut te hebben (foto 6).
En verder nog de vraag, wat is nu een goede methode om onderdelen te bestellen? Ik zit nog een beetje in mijn maag met hoe sommige zaken zich presenteren voor vooral bedrijven enzo. Kun je op een manier een prijslijst tevoorschijn toveren bij bijvoorbeeld de Brezan als particulier? Zoals ze op internet over komen ben je er als particulier niet zo welkom, en dat geldt voor meer bedrijven..
Bij voorbaat veel dank voor het lezen en hopelijk reageren.
foto’s
kapotte stuurschijf
droogescheurtjes remslang Dit moet dus zijn: retourleiding hydroliekventiel
doucheslang (slang naar rem) - is deze slijtage een probleem? Dit moet dus zijn: handremkabel; of de slijtage een probleem is is de vraag?
geknakte slang, is deel van een set van 2 (de kapotte zit net achter de andere slang op de foto)
is deze speling ok?
rare schroeven? Dit moet dus zijn: niets raars aan, schroeven om schijf op wiel te houden bij band eraf.
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik ben alweer een tijdje uit de BXen maar kan je wel alvast wat antwoorden geven:
De stuurschijf heb ik nooit iets mee gehad, de “remslang” kan ik even niet helemaal thuisbrengen, en wat die speling betreft; het lijkt me nogal veel…
De “doucheslang” is je handremkabel, er zijn er twee en ze lopen van je handrem naar beide voorremmen,
als ik het zo zie is de metalen mantel nog ok, dus volgens mij geen afkeurpunt, je zou er voor de vorm een stuk zwarte tape omheen kunnen doen.
Zo te zien is de geknakte slang inderdaad de retour van de veerpoot, deze zit tegen de veerpoot aangeklemd is vrij simpel te vervangen, het belangrijkst is dat je de boel goed schoonmaakt.
Die “rare schroeven” houden je remschijf op zijn plek.
Succes !
Origineel zit er een lullig zwart hulsje omheen, dan kan de keurmeester ook niets zien.
Ik repareer de handremkabels zelf altijd met krimpkous. Het liefst 2 lagen, dan blijft het weer even mooi. (als de stalen buitenhuls in 2 stukken ligt vervang ik natuurlijk de hele kabel!)
Over die speling: Dat is met die foto niet te zeggen, dat moet je voelen. (het is een scharnierend punt, dus die kier op de foto hoeft niet perse speling te zijn)
Ik vind de stuurschijf er nog helemaal niet zo slecht uit zien eigenlijk, ik heb slechtere goedgekeurd zien worden…
Over die vreemde schroefjes: ik weet niet wat je precies bedoelt? 2 kruiskop schroeven houden je remschijf vast op de naaf (handig als je een wiel wisselt) en zorgen dat hij gecentreerd blijft.
Edit: oh dat van die remschijf was al geschreven.
Edit 2: die “droogtescheurtjes remslang”: dat is geen remslang, dat is een retourleiding van een hydrauliek ventiel. Wel verstandig om te vervangen, als deze scheurt gaat de auto nogal veel LHM lekken…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Bedankt voor de reacties.
Zoals wel duidelijk is het nog allemaal nieuw voor mij, ondanks dat ik mijn wagentje dus al 9 jaar heb.
Met de rare schroeven bedoelde ik idd de kruiskoppen. Ze zitten nogal lossig en lamgedraaid erin, maar gezien hun functie is dat dan niet zo’n probleem.
Voor de speling hebben we daadwerkelijk ook gevoeld, en die was heel veel minder erg dan je zou verwachten op basis van wat je ziet, die foto dus, dus dat is voor nu ook goed wat mij betreft.
Het is me nu niet helemaal duidelijk of ik de handremkabels kan laten zitten. In principe is het rubber duidelijk versleten, maar daardoor zie je dan weer wel dat de metalen mantel goed is… Dus zo laten, en na een APK-keuring krimpkous erover?
De droogtescheur remslang is dus geen droogtescheur remslang maar retourleiding hydroliekventiel. Ok… dan zal ik verder moeten zoeken naar droogtescheuren remslang… Maar voor deze slang dan even de vraag: hoe kom je aan een nieuwe? Op alle grote onderdelen-sites leveren ze niet op dat detailniveau. Ik bedoel, als je van hun catalogus uitgaat zitten er in een BX zo’n 10 hydroliekslangen en dat is het.
Dus wat is nu een goede manier om aan dit soort kleinere aangelegenheden te komen? Citroen-dealer bellen? Of zijn er goedkoper adresjes voor zoiets? Is zo’n slangetje wellicht universeler, iets wat je bij wijze van spreken op rol koopt?
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dat kleine slangetje van foto 2 is naar mijn weten het retour van de veiligheidsklep. BX-en met stuurbekrachtiging lopen daar binnen no-time op leeg als die slang gescheurd is, BXen zonder niet zo snel, drupt af en toe wat. Dat was bij mijn BX Progress in elk geval zo. Ik heb dat slangetje destijds bij de onderdelenboer van de rol gehaald, is een slangetje van ongeveer 15 centimeter die aan de ene kant over een ventieltje zit, en aan de andere kant over een dunner slangetje. Is erg simpel te vervangen.
Foto 3 is inderdaad veerpoot retour. Opzich niet schokkend, want als het goed is loopt hier vrijwel geen LHM door als je veerpoten nog goed zijn. Ze zitten vast met een speciale klem, wat best gepiel kan zijn. Een hydrauliek garage heeft die voor ik meen 22 euro o.i.d. voor mij vervangen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
En het leidinkje zelf kostte, ik dacht, 18,- euro.
AC op remslangen gaat over de remslangen en niet over hydrauliekslangen…
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
pascalvm schreef:
De “doucheslang” is je handremkabel, er zijn er twee en ze lopen van je handrem naar beide voorremmen,
als ik het zo zie is de metalen mantel nog ok, dus volgens mij geen afkeurpunt, je zou er voor de vorm een stuk zwarte tape omheen kunnen doen.Succes !
dit is dus afkeur.
en zwarte tape mag niet want de keurmeester moet kunnen waarnemen dat de kabel in orde is.
Volgens mij is het pas afkeur als de metalen huls gebroken is of de kabel zelf beschadigd is, niet als het zwarte plastic eraf is…
(Ook mijn ervaring trouwens)