2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
vering Type I V6 stugger dan een XM Type III ?
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 02 juni 2010 05:54 PM
  [ # 16 ]
Brian schreef:

Met als gevolg dat als de situatie er om vraagt, je opeens niet meer naar de harde stand gaat. Je veiligheid wordt er niet beter op zo.

Heb je in principe gelijk aan maar dan moet je het echt heel gek maken. En voor dat werk is de XM niet gemaakt. Als je normaal rijd en niet scheurt of 180+ rijd is er niets aan de hand.

Rij er nu zo’n 20.000 km mee en bevalt prima.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 02 juni 2010 07:53 PM
  [ # 17 ]

Hier kunnen we net zo’n discussie over gaan houden als over comfort-bollen en opboren etc. Laten we die discussie maar niet nog een keer voeren, daarover is al genoeg gezegd op dit forum. (Ja, ik weet dat ik begonnen ben.)

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 02 juni 2010 09:01 PM
  [ # 18 ]

Heel goed Brian tongue wink

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 02 juni 2010 09:06 PM
  [ # 19 ]
Brian schreef:

Hier kunnen we net zo’n discussie over gaan houden als over comfort-bollen en opboren etc. Laten we die discussie maar niet nog een keer voeren, daarover is al genoeg gezegd op dit forum. (Ja, ik weet dat ik begonnen ben.)

In 2 berichten heb je nog geen discussie hoor Wink

Maar zoals je al gezegd heb, een ieder heeft zijn voorkeur en die van mij is storingsvrij en comfortabel zweven in de XM.

Profiel  
 
DSuper1970
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3137
Geregistreerd: 07-02-2009

Gepost: 03 juni 2010 10:03 AM
  [ # 20 ]

Ik heb die modificatie met een directe 12v aansluiting via een relais naar de VC ook uitgevoerd. Het systeem is nu veel alerter dan ze eerst was. PB @Citrophile maar eens!

Afbeelding Bijlagen
luchtfilterbuis etc 002.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 03 juni 2010 12:06 PM
  [ # 21 ]

Ik ook ; bij mij maakte het niets uit .
Heb het er weer afgehaald en comfortbollen gemonteerd.
Lekker hoor! ( Nee!, geen discussie graag Laughing )

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 07 juni 2010 07:08 PM
  [ # 22 ]

Wat is een type 3?

Ik ken type 1 en type 2

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 07 juni 2010 07:42 PM
  [ # 23 ]

Type 3 is gebouwd tussen eind ‘97 en 2000, en heeft een op liggende chevron net iets groter dan type 2.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 15 augustus 2010 03:02 PM
  [ # 24 ]
DSuper1970 schreef:

Ik heb die modificatie met een directe 12v aansluiting via een relais naar de VC ook uitgevoerd. Het systeem is nu veel alerter dan ze eerst was. PB @Citrophile maar eens!

Deze modificatie wordt inderdaad door Citrophile beschreven op het XM Club forum.

Maar ik begrijp iets niet. De VC stuurt de elektroklep aan met 6 à 7 Volt continu voor de zachte stand. Die 6V van de VC wordt nu gebruikt om het relais aan te sturen. Vervolgens wordt via het relais 12V continu naar de elektroklep gestuurd. Gaat de spoel van deze klep niet kapot daarvan na verloop van tijd? Want hij is gemaakt voor 6V… long face

Als je slechte bedrading/contacten hebt tussen VC en elektroklep, zou je eigenlijk dat moeten controleren en verbeteren i.p.v. zomaar het dubbele voltage er op zetten.

Mijn type 1 XM veert ook nog niet zoals het volgens mij zou moeten zijn, dus deze modificatie is een mogelijkheid. Ik wil echter eerst begrijpen waarom het zo gedaan wordt en of het niet schadelijk is voor de elektroklep… Smile

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 15 augustus 2010 10:17 PM
  [ # 25 ]

Deze modificatie is alleen mogelijk bij een type 1 XM. Die HA-kleppen worden nog gewoon aangestuurd met 12 volt permanent, vandaar dat deze mod mogelijk is.
HA-kleppen van een type 2 worden aangestuurd met een PWM-signaal (oftewel: zeer korte stroomstootjes) van 12 volt. Als je dat gaat meten, zou het heel goed kunnen dat je multimeter effectief een volt of 6 aangeeft.
Op deze typen XM is bovenstaande mod dus ook niet mogelijk. Dit vergeet men vaak te vermelden en ik vraag me weleens af hoe vaak dit mis is gegaan.
Dit even als achtergrond info.

Als je XM niet veert zoals bedoeld, zijn er verschillende opties: Allereerst natuurlijk een bezoek aan Renard of Chyparse, naar gelang je persoonlijke voorkeur.
Als je graag zelf knutselt zou ik eerst eens beginnen met een behandeling Hydrorinçage, en daarna nog eens kijken. Ook is het aan te raden om je Hydractive-blokken en je hoogteregelaars te reinigen. Door hun lage montagepositie blijft hier vaak enorm veel vuil vanuit de rest van het systeem in hangen. Het Hydractive-systeem is hier erg gevoelig voor.
En als je je Hydractive-blokken demonteert en reinigt, heb je meteen je kleppen kunnen inspecteren Smile


Heb je overigens al je veercomputer opengemaakt en bekeken hoe je VN05N’s eruit zien? Als je dat ding tóch open voor je hebt liggen, kun je meteen voor de zekerheid twee extra diodes erin solderen. Aanrader! Over deze werkzaamheden zijn echt enkele uren leesvoer te vinden op de bekende fora. Succes!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 15 augustus 2010 11:16 PM
  [ # 26 ]

Het is een type 1 XM, heeft dus geen VN’s in de veercomputer en ook geen diode in de elektroklep (type 1 heeft er maar één).

Bezoekje Chyparse heb ik al achter de rug, bollen zijn op druk en ik rij op hydrorincage. Veercomputer is uitgelezen en gereset.

Ik weet dat de elektrokleppen in een type 2 met pulsbreedte worden aangestuurd, maar dit is een type 1 en die stuurt de klep aan met gelijkspanning. Ik meet 6,6 volt op de draad die de elektroklep aanstuurt. 30 seconden nadat ik een deur gesloten heb, gaat deze draad naar 0 volt.

Wat bedoel je met hydractief-blokken? De elektrokleppen?

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 15 augustus 2010 11:53 PM
  [ # 27 ]

Met hydractiveblokken worden de blokken bedoeld waarop de hydactivebollen gemonteerd zitten.
Bij HA1 zit de elektroklep buiten de hydractivekleppen geplaatst en bij HA2 zitten de elektrokleppen aan de hydractiveblokken.

Met de relais aanpassing van HA1 merk ik wel verschil tussen schuifstekkers op het relais en gesoldeerde + vertinte draaduiteinden aan de relaispootjes. Ook bij forumlid DSuper werkt het HA systeem een stuk beter door de gesoldeerde contacten, kennelijk is behoorlijk gevoelig. Het veert aangenamer en de vc computer reageert alerter met de gesoldeerde contacten.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 15 augustus 2010 11:54 PM
  [ # 28 ]

‘hij bedoeld die grote blokken voor en achter waar een bol aan vast zit en idd ook de electro aansturing voor de kleppen op zit. De klep is niets meer dan een stalen pin met een sleuf erin die in een bepaalde stand word getrokken.
Door die blokken lopen ook heel dunnen leidingkjes die zonder al te veel moeite verstopt raken door vuil

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 16 augustus 2010 10:15 PM
  [ # 29 ]

Die bedoelde ik, inderdaad.

Overigens heb ik van meerdere XM-freaks mogen vernemen dat hydrorinçage op zijn best een eerste stap is naar een perfect werkend HA-systeem.
Ervaring heeft geleerd dat met name de drab in de meest laaggelegen delen (zijnde die HA-blokken en de hoogteregelaars) slechts in beperkte mate afgevoerd wordt door de reinigingsvloeistof, if at all.
Vraag anders WimB eens, die heeft in ruime mate ervaring met Hydrorinçage en het daarna nog reinigen van verschillende onderdelen van het systeem.
Hij bekwaamt zich op het moment in het reviseren van HA-blokken Wink

En als je 6,6 volt meet op de voedingsdraad van je kleppen, direct uit je veercomputer, lijkt me dat erg laag. Misschien moet je dan eerst een naar je VC kijken.

Uit persoonlijke interesse: als een HA1 VC niet met VN’s schakelt, waar dan wel mee?
Succes!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 16 augustus 2010 11:17 PM
  [ # 30 ]

Bedankt voor de tips! Smile
Ik was sowieso al van plan om door Chyparse bij het vervangen van de spoelvloeistof door LHM ook meteen gereviseerde hoogteregelaars te laten plaatsen. Voor de hydractief-blokken zal ik eens bij WimB navragen.

Wat betreft je laatste vraag. Dat weet ik nog niet. Ik heb al diverse HA 2 VC’s open gehad maar nog nooit een HA 1 VC. Ga ik binnenkort eens doen. Ik wil toch ook weten waar die 6,6 volt vandaan komt.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook