Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gewoon monteren. Gaat prima. Bij voorkeur met uitlaatklemmen van een Xantia/XM.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Weet iemand waarom er zo’n vreselijk dikke potmeter toegepast wordt voor de dashboardverlichting? Het lijkt wel een straalkachel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Gewoon monteren. Gaat prima. Bij voorkeur met uitlaatklemmen van een Xantia/XM.
Oke, doe ik. Maar ik dacht dat ik ergens iets gelezen had over tussenringen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nee, direct monteren met de originele verbinding or beter met de XM klemmen. RVS op “staal” is O.K.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:Weet iemand waarom er zo’n vreselijk dikke potmeter toegepast wordt voor de dashboardverlichting? Het lijkt wel een straalkachel.
om dat ie stroom moet dissiperen… meet wel even stroom door die unit. Als er ergens kortsluiting is wordt ie veel heter dan normaal…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Neen,er kan ook niets tussen denk ik. Iedereen ( de meeste toch), hebben de collectors en de daarop volgende 3 in 1 buizen in staal. Daarna al wat volgt dus de demper met 4 uitgangen, de dwarsdemper en de 4 buizen met de 2 achter dempers zijn dan enkel in RVS. Wat ik gedaan heb,is in plaats van een nieuwe klemmenset te kopen, klemmen gebruikt van een XM. vele beter dan de originele dingen.
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:jantje1948 schreef:Weet iemand waarom er zo’n vreselijk dikke potmeter toegepast wordt voor de dashboardverlichting? Het lijkt wel een straalkachel.
om dat ie stroom moet dissiperen… meet wel even stroom door die unit. Als er ergens kortsluiting is wordt ie veel heter dan normaal…
Als ik uitga van 9 parallelle lampjes van elk 1 W, is het maximale vermogen dat de potmeter moet dissiperen 2,25 W. Dat valt dus nog wel mee…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nee hoor,
3 x 3 watt en 6 keer 2 watt voor je 9 lampjes , da’s 27 watt, en als je die op “half licht” laat werken neemt de stroom toe, dus kan je weerstand gemakkelijk 15 to zelfs 20 watt verbruiken, en dan wordt het wel warm!. ( zet maar eens een 21 wat knipperlicht lamp minuten lang aan, dan voel je wel hoe warm die wordt, en die 21 watt lamp maakt 98% warmte = +/- 20 watt.
Zo’n grote weerstand is draadgewonden, met een “koolbaanpotmeter” haal je nooit een vermogen van meer dan een paar watt.
groet,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Pak van m’n hart! Oliedrukmeter gemonteerd. Bij koude motor 1800 rpm 9 bar. Na 10 min. lopen liep dit terug naar 7 bar bij 1500 rpm (luchtschuif werkt niet goed!) Bij gasgeven tot 3000 rpm liep de druk op tot 9 bar, maar niet verder.
Het ziet er dus naar uit dat de perikelen rondom de olieslang geen negatieve gevolgen hebben gehad voor het lagerwerk. Ik kan weer rustig gaan slapen!
Ik laat de meter er nog een tijdje aanhangen om te kijken hoe de druk is als de olie echt op temperatuur is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
goed, goed, je ziet het had erger kunnen zijn
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Als dit voorvalt op de snelweg of bij hoger toerental,is het een kwestie van seconden,als zo een slang knalt.
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bloop; wil je dit soort dingen niet meer schrijven!
Vandaag met de sm naar m’n werk gegaan. Ging keurig; oliedruk koud 9 bar, na een half uur rijden en de olietempmeter op 2/3 werd dat 4,5 bij 3500 rpm en 1,5 bij 1000 rpm.Dat was dus oke.
Na 2 uur stilstaan weggereden naar m’n andere werkplek. Druk liep weer mooi op tot 9. Tegen een bruggetje op even doorgetrokken tot 4000 rpm; nog netjes 9 bar. 1 seconde later kijk ik:0 bar….
Nul???? Gelijk de sleutel omgedraaid en de wagen uit laten bollen naar een parkeerplek. Ik dacht nog: monteer je een oliedrukmeter… (was me bij m’n traction ook ooit overkomen), maar nee… slang nr. 2 ook ter ziele. Ik verander mijn forumnaam maar in jan slang!
Wordt vervolgd!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
het zit je nu dus effe niet mee. Gaat lekker zo… Toch maar ombouwen naar een warmtewisselaar? Ik heb begrepen dat Blooper ze gewoon kan bestellen, inclusief de holle bout om hem mee te monteren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik begin daar wel serieus over te denken…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Je zegt maar als ik die wisselaar mag bestellen hee Jan.
Volgens mij is het perstoestel niet correct ingesteld en zijn deze slangen niet genoeg geperst. Ciriel kan eens een andere leverancier proberen??
Slangen kunnen hier bij ons ook gemaakt worden in alle geuren en kleuren. Juist de goeie specs (slang materiaal)hebben en we kunnen ze laten maken.
Een wisselaar is wel de beste oppossing.