en minder motor vermogen
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Waarom? Die pomp gaat gewoon minder lang moeten werken om alles op druk te krijgen, op het moment dat de voorraadbol vol is stopt die pomp toch met werken.
Trap ik bijvoorbeeld op de rem dan moet de pomp van de CX bijvoorbeeld maar half zo lang pompen dan de BX-pomp.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_373.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Als het systeem geen druk meer vraagt blijft de pomp draaien en pompt volume, zo uit het vat en zo weer terug het vat in. Des te groter de opbrengst van de pomp, des te meer volume er dus wordt rondgepompt—> meer wrijving.
Dat is 1 van de redenen dat een Peugeot met gelijke motorisering en gewicht minder verbruikt.
Dat is ook de reden dat de C5 & C6 een elektrische pomp hebben die alleen gaat draaien als er vraag van het systeem is. Maarja die hebben weer een conventionele stuurbekrachtigingspomp die ook altijd mee draait.
Nu lijkt ‘t me wel leuk om een CX pomp in een BX te zien, al is ‘t alleen maar om ‘t bijzondere geluid (bx pomp KrrrKrrrKrrrKrrr, DS/CX pomp GUDDEGUDDEGUDDEGUDDE)
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Dus die kronkel zag ik niet Logisch inderdaad… want het is de drukregelaar die de druk regelt, niet de pomp
Die pomp weet eigenlijk niet wanneer er druk geleverd moet worden.
Toch lijkt het me een leuk experiment om te doen. Wie weet ben ik wel zodanig fan van die hogere opbrengst dat al de rest me gestolen kan worden . Maar eerst moet het hydraulische systeem van Graf Spee in orde zijn voor ik ga beginnen met zo’n dingen.
Het vervangen van die pomp is een leuk klusje voor een regenachtige dag
Toevoeging: hoe verklaar je dan dit eigenlijk? Als ik in 1e versnelling rij dan voel ik de auto zo pulseren. Elke keer dat de drukregelaar opspringt dan voel ik de auto even inhouden. Dat zou toch niet mogen zijn? Want de pomp pompt altijd.
de ene keer draait ie onbelast en dan weer belast.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Wat ik dacht. Wel, prestaties maken me niet uit. En dat verbruik, ik rij op LPG dus dan heeft plezier al gauw de prioriteit .
En uiteraard… Hmm, deze ochtend even al wat meer inzicht in het pompgebeuren gekregen
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Mechuccio schreef:Bij mij klapte de leiding ook eergisteren en aangezien Citroen nog steeds geen leidingen levert voor 16V’s met 6-bak en zelfs niet eens meer voor originele 16V’s heb ik ook een flexibele laten maken:
Eigenlijk is deze slang net iets te lang, hij is 50 CM maar 30 zou ook genoeg zijn maar verder ben ik wel happy met deze contraptie. Aan beide zijden zit een knietje waar een 6,2MM leiding in gezet kan worden met een knelkoppelingetje, ik moest dus een minimaal beetje van de leiding afschuren om hem passend te krijgen maar deze kan ik wel eindeloos blijven repareren mocht er een stukje van de leiding stuk gaan én ik hoef geen aanpassingen te maken aan de overige hydraulische componenten.
Monteren is ook een eitje:
Dit is wel hetzelfde als bij de originele leiding maar vanwege de flexibiliteit toch net wat makkelijker.
En dit is helemaal heerlijk, in plaats van op de tast op een veel te krappe plek proberen de leiding erin te prutsen smijt je de pomp gewoon even op de accubak en prik je hem er zo in.
Nu nog even kijken of en hoe lang dit goed blijft gaan, hij lekt niet meer bij de leiding (wel op de andere plekken waar hij reeds lekte
) en de slang moet een aardig aantal extra barren aankunnen dan de pomp kan leveren.
Er zit voor zo’n 60 euro aan materiaal in deze leiding en verder ben je een momentje bezig met zagen en schuren van de leidingen.
Ik ben weer een tevreden mensch!
das helemaal ideaal zoals de pomp bij jou zit zo te zien. bij mijn mk2 zit de pomp door de steun op de bak heen met een hoere constructie eerste klas….. flexibele leiding zou inderdaad een uitkomst zijn ik heb wat zitten vloeken bij de bakwissel!
*correctie* je hebt de oude pomp constructie doordat het een belgische wagen is ik ben jaloers….
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Heb jij de extra spanrol bij je pompsnaar zitten dan bij je MK2?
Ik heb inderdaad hetzelfde systeem als bij de MK1, maar hoe dan ook, het is echt klote daarachter om de stalen leiding er in te frotten, te weinig ruimte, op zich lukt het wel maar leuk is natuurlijk anders. Flexibel is hééérlijk!!
Ik ga echt nooit meer zitten kloten met die dunne leidingkjes. En wat ik nog bedacht, eigenlijk wil ik de pomp op de multieriem zetten, ook dat is met deze leiding nu een peuleschilletje, enkel nog een kwestie van een andere pomp scoren en monteren, 16V pompen beginnen inmiddels ook aardig zeldzaam te worden en je hoort ze de hele tijd omdat ie recht voor je neus hangt zo’n beetje, en ik heb het idee dat met de jaren de krachten die zo’n pomp vraagt nadelig zijn voor oa de distributieriem. Ik vervang die nu braaf iedere 40.000KM en je ziet dan echt al duidelijk sporen van slijtage, niet iets dat acuut de geest gaat geven maar de volle 80.000 kilometer durf ik (zeker met mijn rijstijl) niet vol te maken met de riem.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX