Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Ik had dus nog minstens 100 km meer kunnen doen op de afgelopen tank.
Nou moet ik er wel even bijzeggen dat er twee keer (bijna) 200 km snelweg tussenzit, met 100 op de teller. Dus veel zuiniger dan dit zal ook niet snel gaan lukken.
En dan een snelle update voor het raam:
De poelie is versleten, vandaar dat de kabel eraf kon lopen. Er moet dus een nieuwe poelie komen, de kabel erop leggen lost het probleem niet op, dan loopt de kabel er veel te makkelijk weer af. Zo’n poelie is alleen niet los te verkrijgen, dus de hele motor assemblage moet vervangen worden Dat is dus €210 ex btw en ex uurloon. Ik mag dus ergens voorbij de €360 af gaan tikken.
Niet leuk
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Waar ligt het omslagpunt om over te schakelen op autogas, als je zo zuinig rijdt?
Overigens, als ik het me goed herinner is Flashlube in de markt gezet toen de benzinepompen massaal op loodvrije benzine omschakelden. Voor oudere auto’s was toen een loodvervanger nodig om invreten van de kleppen te voorkomen. Als alternatief kon je ook nieuwe hardere klepzetels inpersen.
In moderne motoren zijn al hardere klepzetels gemonteerd vanwege loodvrije benzine. Dan lijkt mij extra smering voor autogas overbodig.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Als ik alleen kijk naar brandstofkosten (en dus verzekering, onderhoud en wegenbelasting even negeer) dan rij ik nu voor ongeveer 10 ct/km. Gemiddeld iets beter dan 1:15 en ongeveer €1,50 per liter.
Als ik kijk naar LPG, dan zit je op 50 à 60 ct/liter en zal ik eerder 1:13 rijden. LPG heeft 15% minder energie inhoud dan benzine, dus verbruik je ongeveer 15% meer. Mijn woon-werk route verandert immers niet, dus ik blijf veel rustige snelwegkilometers maken. Met LPG zit je aan ongeveer 5 ct/km.
25.000 km per jaar, tegen 1:15 en €1,50: €2500 aan peut per jaar.
25.000 km per jaar, tegen 1:13 en €0,60: €1150 aan LPG per jaar.
Voor een LPG G3 installatie geldt ook nog een hogere wegenbelasting, €12 per maand meer. Zeg dat je met LPG dus uitkomt op €1300 per jaar. Kortom: ik verwacht ergens tussen de €80 en €100 per maand te kunnen besparen op LPG. De kosten van inbouw zal ik binnen 2 jaar hebben terugverdiend.
Aangezien ik met de auto nog wel tot de 2 ton kan rijden in de komende 3 jaar kan ik de volgende getallen gebruiken:
Peut: €7500 (75k km)
LPG: €3450 (75k km) + 3x€144 (meerprijs wegenbelasting) + €1900 (inbouw) is ongeveer €5800.
Het blijven ruwe schattingen hoor, maar effectief kan het me, over 3 jaar gerekend, rond de €40 a €45 per maand schelen.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klopt allemaal wel aardig hoor, ik had ook uitgerekend incl. de hogere wegenbelasting dat ik de installatie na ongeveer 1.5 a 2 jaar terug verdient heb.
Dat is met 25 a 30k per jaar.
Het verbruik wordt idd wel wat hoger, ik red amper de 1 op 12, maar ik redde op benzine ook meestal de 1 op 14 niet. Dat jij 1 op 13 op LPG wel gaat redden lijkt me wel kloppen.
Overigens verbruik je in de winter nog wel wat benzine, dan duurt het vrij lang voordat er naar LPG overgeschakeld wordt. Met dit weer gebeurt dat vrij snel
Volgens mij heb ik ergens in maart voor het laatst benzine getankt in de Xsara
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Dat raammeganisme moet je niet bij de dealer bestellen! IK heb mijn raammeganisme ook kapot nu. En ik betaalde bij de dealer rond de 250 euro en bij een andere onafhankelijke garage 113 ex! En dan krijg je gewoon precies hetzelfde meganisme van valeo! Want citroen maakt deze ook niet zelf!
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
WTF !!!
Thanks voor de tip! Nieuw lijkt me wel beter dan van de sloop. Heb je misschien een serienummer/onderdeelnummer?
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Renault Megane, zelfde euvel, rechter achterdeur, dealer E350+. Iets van E120 met +/-2uur zelf beunen. Ik denk dat vooral het uurloon zwaar weegt.
Als uurloon niet eens is meegerekend… no words for that…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Het mechaniek is bij de Citroën dealer €210 ex. BTW en ex. uurloon. Verwachtte tijdsbesteding: een uur tot 5 kwartier, tegen iets van €85/uur ex. BTW.
/me gaat straks de afspraak voor maandag afbellen!
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Vakgarage in Delft: materiaalkosten ongeveer als dealer, arbeidsloon 55 Euro ex btw.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Ik heb geen onderdeel nummer sorry. Maarhet is iig de moeite waard om na te vragen want ik het het meganisme voor 134 euro incl BTW. Dus ik weet niet in welke regio je woont? Ik heb de mijne in uden gehaald ligt bij oss in de buurt.
Het bedrijf is hierbij aangesloten dus mischien even kijken of er een bedrijf bij jou in de buurt ligt en die even bellen voor de kosten!
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Carpartsdirect heeft het bewuste raammechaniek op voorraad voor de gunstige som van €100,50 incl. BTW
Dat het dus nog goedkoper kan komt omdat de electromotor er niet aan zit, die moet ik dan van het huidige mechanisme overzetten. Dit betekent wel dat ik nog even goed moet controleren welk systeem er nu in het portier zit! Zou toch wel lullig zijn als er nu een unit van Valeo in zit, en dat de Magneti Marelli unit de over-te-zetten electromotor niet accepteert.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
En via de onderdelenzoeker heb ik al 1 reactie voor een complete unit uit een sloper, €60 en 3 maanden garantie.
Ik moet ook hiervoor wel nog controleren wat voor aansluiting de kabelboom in het portier nou vereist. Er is sprake van minstens 2 verschillende systemen. Eentje met een 4-polige aansluiting en eentje met een 2-polige. Goed opletten dus!
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Voor jou is het waarschijnlijk 2 polig! De 6 polige is voor de versie waarvan de raam automatisch met 1 druk op de knop naar beneden gaat.
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Dan dus niet de 2-polige, in mijn geval.
Aan de bestuurderskant zit een automatische versie: 1 keer drukken = helemaal open (of juist dicht) gaan, tenzij je nog een keer drukt om het openen/sluiten te onderbreken. En die is kaput. Aan de bijrijderskant zit een nog normaal functionerende bediening die alleen open- of dichtschijft als je echt een knop ingedrukt houdt.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Ow ik dacht dat het over je rechterraam ging! Maar als ik jou was zou ik met het bestellen van het meganisme even goed naar het onderdeel nummer kijken want bij mij ging het ook al fout en dat heb ik van meerder mensen gehoord dat ze het verkeerde meganisme kregen.
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003