Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hij moet gewoon niet piepen en de pomp vraagt af en toe best nogal wat kracht, zeker met een koude motor wanneer de LHM ook nog koud (en dus dikker) is.
Het mot gewoon hard aangetrokken worden, dat blijkt keer op keer.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Als je de riem spant moet je gewoon je gevoel gebruiken. Niet ontiegelijk strak dus. Die multieriemen moeten wat strakker staan dan een V snaar. Maar echt snaar strak is gewoon fout.
Als je pietleut bent kan je de frequentie van de snaar meten en dan weet je echt zeker dat ie niet overtrokken staat…..
Hele beroemde is: Nieuwe V snaar en nieuwe waterpomp….. Of sta ik nu alleen in die ervaring?
Een passende (niet versleten) V snaar in de groef van een schone vetvrije poully kan al heel snel zonder heel veel voorspanning veel vermogen overbrengen. En idd ze mogen niet piepen.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als ik nieuwe snaren/riem kocht voor mijn BX, dan moest de v-snaar (van de hd-pomp) altijd veel strakker dan de multiriem. De dynamo slipte nooit, ook niet als de riem bijna kon wapperen…. Natuurlijk staat hij gewoon onder fatsoenlijke spanning. V-snaar moet ik altijd erg strak zetten.
Ik ben vandaag ook nog langs de Hegru gereden voor wat lekzakken? voor de BX achterpoten. Ik heb echter verkeerde meegekregen, deze zijn veel te kort. Van de week maar weer terugbrengen, ik ben echter benieuwd waar deze dan van komen..
Vreemd, want mijn v-snaar heeft nu naar beide kanten een speling van ongeveer een centimeter, terwijl de riem naar de dynamo helemaal strak staat en het gepiep is opgehouden. Dus wat is wijsheid, oftewel hoe hoort het eigenlijk?
@Vermond
Bij Hegru moet je echt zelf in de gaten houden wat je krijgt en liefst een origineel meenemen. Ik had het toen ik bij mijn vorige BX de kachelblower wilde vervangen en eigenlijk ook het verkeerde type meekreeg. Met enig zaag- en plakwerk heb ik hem er toch wel in gekregen. Maar het rare van Eindhoven is dat Jan van Gompel vreselijk duur is met reparaties en Hegru juist erg goedkoop, maar dat bij onderdelen het omgekeerde geldt. Als ik iets nodig heb, ga ik eerst bij Van Gompel kijken.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ja klopt, ik moet wel zeggen dat de onderdelen man er niet meer was. Achja, ik ga er van de week maar eens langs om ze om te ruilen. Bij van Gompel ben ik nog nooit geweest, het schijnt dat daar wel leuke BX’en binnen staan!