motor rammel
Blettint
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 03-06-2010

- ID/DS 23 IE Pallas
- CX 25 Prestige Turbo II
- XM V6 24V Exclusive U9
Gepost: 05 juni 2010 01:15 AM

De motor van mijn XM V6 24 geeft een storend rammellend geluid. ik denk dat de oorzaak gezocht moet worden in de distributieketting en/of geleiders. wie heeft ervaring met dit fenomeen? hoe is dit te verhelpen?  cheese

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 05 juni 2010 11:22 AM
  [ # 1 ]

Is het niet je aircopomp die brak is? Controleren door aircopomp uit te zetten.

Profiel  
 
Blettint
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 03-06-2010

- ID/DS 23 IE Pallas
- CX 25 Prestige Turbo II
- XM V6 24V Exclusive U9
Gepost: 05 juni 2010 06:30 PM
  [ # 2 ]

nee…, helaas niet. het geluid is er ook wanneer de airco pomp uit staat. wanneer de auto in haar vering klimt is het tijdelijk weg. zodra het niveau bereikt is , is de rammel weer daar. cry

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 05 juni 2010 11:22 PM
  [ # 3 ]

Hmm, nu je dat erbij vertelt zou ik aan je HD-pomp denken. Voel, als de motor draait, aan het zwart plastic huis van je HD-pomp en voel dan of je trillingen voelt in het ritme van de rammel.
Ja? Gefeliciteerd, dan heb je een stuk makkelijker reparatie dan dat je eerst dacht. Dan hoef je ‘alleen nog maar’ een goede HD-pomp te vinden…

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 05 juni 2010 11:23 PM
  [ # 4 ]

Zou het dan iets met de vering te maken hebben ? Wink Wellicht een pomp met speling ?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 05 juni 2010 11:39 PM
  [ # 5 ]

De steun voor de HD pomp is ook een kandidaat. Ik had er een met een niet zichtbare scheur. Pas na demontage bleek één bevestigingspunt geheel los te zijn.
Gaf ook een rare rammel als de pomp het druk had.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 juni 2010 11:44 PM
  [ # 6 ]

Toch is het idee van een probleem met de distibutieketting of de spanner daarvan helemaal niet zo gek hoor:

Als de hydraulische pomp moet werken komt er meer kracht te staan op de distributieketting, omdat de pomp aangedreven wordt vanaf de nokkenas. Komt er nu meer kracht op die ketting te staan, dan wordt hij aan één zijde meer belast. Mocht het zo zijn dat er een gare kettingspanner in het blok zit, dan gaat de ketting vooral rammelen als de ketting niet belast wordt. Door de ketting nu te belasten kan het best zijn dat het rammelen zal stoppen. Ook bij een DS en een CX met een gare kettingspanner is dit een vaker voorkomend probleempje, immers bij deze modellen wordt de HD-pomp ook aangedreven vanaf de nokkenas die door de distributieketting wordt aangedreven.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 05 juni 2010 11:51 PM
  [ # 7 ]

Maar bij een V6 betekent dat wellicht blok eruit…. want je praat over het achterste cilinderblok.
Niet erg fijn, in dat geval.
Is dit niet een storing voor een blok met heel veel km’s? laten we zeggen 400k++?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Blettint
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 03-06-2010

- ID/DS 23 IE Pallas
- CX 25 Prestige Turbo II
- XM V6 24V Exclusive U9
Gepost: 05 juni 2010 11:51 PM
  [ # 8 ]

eerlijk gezegd was mijn eerste gedachte dat er wellicht iets mis was mer HD pomp en/of omgeving. dus ik de snaar van de pulie gehaald om te controleren of de rammel weg was. maar hélaas broken
op de brug gezet en de onderzijde bestudeerd. het geluid was zeer sterk waarneembaar bij de carterbak.

Profiel  
 
Blettint
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 03-06-2010

- ID/DS 23 IE Pallas
- CX 25 Prestige Turbo II
- XM V6 24V Exclusive U9
Gepost: 05 juni 2010 11:54 PM
  [ # 9 ]
JanSr schreef:

Maar bij een V6 betekent dat wellicht blok eruit…. want je praat over het achterste cilinderblok.
Niet erg fijn, in dat geval.
Is dit niet een storing voor een blok met heel veel km’s? laten we zeggen 400k++?

nou, eerlijk gezegd vind ik 220.000 km nog niet zo veel. maar toch, het kan.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 juni 2010 11:57 PM
  [ # 10 ]

De distributieketting van een V6 24v van de ZPJ-generatie krijgt vreselijk op zijn flikker vanwege de 12 kleppen die iedere nokkenas moet openen en sluiten, hierbij nog de zwaardere klepveertjes dan die van de 12v-uitvoering, de andere stoters en je hebt een deel van het probleem al te pakken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook