Een probleem dat iedere serie 1 bezitter kent; de kabels die van carrosserie naar de deur lopen zijn op de plek waar ze iedere keer moeten buigen doorgebroken.
Nu wil ik even een paar nieuwe kabels trekken om de cv weer te laten werken, en weet ik uit een ver verleden dat ik er al eens eerder mee bezig ben geweest. Toen bleek het nog niet mee te vallen om de bekleding ter plekke van het linkeronderbeen van de chauffeur los te krijgen.
Voor ik dingen loshaal die niet nodig zijn of dingen kapot maak door onervarenheid wil ik vragen wat de juiste werkwijze is.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
De bekleding kan blijven zitten. Er zit in die bekleding een gat voor de kabels. Deze kabels lopen over je stuur heen. Als je de onderkant van je dashboard losmaakt kan je dat allemaal goed zien zitten.
De onderkant van het dashboard zit ook met drie boutjes door het schutboard. Let daar even op. Eentje onder je voorraadvat van de LHM en twee ernaast zoals je op de foto kunt zien. In de auto wijst het zichzelf wel.
Als dat deel weg is is het ineens allemaal een heel stuk duidelijker.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dus je LHM-vat moet eruit om je dashboard te kunnen loshalen ?
Edit: is dat trouwens hetzelfde dashboarddeel dat bij een S1 los moet om je contactslot te vervangen?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ja klopt, zelfde deel.
Als je bij je ruitensproertankje kijkt kan je zien waar dat andere boutje zou moeten zitten. Gespiegeld dus. Het vat hoeft alleen maar een stukje opzij, dus even optillen en wat naar het midden leggen. Dat is voldoende. Je hoeft niet de hele zooi los te gooien.
Bedankt, hier kan ik wel mee verder lijkt me. Eerst maar eens gaan sleutelen.
Moet trouwens alle metalen beplating (die met velours beplakt) onder het stuur er af? Dit lijkt uit drie delen te bestaan. En is dat dan genoeg of moeten er meer delen van het dashboard verwijderd worden?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Stuur eraf, dan dat stuk eraf waar je stuur doorheen steekt, dan kan dat stuk eronderuit waar dat bakje links van je stuur zit. De onderkant van het dashboard dus?
Alles zou simpel los moeten komen als je ook alle schroeven en moeren los hebt. Niets hoef geforceerd te worden!
Zo, dat was wel te doen. Het stuur hoefde er niet af bleek later. Alleen het moertje onder de lhm tank is lastig te bereiken.
Daarnaast zijn de nieuwe kabels wat lastig door het doorvoerrubber te krijgen, met wat geduld gaat het wel.
Ik heb nieuwe drukkers gehaald voor het deurpaneel en enigszins dubieuze plaatsen in het deurpaneel gerepareerd met een epoxymassa welke keihard wordt.
Nu moet ik alleen nog het karton nat maken en dan gaat hij er weer voor. Weet iemand of ik hem rustig kletsnat kan maken