Hallo mede XM rijders,
ik heb het volgende probleem, ik hoop dat iemand me opweg kan helpen.
mijn v6 start met koude motor maar zodra de motor warm begint te worden gaat deze steeds slechter lopen en stopt er vervolgens helemaal mee, van koude start totdat deze afslaat duurt maar enkele minuten.
als de motor minder goed begint te lopen en ik snel gas geef wil deze er direct mee stoppen, alsof ik hem verzuip, als ik het gas heel langzaam bedien krijg ik hem nog wel op toeren.
bougies heb ik 6 mnd terug vervangen dus daar kan het niet aan liggen, en brandstof krijg ie in ieder geval anders zou hij helemaal niets doen.
op het moment weet ik niet waar ik mijn zoektocht moet beginnen en hoop dat jullie een paar tips voor me hebben.
ik hoor graag van jullie.
vast bedankt!
Kan 2 dingen zijn:
Je temp sensor voor de ecu is kapot, waardoor hij altijd zn koud verrijking gebruikt (en dus verzuipt)
Je ontstekingsmodule is stervende en overhit en daardoor kan hij nog maar paar minuten draaien voordat hij er compleet mee stopt.
Het 1e is het aannemelijkste aangezien die nog wel een stuk gaan
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Ik ben het volledig eens met Matthijs zijn diagnose. Controlerr of vervang je temp sensor voor de ECU.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
okay, laat ik beginnen met de sensor, waar kan ik deze ergens vinden bij mijn V6 (‘95)?
Die grote koelwaterslang over je radiateur volgen richting je blok. Die gaat onder de zwarte V6 kap.
Daar waar hij op t blok komt, 10cm verderop zie je 2 sensoren zitten
Ouwe mopperkont
Als !!!!!!!! die V6 ook nog een stappenmotor heeft dan krijg je ook deze effecten: als de stappemotor open blijft staan is dat prima voor een koude motor maar als hij warm is krijgt hij dus teveel lucht met als gevolg: afslaan.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Verkeerd om beredeneerd:
Als de stappenmotor open blijft staan gaat ie gewoon meer toeren lopen stationair want meer lucht.
zie het als een soort mini gasklepje parallel aan de hoofdgasklep. De computer meet de hoeveelheid lucht wel en spuit de peut er wel bij.
Maar heeft wel een stappenmotor
Ouwe mopperkont
Ik heb de (groene) sensor vervangen maar helaas is het pobleem niet verholpen, hij starte vanmorgen prima, het duurde maar even voordat hij onregelmatig begon te lopen, eenmaal afgeslagen wilt ie ook niet meer starten.
er werd ook gesproken over de onstekingsmodule, waar vind ik die en wat kan er precies aan kapot gaan?
ps. nu heb ik constant een medling dat mijn koelvloeistofnieveau te laag is, terwijl er voldoende in het reservoir zit, toeval?
Onstekekingsmodule zit naast je bobine tegen de accubak aan geschroefd. het is ene kleine zwarte/grijze module met een stekker dr aan. De bobine is dat ronde ding waar 1 van je bougiekabels heen gaat.
Ik heb beide nog wel liggen als je het nodig hebt. Stuur maar pb
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Die ontstekingsmodule kan irritante storingen hebben: soms wel, soms niet, etc. Probeer eens het ding te koelen met een spuitbus, het mooiste is ether, maar ook remmenreiniger wil wel. Als hij dan weer (even) oppikt weet je dat het hem is.
Zo ben ik er eens mee thuisgekomen. Tip van een wegenwacht.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Vergeet de module niet te monteren met warmte geleidende pasta, anders komt het probleem geheid terug…
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik heb met een V6 24v (oude model) hrtzelfde probleem gehad. Nadat de verder, bougiekabels en module alle 3 waren vervangen liep ie als een zonnetje.
Los van elkaar hielp niet. Daarna ook nooit meer last mee gehad.
Domme vragen bestaan niet.
Ik kreeg via de SMS dat hij bij het starten nog wel vonk kreeg maar een oranje. Ik zet mn fiches nu in op de bobine
Ouwe mopperkont
Even een update,
na vervangen van bobine en onstekingsmodule, die ik bij matthijs kon ophalen, helaas nog geen resultaat, nu de de verdeler en rotor bekeken en een beetje opgelapt, wellicht dat het inderdaad een samenloop van meerdere defecten is, nu alleen de pech dat ik mijn zoektocht even niet kan voortzetten omdat een koelslang kapot is gegaan en de motor dus niet meer warm kan laten lopen om het nog eens te proberen, zie mij topic koelslang v6.
gr pieter
Ben je al verder gekomen met het oplossen van dit raadsel? Ik heb vrijwel hetzelde probleem, maar had het nooit gezocht in tempsensor of onstekingsmoduul. Mijn V6-je schakelt bij een koelwatertemp van 40 graden over op LPG. Dan loopt het weer allemaal OK, alhoewel het beter kan normaal gesproken. Maar owee als je dan weer terugschakeld naar benzine, blijft het ding alleen boven de 2000 toeren nog lopen. Kom daar maar eens uit! Het beestje staat nu braaf in de stalling, dus laat het even berusten. Ik ben benieuwd of jij eruit komt. Kan ik hopelijk in de winter weer zorgeloos zoefen op LPG.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Misschien een poreus vacuumslangetje van de benzinedrukregelaars?
Ik had niet echt een dergelijke warmloop probleem met een V6 12v, maar wel dat het vacuumslangetje behoorlijk slecht bleek te zijn en de motor niet lekker liep.
De benzinedrukregelaars zijn de twee metalen vacuumdoosjes bovenop de motor onder de afdekkap.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !