Net weer terug van een paar weken Zuid-Tirol, heerlijk om over kronkelige bergwegen te rijden en op de autobahn in Duitsland Audi’s en BMW’s voor je aan de kant te zien gaan, maar dat terzijde
In Italië is het, net als in andere landen, verplicht om overdag met licht te rijden, zonde om daar je dimlicht voor te gebruiken vind ik.
Er bestaan daglichtlampen, bijvoorbeeld LED-(plak)setjes bij de Halfords. Die plak je ergens op je bumper, maar het zou natuurlijk mooi zijn als je daglichtlampen ergens zou kunnen inbouwen in de grill, al zou ik zo gauw niet weten waar.
Heeft iemand dat al eens geprobeerd en zo ja wat is het resultaat?
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Waarom is het zonde om dimlicht te gebruiken? Ik heb ze in al mijn auto’s permanent aan, wel zo veilig en je vergeet ze nooit…
Dagrijlampen zou ik niet doen. Ik zie ze wel eens bij oudere auto’s, en die halfords/autostyle dingen lijken verdacht veel op kerstverlichting. Vreselijk ordinair.
@Harm, deze post is niet bedoeld om een diskussie te starten over het wel of niet voeren van dimlicht overdag, dus daar ga ik verder niet op in…
Wel ben ik benieuwd of er iemand een mooie set daglichtlampen gevonden heeft en die op/in zijn Xantia gezet heeft. En hoe sluit je dat spul aan, want ze moeten apart aan- en uitgeschakeld kunnen worden. Ik heb eens opgelet bij Audi’s en daar branden alleen die lampen en verder niks (dus geen stads- en/of achterlichten)
Bij moderne auto’s staan ze computergestuurd aan. Kan je in de boordcomputer kiezen of je ze aan wil hebben of niet.
Xantia’s hebben standaard dagrij-lampen dat noemt men ook wel dimlicht
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Heren, Jako vraagt niet om jullie mening of het zinvol is, danwel of jullie het mooi vinden. Hij vraagt of iemand er ervaring mee heeft en hem dus verder kan helpen hiermee.
Persoonlijk zou ik, om het niet al te kerstverlichtingachtig te laten lijken, de ledjes denk ik in dat stripje carrosserie onder de koplamp verwerken. Dat moet wel te doen zijn lijkt me.
Er moet waarschijnlijk wel een slimme schakeling tussen: ze moeten altijd branden als het contact aan staat, maar weer uitgaan als je de normale verlichting aanzet. Maar zo’n schakeling zit vast wel bij de setjes die je van Autostyle kunt kopen lijkt me?
Schakelaar (of contactslot) op dashboard schakelt de plus naar een relais waarvan de andere kant via het dim/grootlicht naar massa gaat.
Door de lage weerstand van de “grote” lampen zal het relais aantrekken als je de schakelaar omzet; als je de “grote” verlichting aanzet komt er een plus op die lampen te staan, het relais ziet geen nul meer en valt af.
Op het relais kun je dan de LED dagverlichting aansluiten.
Niks geen moeilijk gedoe met diodes enz., simpel rulez.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Totaal aantal Berichten: 2120
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
En toch ben ik erg benieuwd wat er zonde is aan het voeren van dimlicht overdag.
Dagrijverlichting is er overigens ook in halogeenvorm, niet alleen LED.
Totaal aantal Berichten: 527
- Xantia 1.8i 16v
Daglicht lampen op een xantia lijkt me niet mooi staan…
ik vind het op de auto’s die het standaard hebben OOK niet mooi!
Maar als je het mooi wil doen dan zou ik het in e strip onder de koplampen doen door daar de gaatjes in te boren…
Maar zelf rij ik eigenlijk ALTIJD met dimlicht, zeker omdat ik een wat donkere auto heb ( Vert Vega)
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Iedereen bedankt voor de reakties en tips!
De beste plek voor dagrijverlichting lijkt me inderdaad die smalle strip onder de koplampen, ik heb al verschillende setjes gevonden op sites als Autostyle (inclusief automatisch aangaan via het contact en uitschakelen als je je “normale” lampen aandoet).
Het probleem is alleen dat ik het eerst wil zien voordat ik zo’n set koop; wie weet is het licht niet fel genoeg, te wit, of anderszins lelijk en dan vind ik bijna € 100,- best veel.
Maar als iemand al wel zo’n set (geprobeerd) heeft, wil ik die graag eens van dichtbij zien!
C15GrandVolume schreef:En toch ben ik erg benieuwd wat er zonde is aan het voeren van dimlicht overdag.
Dagrijverlichting is er overigens ook in halogeenvorm, niet alleen LED.
Uiteraard kun je, als je een relais gebruikt, vrijwel elke soort van verlichting aansluiten.
@ Jako: kijk maar eens naar al die Audi’s en BMWs die LED verlichting hebben, mijn smaak is het niet.
Evt. zou je nog de bestaande stadslichten kunnen schakelen zoals ik voorstelde, al dan niet met iets grotere lampen.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Totaal aantal Berichten: 9068
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Of ga eens bij een ROC of Hogeschool staan, als je wilt zien hoe het eruit ziet. Als ik kijk op mijn school hoeveel Golfjes, Ibiza’s etc die LED-dagrijverlichting wel niet hebben..
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Nu ik, tijdelijk, een lease-C4 heb die met daglichtlampen uitgerust is, ben ik groot fan geworden van de manier waarop deze lampen uitgevoerd zijn op de C4. Geen LED’s à la Audi of DS3, maar een gecombineerde lamp voor stadsverlichting/daglicht (de van achter/remlicht bekende P21/5W).
Nu ga ik maar eens kijken of ik P21/5W-fitting kan inbouwen ipv de standaard W5W, de benodigde schakeling voor het aan- en uitschakelen van daglichtlampen is kant en klaar te kopen, dus niet moeilijk.
Wellicht eerst maar eens een koplamp op de sloop halen om te kijken of zo’n P21/5W wel past in een Xantia-koplamp…