Hallo forumleden,
Zojuist teruggkeerd van 10 dagen Oostenrijk met de C5.
Ik rij een C5 2.0i 16V op LPG (uit 2002) met ondertussen ruime 280.000 km ervaring. Totnutoe zonder grote problemen en uitermate betrouwbaar.
Echter sinds een week of 3 lekt de C5 motorolie. Kleine beetjes welliswaar, maar het is duidelijk te zien waar ik de C5 parkeer.
Nu staat de C5 momenteel in de garage vanwege vervanging van de uitlaat en de monteur heeft op mijn verzoek gekeken naar de olielekkage. Tot mijn schrik komt de monteur tot de conclusie dat de koppakking lek is. Hierdoor lekt ie olie. Ik ga zometeen de auto weer ophalen en kan dan even alles goed doorpraten met de monteur.
Let wel, de monteur (eenmansgarage) heeft er geen baat bij want hij kan de koppakking niet vervangen.
Enkele vragen heb ik ondertussen wel:
1. Is het mogelijk dat de olielekkage van een lekke koppakking is? (motor draait goed rond, geen vermogensdip en heeft net nog ruime 2000 km gereden op duitse snelwegen, motor is nooit warm gelopen).
2. Mocht het de koppakking zijn, is het dan verstandig om de cilinderkop ook te vervangen voor een frisser exemplaar gezien de kilometerstand en het LPG-rijden. (wanneer zijn de kleppen uitgesteld?)
3. Als ik de koppakking ga vervangen, is het dan wijs om de distributieriem ook te vervangen? Levensduur is precies halverwege. Ik rij veel, anders moet de riem over anderhalf jaar vervangen worden.
4. Zijn er verder nog tips voor het zelf vervangen van de pakking? Nokkenaskeerringen vervangen? Rekbouten vervangen?
Dit zijn totnutoe mijn vragen. Hoopvol wacht ik op antwoord.
Natuurlijk heeft vervangen van de auto ook al op mijn lijstje gestaan. Dit zou mogelijk kunnen zijn, maar of het verstandig is?
Weet je zeker dat het de koppakking is? Niet de carterpakking? Bij een stukke koppaking gaat normaliter er geen olie maar koelvloeistof uit. Of vermengen die zich (intern) met elkaar.
Een cylinderkop revisie is nog een aardige puist duurder als alleen de koppaking, dat eerste schrijf je qua rekening nog met 2 nullen, een cylinderkop met 3.
Sowieso gaatr je distributie direct ook mee, want die moet er nl. afgehaald worden bij demontage van de cylinderkop. Direct een goed moment om de kop te inspecteren of deze binnenkort aan revisie toe is trouwens (je kunt dan de inzakking van de klepzetels nader inspecteren)
Of je de klus zelf kunt klaren weet ik niet, mogelijk moet er iets gevlakt worden en dat is specialistenwerk. En je moet dus ook de distributie etc weer goed zetten.
Je kunt wel even shoppen naar een specialist op dit gebied die de klus in zijn geheel oppakt tegen ee vste prijs. Mogelijk kom je zo stuk goedkoper uit als bij een dealer. Op marktplaats zijn wel lui die zich in dit soort dingen hebben gespecialiseerd te vinden.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Het kan de koppakking zijn. Lekkage van de koppakking uit zich niet altijd op de manier zoals jij die beschrijft. Het is afhankelijk waar de koppakking doorslaat. Is dat op de plek waardoor koelvloeistof de zuiger in kan lekken of uitlaatgassen het koelsysteem, dan geeft dit andere problemen dan als de koppakking stuk gaat precies op de plek waar een oliekanaal loopt. Als dit dan aan de buitenkant gebeurt, kan dit olielekkage veroorzake.
Een cilinderkoprevisie sprek ik niet over. Ondertussen zijn er genoeg C5-en naar de sloop gegaan. Bij een lage kilometerstand kan ik de cilinderkop zeker nog goed gebruiken. De vraag is echter of dit nodig is.
Het vlakken van een cilinderkop is vooral belangrijk als de koppakking doorgeslagen is waarbij de motor warmgelopen is. Dit is zeker niet het geval geweest.
Distributieriem op tijd zetten is als hobbyist goed te doen. Het eventueel vlakken van een cilinderkop niet, maar dat kun je voor een paar tientjes laten doen.
Wat ik zojuist gezien heb is dat het motorblok nat van de olie is aan de achterzijde tegen de distributieriemzijde aan en dan best laag/halverwege. Erg moeilijk te zien vanaf de bovenkant vanwege de kanteling van het blok.
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Hoi Eric,
Ik rij ook momenteel ook nog een c5 op LPG met bijna 360000 op de teller en nog steeds in bezit van de eerste koppakking.
Begrijp best dat je dit zelf wilt vervangen maar heb je wel de tooling om de distributie op tijd te zetten (bij de c5 benzine is hier een special tool voor nodig).
Kop vlakken is meestal wel aan te raden voor het geval dat…maar dat zul je zelf ook wel weten.
Ik zou in jouw geval wel een ‘ruilkop’ overwegen aangezien de km-stand, klepseals ed hebben ook niet het eeuwige leven.
Ben benieuwd wat je doet.
Groeten Maarten
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 30-04-2004
- 2CV Dolly
- Ami 8 berline
- CX 2.0 RE Break
- Xantia Break Exclusive 2.0 16V
- (Grand) C4 Picasso 1,6 HDI Ligne Prestige
- Saxo 1.1 60 pk
- GS/GSA X3
@ Maarten, Een 2.0i 16V van 2002 heeft nog geen speciale tool nodig,
daarbij kun je de nokkenassen en krukas blokkeren door er een pen in te steken.
Vanaf 2003 is de speciale tool wel nodig.
Van mijn oude C5 waren de kleppen trouwens ingezakt bij 340000 km op LPG.