Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Tja, ik heb dus een bx sport gekocht, mijn droomauto.
Beetje impulsief gegaan, zat er al wel af en toe naar te kijken als ze voorbij kwamen op marktplaats e.d., maar vorige week floeps, opeens stond ik er bij iemand naar te kijken en kocht ik ‘em.
In principe in rijdende staat, ik kon er in ieder geval zonder problemen mee naar huis rijden, maar er is nog wel heel veel aan te doen nog. Zoals al duidelijk was uit mijn topic over mijn Cannes (de eerste zelf-sleutelpoging) is het zeker niet de slimste aankoop: ervaring heb ik niet. Maar ach, wat zal het. Al doende leert men en ik heb geen haast. En ik heb dus de Cannes om e.e.a. op te oefenen.
Op dit moment zijn de volgende problemen bekend:
- de hydroliek moet nagekeken worden: in rijstand staat de auto wat te hoog, en er is nu ook een lange slang losgesprongen die nu meesleept over de weg, wat behoorlijk lekt (in verhouding tot hoe smal het slangetje is dan, in principe valt het mee en is het geheel enkele 10-tallen km’s rijdend na bijvullen LHM). Goed, dit zal gewoon nagekeken moeten worden door mijn garage.
- de luchtaanvoerbuis is van de inlaat op het blok afgesprongen (zat blijkbaar vast met ducttape, tja). Hierdoor krijg je na een tijdje rijden, en vooral als je na even rijden kort stil hebt gestaan meteen het waarschuwingslampje ‘te warm’ voorgeknipperd.
Ik trek deze conclusie omdat ik op de rit huiswaarts na aanschaf (zo’n 130 km), nergens last van had, ook al heb ik toen, toen ik wat dichter bij huis was, ook wel even geprobeerd hoe snel zo’n sport nu optrekt bij een stoplicht op een 80 weg. Nergens geen problemen mee gehad. Op een gegeven moment KVS bijgevuld, toen zat de buis nog goed, toen ook nog geen problemen. Dusja, ergens hierna zal het ducttape het toch door de warmte begeven hebben denk ik dan.
Edit: goed, die buis/slang zit dus wel los, maar het betreft warmelucht-retour naar luchtinlaat tbv opwarmen inlaatlucht.
- verder is deze sport ook eigenlijk een roestbarrel. De dorpels zijn al gelast met overzetdorpels maar het roest alweer. Ik neem maar even aan dat het spul nog wel even meegaat, zegge een jaar.
Daarna kan het dan hopelijk opnieuw gedaan worden, en dan goed. Heb al wel iemand via via gevonden die dat voor een schappelijk bedrag zou kunnen.
Maar voor de rest: heerlijke auto!
- buitenkant is voor z’n 24 jaar ouderdom bijna nieuwstaat,
- interieur is bijna nieuw gewoon,
- motor loopt heerlijk rustig, en vlamt zonder haperingen in toeren omhoog,
- schakelen gaat zeer soepel,
- rolweerstand is er nauwelijks (als ik vergelijk met de Cannes).
De auto heeft ook nog maar 124900 km op de teller nu.
Ik zal vast op termijn een keer met vragen komen, maar vooralsnog moet ie eerst gewoon even naar de garage, om de eerste punten op te lossen.
Ik vroeg me wel af of mijn theorie omtrent te lucht-buis met gesmolten ducttape enigszins in de goede hoek gedacht is.
Edit: ik zat er dus naast, maar probleem nog niet opgelost. Ook een ding voor de garage dus.
nog even een foto’tje:
(de sideskirts liggen nog in de auto…)
Erg mooi!!! En zo’n Sport blijft toch altijd bijzonder he!
Heel veel succes met het opknappen enne.. hou ‘m tussen de lijntjes!
BX 19 TRD, 1991 (435.000 km)
2CV6 Spécial, 1985
Peugeot 406 HDI, 2001 (408.000 km, daily driver)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gaaf, gefeliciteerd!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Proficiat met deze aparte BX..
Ene die trekhaak haal je toch wel eronderuit?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gefeliciteerd hij ziet er heel mooi uit!
Welke buis bedoel je trouwens kun je hem aanwijzen op deze foto:
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
ja hij is nog helemaal mooi eigenlijk, paar krassen en dingen, maargoed dat hou je toch.
over de buis: ja die zwarte ribbelslang (ik noemde het maar buis vanwege de dikte ervan) helemaal rechtsboven.
(trekhaak: hmm ja eigenlijk vind ik het nergens op slaan dat ie erop zit inderdaad, hoort niet op een sport, moet ervanaf… maarja wel handig tegen loempige inparkeerders)
edit: hmm nu ik het zo op de foto zie (zonder gestresst op een parkeerplaats langs de kant van de weg te staan) lijkt het logischer als het een warme lucht retour is naar het luchtinlaathuis misschien?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Die buis is om de inlaatlucht wat op te warmen, daar zou je met de huidige temperaturen geen last van moeten hebben als die het niet doet, als je waarschuwingslampje gaat branden voor een te hete motor dan zou ik eerder denken in de richting van een verstopte radiator of een defecte thermostaat. Je kun als je het weer krijgt eens kijken of het helpt om de kachel maximaal warm te laten blazen, het rijdt niet zo prettig maar het koelt de motor wel extra, als de temperatuur dan weer zakt dan moet je het koelsysteem even nakijken.
En een auto zonder trekhaak is zo jammer joh, moet je iedere keer een BX gaan lenen als je een BX gaat halen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
De radiator lekt ook wel wat, maargoed voor het KVS-peil is een ander lampje, wat het doet want het heeft gebrand, daarop meteen bijgevuld. De fan voor springt wel gewoon aan steeds, daar had ik al speciale aandacht op gevestigd. Kan het helaas alleen maar controleren bij stilstand, tijdens het rijden hoor je ‘em niet.
Ik snap ook misschien gewoon de lampjes nog niet helemaal, er zat geen boekje bij de auto. Boven het tellerdeel van het dashboard heb je dat verdiepte straatje met lampjes, waarvan “stop” het midden is geloof ik. Links daarvan heb ik drie lampjes, waarvan daar weer de middelste de KVS peil waarschuwing is; links en rechts daarvan zit exact hetzelfde symbooltje, ik kan er niet meer van maken dat het om de temperatuur gaat. De rechtse daarvan knippert zo af en toe dus onder het rijden. Ik heb nu 1 keer meegemaakt dat ie even aanbleef in plaats van knipperen, zo’n 2 seconden lang, ging weer terug naar knipperen; gelukkig was ik toen net bij de afslag die ik al aan het opzoeken was omdat het dus eerst al knipperde. Verwarming vol open heb ik geprobeerd maar haalde weinig uit. Overigens heb ik eerst de auto aan de kant gezet, motor uit, toen aanjager aan en verwarming open… misschien moet dat tijdens het rijden?
En de trekhaak, tja, die zit ook onder de Cannes, als ik die weer rijdend krijg… en dan nog he, een bx behoor je naar huis te kunnen rijden, is me zelfs met deze sport gelukt ... overigens heeft het wel wat, een sportuitvoering met trekhaak… nuja ik twijfel nog.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
De kachel vol open heeft alleen zin met draaiende motor, ander draait de waterpomp ook niet en is er geen circulatie van de koelvloeistof.
Motor te heet is meestal een oranje lampje ergens en als ie echt te heet is een rode i.c.m. het stoplampje.
Maar met die buis heeft het iig weinig van doen, die loopt van het uitlaatspruitstuk naar de inlaat en is puur om in winterse omstandigheden de lucht wat op te warmen.
Maar knipperende lampjes die weer uitgaan doet me ook denken aan een te laag LHM niveau, temeer ook omdat je een lekkage hebt.
Dat uit zich dan ook in een knipperend waarschuwingslampje dat even constant brand en dan weer knippert en dan weer uit gaat, bij een net te laag niveau in het LHM vat gebeurt dat, bij een veel te laag blijft ie uiteraard branden. Is het een rood lampje met een onderbroken cirkel er in toevallig die gaat branden (er van uit gaande dat de waarschuwingssymbolen voor een sport hetzelfde zijn als voor type 2/3)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Ja die van de LHM ken ik, is gelijk aan de Cannes… de onderbroken cirkel in combinatie met Stop. Daar had ik idd op een gegeven moment ook last van… hij knippert dan niet echt, maar lijkt steeds half aan half uit te zijn, een soort van twijfelend. Opvallend daarbij was dat zodra ik de motor op een hoger toerental liet lopen het lampje/de lampjes meer neigden naar uit ipv aan (misschien omdat pomp meedraait met die toeren en dan dus meer pompt waardoor druk oke is, ondanks dat LHM-peil niet ok is??).
Maar voor de temperatuur is de knipper van het lampje een ingebouwde knipper denk ik… heel constant iig, en het is ook een ander lampje dus, en niet in combinatie met het stop-lampje. Maargoed, aangezien het in de sectie koelvloeistof-lampjes zit, is het dan misschien gewoon de waarschuwing dat de kvs toch warmer wordt dan mag, en draait wellicht de fan niet als ik rij…?
Overigens is het misschien ook loos alarm… de benzinepeil-meter valt af en toe ook opeens terug naar nul, en de oliepeilmeter(?) laat ook af en toe spontaan wat fleurigs zien… na een tikje erop is dat dan weer weg…
Al met al, deze schone dame moet gewoon even naar de garage voor een grondige check, denk ik zo.
edit: Heeft iemand misschien in PDF het instructieboekje van de Sport ergens liggen?
rolweerstand is er nauwelijks (als ik vergelijk met de Cannes).
Dan is het tijd voor nieuwe banden… zonder rolweerstand zijn moeten het al versleten Energy’s zijn, en die hebben zelfs nieuw geen grip
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
mooie sport
hopelijk wat roestvrij
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
ikkiukkiokki schreef:Ja die van de LHM ken ik, is gelijk aan de Cannes… *en dan een heleboel elektronicastoringen*
Ik denk dat een en ander een goede douche met contactspray nodig heeft, met name in het motorruim.
Overigens gefeliciteerd met deze Sport. Ik hoop dat je de moed niet gaat opgeven en er veel plezier van zult hebben.
Overigens, wat sleutelen betreft: al doende leer je inderdaad! En je kunt/mag via dit forum altijd om hulp vragen, zowel virtueel met woord als live met daad! Kenners genoeg hier, en gelukkig ook wel een paar die kunnen sleutelen
En na een paar keer sleutelen met kundige mensen durf je ook sneller zelf te gaan sleutelen
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
mooie spocht, jammer van de roest maar dat kan je behandelen natuurlijk succes,, ik ben ook nog bezig met het opknappen ervan
Mechuccio schreef:Die buis is om de inlaatlucht wat op te warmen, daar zou je met de huidige temperaturen geen last van moeten hebben als die het niet doet, als je waarschuwingslampje gaat branden voor een te hete motor dan zou ik eerder denken in de richting van een verstopte radiator of een defecte thermostaat. Je kun als je het weer krijgt eens kijken of het helpt om de kachel maximaal warm te laten blazen, het rijdt niet zo prettig maar het koelt de motor wel extra, als de temperatuur dan weer zakt dan moet je het koelsysteem even nakijken.
En een auto zonder trekhaak is zo jammer joh, moet je iedere keer een BX gaan lenen als je een BX gaat halen.
Amen!