Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
ZX1.4i schreef:Om de 2 jaar laten controleren is het advies, persoonlijk laat ik het elk jaar doen.
Meestal is er dan wel een hoeveelheid weggelekt, dat vullen nodig is.
Nou niet overdrijven he.
Of de airco koelt goed genoeg en dan moet je er niets aan doen, of de airco koelt niet goed genoeg en dan moet je bijvullen (en als je pech hebt een lekkage verhelpen)
Als na 1 of 2 jaar de uitstroomtemperatuur geen 7 graden maar 9 graden is geworden, kan je wel gaan bijvullen, maar nodig is het niet. 10 graden als uitstroomtemperatuur is koud zat om het lekker aangenaam in de auto te krijgen. Ga uit van een verlies van zo’n 10 % per jaar, dus na 5 jaar zit er nog een kleine 60% vulling in. Ga dan maar eens bijvullen en dan kan je ook het enige onderhoud aan je airco doen, namelijk je filter/droger.
Het schoonmaken van je verdamper, zoals wimb beschrijft, kan natuurlijk nooit kwaad.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
De richtlijnen zijn er toch niet voor niets, na 2 jaar is het koelmiddel en de compressorolie verzadigd met vuil en water, want dan is de filter/droger ook verzadigd. Als hierdoor de compressor kapot gaat, dan ben je veel duurder uit. Om de 2 jaar laten vullen en vervangen van de filterdroger, kost c.a. 150 euro, dat zijn dus de kosten ook niet.
Schoonmaken van de verdamper doe ik nooit, daar zit een interrieurfilter voor
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Welke winstbelust bedrijf heeft jou dat verhaal op de mouw gespeld? Daar kan je de forumleden maar beter voor waarschuwen.
Hoe zou een gesloten systeem als een airco na twee jaar vol met “vuil en water” kunnen zitten? Diffundeert dat tegen de overdruk in van buiten naar binnen door de slangen?
Bovendien is € 150,- voor een aircobeurt wel erg aan de prijs. Alles boven de € 100 ook.
Een XM heeft geen interieurfilter, zoals een Saab van dezelfde leeftijd. Dus iedere keer dat je betaalde voor het vervangen daarvan ben je opgelicht.
Zo’n interieurfilter moet je WEL vaak vervangen, anders komt er bijna geen ventilatielucht meer binnen. Als je dat laat doen kost dat veel bij Saab.
Vraag maar eens naar die “voorschriften”.
En luister naar Brian.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
ZX 1.4i heeft wel gelijk, het aircosysteem dient elke 2 jaar een servicebeurt te krijgen, net als bij motorolie moet ook de olie die in het aircosysteem zit regelmatig ververst worden. De filter/droger verzagdigd inderdaad in de loop van de tijd met vuil wat zich toch in het systeem bevindt en met vocht wat in de weinige lucht zit die altijd toch in het systeem aanwezig is, dus kan het soms nodig zijn deze te vervangen.
Als je een motor geen onderhoud geeft kan deze ook prima blijven functioneren dat wil niet zeggen dat het goed is!!
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De vergelijking met motoronderhoud deugt in elk geval niet. Een airco is een gesloten circulatie onder overdruk. een motor is een open systeem, waar bij elke zuigercyclus nieuw vuil en nieuwe lucht binnenkomt, de warme olie zit in een carter met lucht, kan daar lekker oxideren, ‘s nachts komt er condens bij, etc.
Eénmaal per pakweg vijf jaar langs de aircoboer is doorgaans ruim voldoende. Van nieuw af zou je het kunnen synchroniseren met nieuwe bollen.
Dat airco “voorschrift” deel ik in bij dezelfde geldverdienmethodes van de APK lobby. Niet nodig, maar het levert lekker veel op. Kosten per “bespaarde” verkeersslachtoffers staan in geen enkele verhouding tot de “opbrengst”, zeker niet in vergelijking met de maatregelen die wel helpen.
Maar ja, de mensheid wil bedrogen worden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Denk dat ik het maar zo laat.
Wat mij nog wel even te binnenschiet is dat vorig jaar in de file in Lyon met caravan de airco het niet meer kon bolwerken.
Er kwam toen warme lucht in de auto waarbij ik wel even wil aantekenen dat het buiten daadwerkelijk 40 graden celcius was.
Is dit normaal of al een indicatie?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Is normaal. Als je koelsysteem oververhit dreigt te worden, wordt de airco afgeschakeld. Prioriteit voor de koeling ligt bij de motor en niet bij de inzittenden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
JanSr schreef:Een XM heeft geen interieurfilter, zoals een Saab van dezelfde leeftijd. Dus iedere keer dat je betaalde voor het vervangen daarvan ben je opgelicht.
Ik vervang het interrieurfilter altijd zelf, airco vullen en filter/droger vervangen doet de aircoboer.
Er zit bij mij echt een interrieurfilter in, gewoon onder het dashbord aan de bijrijderskant, heb het vorige week nog vervangen.
Iedereen moet het voor zichzelf weten of hij de airco zoals voorgeschreven om de 2 jaar laat nakijken of 5 jaar, met het risico dat er iets kapot gaat en alsnog een dure grap word.
Zx1.4i heeft het over een Xantia, die heeft misschien wel een pollenfilter… een XM heeft dat standaard niet. Daarom was ik ook verbaasd dat ik er in mijn XM wel eentje vond, die zo dicht zat dat er amper meer lucht naar binnen werd geblazen.
Hehehe, eindelijk iemand die wakker is, een Xantia met Airco heeft altijd een pollenfilter
Van een XM weet ik ook niet beter dan dat er geen pollenfilter in zit, waar zat deze dan in je XM, en was dit origineel?
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
De vergelijking met onderhoud aan een motor deugt wel degelijk, de olie die in het gesloten aircosysteem zit wordt dan wel niet bloot gesteld aan lucht maar verliest zijn smerende werking in de loop van de tijd wel (net als in een motor).
Zoals al eerder gezegd moet iedereen het lekker zelf weten wat hij of zij doet, daar zijn de aircospecialisten alleen maar blij mee die vervangen veel liever de pomp dan dat ze onderhoud plegen dat levert namelijk veel meer op.
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
maar verliest zijn smerende werking in de loop van de tijd wel (net als in een motor).
Als je zo iets zegt Chevron, zou het leuk zijn aan te geven waar je die informatie op baseert.
Daar leren wij dan weer wat van.
Alle airco’s die ik de laatste 25 jaar bezat heb ik pas een beurt laten geven als dat nodig was: namelijk als de koeling te wensen overliet, doorgaans na ca 5 jaar.
Bij niet één van die auto’s (een hele rij) ooit een aircopomp hoeven vervangen.
Dus: hoe bang moet je zijn? Eén keer in de 5 jaar pakweg € 100, met een naar mijn ervaring uiterst geringe kans dat die pomp vervangen moet worden of elke 2 jaar € 100? Dat is naar mijn ervaring dus € 300 teveel.
Wat kost een aircopomp op de sloop? € 50?
Maar ja, het blijft een keuze.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daarbij: ik ken geen aircoboer die een complete compressor gaat uitbouwen omdat er nieuwe olie in moet. Met alleen vacumeren van het systeem krijg je namelijk maar een heel klein deel van de olie uit het circuit. Om alle olie uit de compressor te krijgen én bij te vullen moet je de compressor namelijk uitbouwen. Geen fijne klus bij de meeste auto’s, tijdsintensief en duur. Ik heb net eens even de boeken van o.a. mijn bmw eens nagelezen en daar staat gewoon zwart op wit dat het aircosysteem gesmeerd is “voor het leven”...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Van een XM weet ik ook niet beter dan dat er geen pollenfilter in zit, waar zat deze dan in je XM, en was dit origineel?
Hij zat in de luchtinlaat, in plaats van dat grofmazige roostertje. In een soort frame verwerkt, dat wel precies paste. Ik denk dat ‘t niet origineel was, ik heb ‘t er toen ook maar gewoon uitgehaald.
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Een aanvullende (haha) vraag - hoeveel R12 of R134a hoort er te zijn in een gevuld AC systeem. Betreft een type 1 v6 mocht dat wat schelen. Nergens te bespeuren in de Haynes of Russek.
Bij voorbat dank,
Keith