Hallo,
Ik moet binnenkort mijn distributieriem vervangen. (Inclusief spanrol en waterpomp) Nu heeft mijn saxo al jaren geen garage meer gezien daar ik het meeste onderhoud zelf doe, maar de distributie heb ik nog nooit gedaan.
Nu is alles mij duidelijk en heb ook de autovraagbaak, maar 1 ding is mij nog onduidelijk. Hoeveel spanning moet er op de riem komen te staan? in de vraagbaak hebben ze het over een SEEM spanningsmeter met bepaalde waarden. Nu kan ik me niet voorstellen dat dit speciale gereedschap persee nodig is.
Is er aan te geven hoeveel speling de riem mag/kan hebben tussen de nokkenas en krukas? Bijvoorbeeld de mogelijkheid om deze 1 cm in te drukken? Of is er een andere manier om de correcte spanning te bepalen zonder het speciale gereedschap?
Bedankt alvast voor jullie hulp!
Groet Hessel
Is het een 8-klepper?
Dan kun je de riem net als bij de 1.0, 1.1, en 1.4i TU motoren, spannen, zoals beschreven voor een AX en ZX.
Maak een sleuteltje dat in het vierkant van de spanrol past, hang op 10cm afstand een gewicht van 2kg, dit is de juiste spanning. Zet de spanrol na het spannen vast, draai de krukas 4x en draai de moer van de spanrol los, om de riem na te spannen en zet vervolgens de moer weer vast en je ben klaar.
De exacte procedure staat omschreven in de vraagbaak voor de AX en ZX.
Bedankt! Het is inderdaad een 8 klepper.
Die 2 kilo, houd dat dan ook in dat je eventueel met een momentsleutel op die waarde de rol ook op spanning kan zetten? Of heb je die 10CM afstand echt nodig?