ZX1.4i schreef:Nu je het zegt? ik heb gemerkt dat de auto bij 100km/u nogal bromt, bij 110 of hoger is het weg, geen idee of het met elkaar te maken heeft.
De 1.9D motor in mijn Xantia komt uit een 98er Berlingo, ik heb de motor gekocht met 115k, er zit nu iets van 135K op. Heeft het zin om de verstuivers te laten vervangen door ruilverstuivers? dit zijn dan gereviseerde verstuivers neem ik aan?
Die ruilverstuivers die al afgeregeld zijn, kun je toch ook zelf monteren? of kun je dat beter aan de dieselboer overlaten?
Hee, wel boeiend dat een status updates ineens ook oude discussies oprakelt :S
Verstuivers kun je gewoon laten testen bij een dieselspecialist of verstuiverboer… De “verstuiverboeren” zijn meestal automaterialenzaken met een extra hobby. In tegenstelling tot dieselpompen reviseren is voor verstuivers testen en reviseren niet zoveel extra gereedschap nodig. Vanwege het voor de consument veelal eenmalige karakter is het niet echt de moeite om daarvoor een verstuivertester aan te schaffen. Dat is trouwens niet veel meer dan een apparaat waar je hem inschroeft en een drukhandle (pompkrikje oid) om de vereiste druk (pakweg 130 bar) op te bouwen en een manometer om het af te lezen en dan nog afscherming zodat de dieselolie niet de verkeerde kant uit spuit (zeer gevaarlijk door de hoge druk).
Wat ze kunnen testen:
- openingsdruk: afhankelijk van type pomp
- lekkage, houden ze hem een halve minuut 10 bar onder de openingsdruk en dan mogen er geen druppeltjes uit komen.
- verstuiverbeeld. een mooie regelmatige nevel in de juiste vorm, geen “pissende” stralen.
Wat ik zelf indertijd gedaan heb met mijn vorige motor (inmiddels ong. 4 jaar geleden).
- naar verstuiver boer en lange dop 27 opgehaald.
- verstuivers eruit geschroefd en met de dop 27 teruggebracht naar de verstuiverboer
- laten testen: moesten allemaal gereviseerd worden. kosten ong. 350 gulden indertijd voor 4 stuks. Testen was 10 gulden per stuk. Als je ze liet reviseren vervielen de testkosten.
- er weer in schroeven met nieuwe onderlegringen en brandplaatjes op het juiste moment (toen well) en de dop 27 van de verstuiverboer
- dop terugbrengen
Voor de operatie was het een “rauwe, trillerige, kloppende stinkdiesel” en na de operatie was het weer een mooi zijdezacht lopende soepele diesel die bijna klonk als een benzinemotor. Het roken is altijd gebleven maar dat kwam vooral door het olieverbruik.
Maar goed, na 115 k zullen ze wel minder zijn maar nog niet noodzakelijkerwijs versleten. Ik meen dat garages zelf ong. een termijn van 1.5 ton aanhouden voor het fijne.
Het motortje heeft nu totaal 135K gelopen
Het lastige bij de 1.9D die ik heb, is dat het luchtgeval boven op er ook af moet om er normaal bij te kunnen komen. Ik zie daar meestal tegenop om dat ding eraf te halen, maar goed ik denk dat ik nog maar effe wacht zolang de auto niet rookt en zuinig rijd.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wat valt er eigenlijk te reviseren aan een verstuiver? Misschien een domme vraag, maar ik weet alleen waar een verstuiver voor dient, niet hoe zo’n ding in elkaar zit, alhoewel ik me er wel een voorstelling van kan maken. Is het echt de moeite waard om verstuivers te reviseren, of het prijsverschil met nieuwe verstuivers van dien aard dat vernieuwing ook een optie kan zijn?
Ik vraag het me vooral af omdat bij de laatste APK de monteur iets zei over mijn verstuivers. Was niets ernstigs, kwam ter sprake naar aanleiding van wat rookontwikkeling bij de koude start van mijn BX. Verder loopt ze overigens keurig hoor, en het olieverbruik is nog steeds nauwelijks meetbaar! Wat een heerlijk apparaat is het toch…
winnetou schreef:Wat valt er eigenlijk te reviseren aan een verstuiver? Misschien een domme vraag, maar ik weet alleen waar een verstuiver voor dient, niet hoe zo’n ding in elkaar zit, alhoewel ik me er wel een voorstelling van kan maken. Is het echt de moeite waard om verstuivers te reviseren, of het prijsverschil met nieuwe verstuivers van dien aard dat vernieuwing ook een optie kan zijn?
Ik vraag het me vooral af omdat bij de laatste APK de monteur iets zei over mijn verstuivers. Was niets ernstigs, kwam ter sprake naar aanleiding van wat rookontwikkeling bij de koude start van mijn BX. Verder loopt ze overigens keurig hoor, en het olieverbruik is nog steeds nauwelijks meetbaar! Wat een heerlijk apparaat is het toch…
Je hebt verstuiverhouders (in de volksmond verstuivers genoemd) die voor zien zijn van verstuivers. Strikt genomen is het reviseren van de verstuiverhouders een kwestie van de verstuivers vernieuwen (idd) en vervolgens openingsdruk controleren en indien nodig bijstellen en de verstuiverhouders reinigen.
Tijd om dit leuke statustopic weer eens omhoog te schoppen.
Zojuist de laatste hand gelegd aan de oliedrukmeter.
Verder de auto weer eens gewassen (al is het resultaat voor slechts 70 % bevredigend).
Een paar weken terug kreeg ik van mijn zusje de vraag of ik wat mee kon helpen met verhuizen (dat betekent meestal dat er een aanhangwagen getrokken moet worden) wat betekende dat mijn trekhaak er weer onder moest. Die had ik in het kader van roestinspectie eens verwijderd. Kortom: de BX rijdt weer met trekhaak (hoe kan het bijna ook anders met BX!).
Verbruik is de laatste tijd ook ronduit grappig. Zelfs met een halve tank boedelbak rijden (en dan niet zachtzinnig: te hard doorgereden) kwam ik nog op een nette 1 op 16.
Gisteren met Harm in Veghel geshopt. Nu heb ik normaal een ontzettende hekel aan shoppen, maar op een autosloperij kan ik daar geen genoeg van krijgen en moet ik bijna tegen mij zelf in bescherming genomen worden.
Ik was voornamelijk op zoek naar plaatwerk (motorkap en bumpers). De eerder al gespotte groene TZD had wel groene bumpers maar helaas waren deze afgebladderd, dus daar schoot ik niet veel mee op. Gelukkig wel een nette motorkap gescoord, met ietsje steenslagschade. De mijne had een dikke kras erop en veel steenslagschade. Dus hier ga ik aardig mee vooruit.
Verder nog 2 Xantia achterremklauwen gescoord om de rembalans weer te herstellen. Nu nog eens tijd vinden om die dingen erop te schroeven.
Het leukste en meest onvewachte was echter het AX Image stuurtje waar Harm mij op wees. Het lijkt veel op een BX 16v stuurtje maar is net wat kleiner en heeft een dikkere rand. Het stuurt echt heerlijk (het zit er natuurlijk al op). Hoewel ik het stuurtje iets minder mooi vind (omdat het wat meer glimt) denk ik niet dat dit stuur er ooit weer uit gaat! Of ik moet in een bui van originaliteit het 1spaaks stuur weer eens willen terugzetten.
Voor de rest div. leuke AX-en, BX-en, Visa’s (helaas voor Caroline geen rouge delage), een paar XMs (ze hebben voor de liefhebbers nog 2 2.1 TURBO D12 blokken in voorraad), Xantia’s. etc. Apart het vermelden waard is dat ze ook nog een GSA special hebben staan. De motor was al wel aardig leeggestript.
en moet ik bijna tegen mij zelf in bescherming genomen worden.
Ik heb je meer verder de afgrond in geholpen geloof ik ...
Harm schreef:en moet ik bijna tegen mij zelf in bescherming genomen worden.
Ik heb je meer verder de afgrond in geholpen geloof ik ...
Het was maar goed dat die slopers de tent dicht wilden gooien
Waar zit die sloop in Veghel, zo te horen hebben ze daar leuk spul staan.
Oe, ik ben ook es op de sloop in Veghel geweest.
Nu weet ik ook waarom het de favoriete sloop is van Harm…
Te veel BX-en -> achjah, hoezo rijden met een BX?
Maar 1 CX, kun je nagaan hoe de eigenaren van een CX ermee omgaan.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Is dat stuur hetzelfde als van een AX GT type 1? Zo een heb ik er ook, fijn stuurtje.
Hallo,
Vanavond een flinke schuiver gemaakt met de wagen. Situatie: ‘s-avonds bijna verlaten weg (lekker geschaatst) op weg van Nijmegen naar huis (Den Bosch) gaat er ineens een vrachtwagen naar links (ik zat zo rond de 140 op de teller denk ik). En wel zodanig dat het niet meer mogelijk was er nog langs te sturen (althans met de eerste zwieper). Dus vol in de ankers… sturen naar links.. Wiel in de berm, controle weg. Vervolgens een 360+ graden spin gemaakt waarbij de neus een aardig stukje vangrail opzij heeft gedrukt. Wonder boven wonder (en daar sta ik nog steeds zowat van te shaken) kon ik tot stilstand komen zonder dat er andere auto’s mij raakten.
Ik kon de auto daarna wel aan de kant sturen. Motor startte gelukkig nog en de wagen was nog rijdbaar (althans zachtjes want het rechtervoorwiel stond plat).
Goed: gelukkig heb ik zelf helemaal niks. :whoohoo Daar ben ik erg blij mee want het had echt heel fout af kunnen lopen. De auto is door een berger opgehaald en er is nog wat politie later bijgeweest toen we inmiddels bij de Mac Donalds in Heesch stonden. Trouwens wel frappant dat de kassajufrouw van de mac drive hulp van 3 collega’s moest hebben om een kop koffie af te rekenen als je lopend door de macdrive gaat
Toch maar ff een zakelijke update van de schade aan de BX: ik kon in het donker slecht zien wat er allemaal kapot was, maar gezien de sitautie viel het mee. Koplampen kapot, voorbumper aan gort, rechterachterdeur iets ingedeukt, rechtervoorband leeg. Ik kan niet beoordelen of de ophanging nog OK is en hoe de neus er onderhuids aan toe is. Behalve de rechterachterdeur zijn de zijkanten en achterkant gewoon strak voor zover ik kon zien in het licht van het bergingsvoertuig. Als er aan de koets niks serieus krom is dan wordt het gewoon kwestie van fixen. De politie heeft bijv. niet het kenteken ingenomen.
Maar goed, vooralsnog ben ik weer een beetje tot rust gekomen met een lekker pilsje erbij en maar eens rustig bekijken hoe dit verder gaat aflopen.
Wow Marten. Dat was natuurlijk behoorlijk schrikken!
Gelukkig ben je zelf ongedeerd gebleven en kun je hier je verhaal dus nog doen. Wel klote van je auto zeg maar hopelijk valt de schade bij daglicht mee. Is die vrachtwagen chauffeur trouwens gestopt?
Sterkte met bijkomen en hopelijk kan ik je straks succes wensen met het herstellen van je BX.
Groetjes,Martijn
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
TinusTussengas schreef:Wow Marten. Dat was natuurlijk behoorlijk schrikken!
Gelukkig ben je zelf ongedeerd gebleven en kun je hier je verhaal dus nog doen. Wel klote van je auto zeg maar hopelijk valt de schade bij daglicht mee. Is die vrachtwagen chauffeur trouwens gestopt?
Sterkte met bijkomen en hopelijk kan ik je straks succes wensen met het herstellen van je BX.
Groetjes,Martijn
Hee Thanx
Ja vrachwagen is netjes gestopt en schadeformulier ingevuld. Hij heeft gezegd (op het formulier) dat ie naar links slingerde. Verder moet de verzekering het maar uitzoeken. Het kan me niet echt boeien op dit moment…
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nou gelukkig ben je zelf nog heel, dat ten eerste.
Het is zonde van de BX, maar ja je hebt zo weer eens wat te klussen (ik zie graag de positieve kant van dingen). Hoop dat de schade niet te erg is in elk geval, en sukses met de reparatie. Kan me wel voorstellen dat de details even minder belangrijk zijn op het moment.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!