metro2005 schreef:
Bovendien moet ik ook nog 1 keer per jaar een caravan meezeulen en dat ga ik niet achter een opgevoerde grasmaaier hangen.
Haha, wat dacht je van twee kleintjes op vakantie met een grote tent, wandelwagens, campingbedje en noem maar op.
Het idee zou zijn om een stationcar voor de vakantie, de weekenden en het woonwerk van mijn vrouw te nemen (de 205 doet nu ook maar 4000 km/jaar) en jawel, in Bram zijn Saxo-draadje op gas (G3), want dan kom ik voor die auto in de buurt van de 15000 km/jaar uit.
En dan een C1 op diesel of gas om de overige 35000 km/jaar mee te rijden waarbij ik alleen mijzelf en eventueel een klein doosje papier en een collega vervoer.
En ja, dat maakt het dan weer ontopic, puur omdat een klein autootje minder kost per kilometer dan een grote. En daarin kan ik niets anders dan Bram gelijk te geven.
En Bram heeft natuurlijk voor de family-trips nog een prachtige Xantia HDI110 staan!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Handig hoor, als je zoon ook Citrofiel is!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
EW schreef:metro2005 schreef:
Bovendien moet ik ook nog 1 keer per jaar een caravan meezeulen en dat ga ik niet achter een opgevoerde grasmaaier hangen.
Haha, wat dacht je van twee kleintjes op vakantie met een grote tent, wandelwagens, campingbedje en noem maar op.
Het idee zou zijn om een stationcar voor de vakantie, de weekenden en het woonwerk van mijn vrouw te nemen (de 205 doet nu ook maar 4000 km/jaar) en jawel, in Bram zijn Saxo-draadje op gas (G3), want dan kom ik voor die auto in de buurt van de 15000 km/jaar uit.
En dan een C1 op diesel of gas om de overige 35000 km/jaar mee te rijden waarbij ik alleen mijzelf en eventueel een klein doosje papier en een collega vervoer.En ja, dat maakt het dan weer ontopic, puur omdat een klein autootje minder kost per kilometer dan een grote. En daarin kan ik niets anders dan Bram gelijk te geven.
Tip: huur een grote auto voor de vakantie en gebruik alleen een kleine auto.
@Jeroen: een PSA diesel is net zo betrouwbaar als een Japanse automotor!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
@Jeroen: een PSA diesel is net zo betrouwbaar als een Japanse automotor!
Klopt.
Maar ben wel onder de indruk van de nieuwste diesel motoren die Toyota nu levert in de Corolla en Avensis. Qua technisch vernuft kan een PSA diesel daar nog niet aan tippen.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
toniclight schreef:
Klopt.
Maar ben wel onder de indruk van de nieuwste diesel motoren die Toyota nu levert in de Corolla en Avensis. Qua technisch vernuft kan een PSA diesel daar nog niet aan tippen.Jeroen
hoezo, zoveel bijzonders is het toch niet? Roetfiltertje erop, common rail etc? heeft psa ook.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
hogervp schreef:
Tip: huur een grote auto voor de vakantie en gebruik alleen een kleine auto.
@Jeroen: een PSA diesel is net zo betrouwbaar als een Japanse automotor!
Tja, maar een grote auto voor weekenden en vakanties is heel erg verslavend. Bovendien rijdt mijn vrouw niet zo heel veel maar heeft ze wel een auto nodig. Kun je dan net zo goed een grotere auto voor kopen.
Op een gegeven moment wil je alleen maar groter en groter en soms maak je een stap terug naar een Saxo ofzo
Heb ik ook gedaan, van de Xsara naar de Saxo en toen naar de 306 Break, daarna ZX en nu een Xantia
Ja, JOJO!
René van Maren schreef:Ja, JOJO!
Ik ken iemand die van BX Xantia BX…., BX Xantia Saxo gaat
Vandaag heb ik in Bodegraven een Saxo type-3 gespot met exact hetzelfde velours interrier als de Saxo van Bram
Kan iemand mij vertellen of een Saxo 1.5 D ook een EGR heeft ? :
Johan….Marten wellicht ??
Bram schreef:Kan iemand mij vertellen of een Saxo 1.5 D ook een EGR heeft ? :
Johan….Marten wellicht ??
Niet zo op gelet eigenlijk. Ben je daar soms allergisch voor
Wat is dat? Een EGR? ops:
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Bram schreef:Kan iemand mij vertellen of een Saxo 1.5 D ook een EGR heeft ? :
Johan….Marten wellicht ??
Volgens de vraagbaak heeft de 1.5D een 2-weg katalysator.
Dan heb je volgens mij geen EGR, de kat. is toch ipv de EGR gekomen :
Re: EGR
Nee ....
Zie hier hoe het werkt eerte hit met Google.
Nog even een fabeltje ontkrachten: een goed werkende EGR hoeft geen vermogen te kosten. Als je plankgas geeft wordt EGR klep sowieso dichtgezet. Het zou ook niet goed zijn, want dan geef je de motor minder zuurstof als ie het daadwerkelijk nodig heeft.
EGR zorgt ervoor door uittlaatgas terug te voeren naar de inlaat dat er minder zuurstof in de inlaat zit, hetgeen de verbrandingstemperatuur tempert. Dit beperkt de uitstoot van NOx in belangrijke mate. 2 redenen waarom diesel in een kwaad daglicht staan zijn de NOx emissies die veel hoger zijn dan bij benzine en de roetuitstoot. De NOx emissie kun je met EGR flink beperken en mensen met slechte luchtwegen (astma enzo) zullen je er dankbaar voor zijn dat je EGR hebt. NOx is een smog veroorzaker.
Ik vroeg dit omdat ik weleens verhalen lees (of hoor) dat die EGR kan dichtslibben met roet en daardoor (bijvoorbeeld) de auto minder snel optrekt.
Als ie er niet inzit, houd het op natuurlijk.
Ik weet nog zo weinig van deze diesel en probeer er zoveel mogelijk over te weten te komen, vandaar de vraag.
Ik heb inderdaad van onderen iets gezien wat lijkt op een katalisator.