Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Vandaag heb ik de distributieriem van een ZX 1.6i (XU, BDY) vervangen. Netjes procedure gevolgd; nokkenas en krukas geborgd, spanrol gelost, riem verwijderd, waterpomp vervangen, nieuwe riem met nieuwe spanrol en pomp gemonteerd. Draairichting is goed, spanning was erg lastig te checken aangezien de Haynes alleen maar met waarden voor de speciale CitroenTM timingbeltensionertool komt. Dan maar op de andere manier van de Haynes gedaan: langste stuk moet 90 graden gedraaid kunnen worden.
Motor paar keer getornd, timing was prima, alles terug gebouwd, motor starten: piep piep piep. Bij een bepaald toerental zelfs enorme piepende herrie. Motor uit; krukaspoelie er af, kappen er af en nog even de motor laten draaien. Meteen begint de riem een centimeter naar buiten te wandelen dus meteen de motor weer uit. Blijkt dus dat de riem vrolijk door de kappen heen aan het eten was.
Riem los, spanrol los, alles netjes uitgelijnd en opnieuw op spanning gezet, beetje lager dan voorheen. Nog eens laten lopen, en nu blijft de riem op de nokkenas 2 millimeter heen en weer wandelen.
2 vragen dus:
- het van de tandwielen aflopen; kan dat komen door te hoge spanning in de riem?
- het heen en weer wandelen van de riem over het nokkenastandwiel, kan dat kwaad?
Zoals bij de meeste XU (en XUD) motoren, houd de krukaspoelie de D-riem op zijn plek.
Als je de motor draait zonder deze poellie, dan heeft de riem de neiging om eraf te lopen.
Dit is niet altijd zo, als het krukasriemwiel goed vast zit, dan zal de riem wel op zijn plek blijven, anders loopt deze eraf.
Of de riem iets heen en weer mag wandelen op de nokkenas, durf ik niet te zeggen, iets speling is altijd aanwezig. Controleer voor de zekerheid de krukaspoelie goed, is deze niet krom, of vreemd uitgesleten.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Dat ie van het krukaswiel afloopt is wel logisch inderdaad, als de krukaspoelie er niet naast zit. Dan blijft het wel vreemd dat ie toch tegen de kappen aanloopt. Het geluid was namelijk weg toen de krukaspoelie gemonteerd was, en zonder kappen, en de motor dus liep (wel met heen en weer wandelende riem op het nokkenaswiel).
De krukaspoelie zelf is goed, het gedeelte waar de multiriem over loopt slingert een beetje maar het gedeelte waar de distririem tegenaanloopt was voor zover ik me kan herinneren netjes…
Lijkt me toch echt sterk, dat de riem door de buitenste krukaspoelie (V-snaar riemwiel) op z’n plek moet worden gehouden. Dat zou betekenen dat de riem daar constant langsheen schuurt!
Als ik je verhaal zo lees, ook in combinatie met het klapperen tegen de kappen, dan denk ik eerder dat je de riem niet strak genoeg gespannen hebt op het lange gedeelte (tussen nokkenas en krukas).
De riem moet daar echt strak zitten! Begin bij het monteren van de riem altijd bij de krukas en vervolgens over de nokkenas, je kunt hier gauw 1 tandje te ruim zitten. De motor loopt dan wel, maar de riem gaat inderdaad klapperen.
Zelf houd ik de riem altijd ‘naast’ het nokkenasriemwiel en het krukasriemwiel en schuif hem dan gelijktijdig op de beide riemwielen. Daarna leg je hem over de waterpomp en tenslotte over de spanner. Als je vervolgens (met de hand) de motor een paar keer rond draait, zul je zien dat de riem zelf het midden van de riemwielen op zoekt.
Wat Haynes schrijft over het 90 graden kunnen draaien van de riem, gaat waarschijnlijk over de V-snaar. Die staat namelijk goed gespannen als je hem op het langste einde een kwartslag kunt draaien.
Succes ermee, hopelijk loopt ie straks weer zoals ie hoort te lopen!!
Groet, Richard
BX 19 TRD, 1991 (435.000 km)
2CV6 Spécial, 1985
Peugeot 406 HDI, 2001 (408.000 km, daily driver)
Richard-BX schreef:Lijkt me toch echt sterk, dat de riem door de buitenste krukaspoelie (V-snaar riemwiel) op z’n plek moet worden gehouden. Dat zou betekenen dat de riem daar constant langsheen schuurt!
De krukaspoelie houd het krukasriemwiel op zijn plek, zonder de poelie, wandelt het riemwiel naar buiten. De riem schuurt enigzins tegen de poelie, dat zie je ook aan de afdruk aan de binnenkant van de poelie.
Ik vraag me af of het krukasriemwiel wel goed op zijn plek zit, ik heb wel vaker riemen gezien die niet meer lekker op spanning waren, maar tegen de kappen aanschuren deden ze niet.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Zoals gezegd: timing is prima en de spanning vertrouw ik inmiddels wel.
De zeer waarschijnlijke oorzaak is de distributiekappen. Deze zijn volledig krom. Ik begreep van de garage dat dat wel vaker gebeurd.
Wat Haynes schrijft over het 90 graden kunnen draaien van de riem, gaat waarschijnlijk over de V-snaar. Die staat namelijk goed gespannen als je hem op het langste einde een kwartslag kunt draaien.
Nee, dat gaat echt over de distributieriem. De multiriem moet je op z’n langste slag maximaal 5mm heen en weer kunnen bewegen.
Wat ZX zegt is inderdaad waar, de krukaspoelie moet het krukasriemwiel op de plek houden, controleer dus eerst of dat wel helemaal lekker gemonteerd zit.
Maar ik blijf erbij dat het nooit de bedoeling kan zijn, dat de riem de krukaspoelie raakt! Dat zou betekenen dat de riem aan de zijkant begint te slijten en dus steeds smaller wordt. Dat kan nooit 120.000 km goed gaan!!
Wat de kappen betreft: die worden niet vanzelf krom. Weet je zeker dat je de riem daar goed gespannen hebt? Heb zelf namelijk een keer hetzelfde probleem gehad: motor liep perfect, maar klapperde ook steeds tegen de beschermkap aan, vooral bij plotseling gas loslaten. Bleek dus inderdaad, dat de riem nog 1 tandje strakker moest: probleem opgelost!
Als je echt zeker weet dat dit allemaal goed gemonteerd zit, kijk dan eens of de beschermkappen zelf wel goed op hun plek zitten. In mijn ervaring is het terugmonteren van de kappen het meest irriterende werk bij een distributiewissel van een XU…
Suc6!
BX 19 TRD, 1991 (435.000 km)
2CV6 Spécial, 1985
Peugeot 406 HDI, 2001 (408.000 km, daily driver)
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Je mag best eens komen kijken hoor, maar deze kappen zijn zo krom als een hoepel.
Op bepaalde plekken zijn de kappen al weggesleten, en dat komt niet doordat ik de motor 2 minuten heb laten draaien met kappen er op.
De riem die ik er vanaf haalde was ook gloedjenieuw, en we wisselden juist vanwege het geluid, dat gewoon bleef met de nieuwe riem. Oftewel, met de oude riem liepen ze ook al aan…
En die kappen monteren is niet zo moeilijk vond ik, kan maar op 1 manier…
Het voelt alsof ze van een of andere thermoplast gemaakt zijn, en dus gewoon slechter worden als het daar warm wordt…
Aaah! Het geluid was er dus ook al toen de oude riem er nog op zat!! Was me nie duidelijk geworden, zal ik wel overheen gelezen hebben…
Als je idd zeker weet dat alles goed gemonteerd zit en je kappen waren al krom en ingesleten, dan zou ik ook op zoek gaan naar een goed setje. Bij de meeste demontagebedrijven nog wel aan te komen en voor weinig!
Laat ff weten hoe het afloopt, ben benieuwd!
BX 19 TRD, 1991 (435.000 km)
2CV6 Spécial, 1985
Peugeot 406 HDI, 2001 (408.000 km, daily driver)