Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
De carbs zijn opnieuw gereviseerd en eerst gereinigd. Ik ben niet speciaal verstoppingen tegen gekomen alsook geen verkeerd gemonteerde onderdelen. Sproeiers zijn allen nieuw,alsook alle pakkingen (opnieuw) en membranen.hier was geen enkele kapot van. Dit was volgens bepaalde mensen de oorzaak. Ik weet niet wat de oorzaak is en of het wel bij de carbs ligt. Komende zaterdag,worden ze terug gemonteerd. Kunnen de Webers ergens valse lucht aanzuigen,zoals wel eens het geval is bij bepaalde DS carbs?? Ik herinner mij ook dat voor de huidige demontage,het stationair toerental na een rit steeds opliep naar ongeveer 1500 rpm?? Lager afgesteld en na een nieuwe rit was dit opnieuw hetzelfde.
We zien nu zaterdag wat het resultaat word.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ook word de zelfgemaakte ontsteking getest in de wagen.
Kijk eens naar de o-ringen tussen het inlaatspruitstuk en de koppen?
binnenmaat 37,8 buiten 43 mm dikte 2.6 mm
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Mmm,die zijn nieuw en komen van de SMCDF. Dus die gaan we meten zaterdag. Maar ik heb ook zitten nadenken. De constructie van de DCNF carbs bieden niet veel mogelijkheden om valse lucht te zuigen,aangezien de luchtkleppen redelijk laag zitten in de carb. Dus als het dat zou zijn moet het zoals gezegd bijna van de O-ringen komen,als het dat dan wel is?? We zien zaterdag,maar ik wil voorbereid zijn om eventuele oorzaken te kunnen uitsluiten.
Als je de koppen gevlakt hebt dan moet je ook wat van de inlaatspruitstukken afhalen, anders zit het niet perfect, t’is maar een weet.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hoe ga ik dat berekenen?Als ik U goed begrijp,door dat de koppen gevlakt zijn,zitten ze dichter bij elkaar nu en word het inlaatspruitstuk zogezegd te breed?? Hoe haal ik daar genoeg,maar niet te veel af??
Er zijn twee problemen na het koppen vlakken:
1. Je “paspennen” passen niet meer, en dan krijg je het spruitstuk niet dicht. Hiervoor kun je paspengaten een beetje opruimen.
2. De openingen zitten niet meer recht tegenover elkaar, dan verlies je een beetje doorstroming, dat merk je nauwelijks. Steek eens een vinger en voel of je geen randen voelt.
Vlakken: Hoe bereken je dat?
met een beetje goniometrie: In principe dezelfde hoeveelheid als je de koppen hebt gevlakt, maar ik zou beginnen met niet meer dan 0.5 mm.
Je kunt natuurlijk ook de openingen een beetje uitslijpen en ze zo weer passend maken.
Nu begrijp je waarom in het werkplaatshandboek staat dat de koppen NIET gevlakt dienen te worden.Dat wordt nog al eens te gemakkelijk vergeten, want er zijn veel mensen die een koprevisie niet goed vinden als de koppen niet gevlakt worden, Niet dus voor een SM.
Tenzij ze bijzonder krom zijn kun je ze dus beter niet vlakken en ze met de kopbouten recht trekken op de pasvlakken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ok! Gaan we bekijken zaterdag. Alvast bedankt.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
We hebben opnieuw geprobeerd om de carbs sf te stellen en weer zonder succes. Ik begrijp er niks meer van. Mijn zelf gemaakte ontsteking werkt ook maar half. Hier hebben we wel een probleem ontdekt met de gebruikte verdeler. Er zit te veel speling op de as of in het huis. Dus? Een andere verdeler scoren… Weet er nog iemand wat het carb probleem kan zijn. Alles is nu regelbaar maar,ze komen niet goed. Ze blijven sputteren bij gas geven en leg je de wagen stil verzuipt ze bij volgende start. We gaan nu een andere carb bank proberen.
Misschien tegen het zere been, waarvoor dan bij voorbaal excuus. Als het je zelf niet lukt, zou het dan wellicht inmiddels een optie kunnen zijn iemand anders het aan te laten pakken, die eerder met succes carbs aan de praat heeft gekregen. Andere carburateurs bovendien en dan zijn wat betreft deze onderdelen alle factoren uitgesloten die aan het goede functioneren van de carburateurs in de weg hebben kunnen staan. Ik snap het sleutelen als doel op zich. Toch moet op een zeker moment het ook worden opgelost en moet de auto goed gaan rijden, juist vanwege het rijden. Een SM heb je denk niet om alleen maar aan te sleutelen. Het genot is juist het rijden. Er is vast wel iemand hier die al ooit met succes nieuwe carburateurs heeft gemonteerd en ze goed heeft afgesteld. De carburateurs hoeven geen probleem te zijn, zo weet ik inmiddels uit ervaring.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Probeer hier in Belgie maar eens iemand te vinden die de SM carbs afgesteld krijgt!!
men zegt wel dat men het kan,maar daar blijft het dan ook bij.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die wagen staat toch bij een SM specialist? Nou, die zal toch heus wel carbu’s moeten kunnen afstellen lijkt me!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Het was U toch ook niet gelukt dus… Vermoed ik dat het niet bij de afstelling alleen ligt.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ho ho, bij het afstellen wat ik deed was het prima gelukt alleen mankeerde er nog e.e.a. aan uw motor, de ontsteking en de bougie’s he… Dat is nu allemaa nieuw, dus moet het afstellen, mist die carbu’s goed in elkaar gezet zijn, geen probleem zijn!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En als dat niet zo is, dan is Nederland toch maar een eindje…. Ik zou er best wel wat moeite voor over hebben om mijn SM perfect aan het lopen te krijgen. Zeker als ik weet, dat het resultaat nagenoeg zeker is, dan ga ik ervoor rijden en zonodig laat ik de auto achter. Einde ergernis en een hoop lol als de inspanning erop zit.
Toevoeging: gelijktijdige posts.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl