EW schreef:Bedoeld werden riempjes waarmee je kinderstoeltjes uit die tijd kon vastmaken. Deze kon je vastbouten op de gordelbevestigingspunten. Destijds waren gordels op de achterbank namelijk nog geen gemeengoed.
Ah, het is duidelijk





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ree schreef:Dat heb je verkeerd begrepen, de gordels voldoen prima. Zowel voor- als achterin de CX kan je ideaal kinderen vervoeren
Jammer dat ze in katzwijm vallen van de hitte.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hahaha, die graddus!
De hele straat heeft het er weer over!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Lol, wat een prachtige jaren ‘70 kleurencombinatie…
Geweldig!


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mooi he, en allebei even ranzig


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Gisteren op weg van Sloten naar Zandvoort plots maar drie werkende cilinders meer. Bij het frummelen aan de bougiekabel van cilinder 2 kreeg ik prompt een opdonder. Nou had ik de oude bougiekabels nog achterin liggen, dus gauw de kabel (en later ook de andere vier) gewisseld en prompt liep het motortje weer zoals het hoort. Sterker nog, het lijkt er verdacht veel op dat het gestotter en gehakkel van het afgelopen jaar aan de ‘nieuwe’ kabels heeft gelegen…


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hmm een paar dagen verder rijdt de muppet nog steeds honderd keer soepeler dan voorheen. Het lijkt er sterk op dat al het gestotter dat we het afgelopen jaar op de gasinstallatie hebben gestoken aan de bougiekabels heeft gelegen. Net voor de inbouw van het gas heb ik alle ‘onderhoudsdelen’ van de ontsteking vervangen, zodat we de boel met mooie nieuwe onderdeeltjes konden beginnen. Blijkbaar heeft daar een brakke kabel tussen gezeten, waardoor er van in het begin doorslag is geweest. Damn had ik dat geweten…
Lulliger kan niet, een nieuw onderdeel wat de problemen veroorzaakt. Mooi dat je het nu gevonden hebt!





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
M Citroen schreef:Lulliger kan niet, een nieuw onderdeel wat de problemen veroorzaakt.
Dan kan je soms lang zoeken, zeker als je het hebt vernieuwd…....


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hoe hoopgevend de laatste update ook was, er kwam nog een staartje… Na een paar weken met de nieuwe oude kabels te hebben rondgereden begon de CX steeds beroerder stationair en in deellast te lopen. Opvallend hierbij was dat dit op benzine eigenlijk erger was dan op gas. Maar weer begonnen met de ontsteking. De bougie van cilinder nummer 2 zag er verdacht oververhit uit, alsmede het isolatorpijpje dat behoorlijke brandschade vertoonde. Toch weer doorslag van de kabels? Kabels wisselen haalde niets uit, wat zou het dan kunnen zijn? Een malfunctionerende bougie? Demontage van de verdeelkap leverde ook daar een slagveld op, isolatie van de rotor doorgebrand, alle vier de contactpunten in de verdeelkap voorzien van een soort slak. Hmm iets gooit er duidelijk roet in het eten. Nieuwe bougie en verdeelkap/rotor gehaald en gemonteerd. Helaas geen soelaas. Dan door naar de kleptiming. Kleppen gesteld, wat bleek, de inlaatklep van de beruchte cilinder had geen speling meer (1500 km geleden voor het laatst gesteld). Na het stellen lopen als een tierelier, trekken als een beer, maar nog steeds niet helemaal lekker stationair en op deellast. En steeds slechter en slechter op benzine. En al helemaal niet meer stationair op die laatste brandstof. Valse lucht lijkt het euvel, maar wat ik ook zoek, ik vind geen lekkage. Na veel overleg gisteren besloten om via garage Hydraulique (voor de broodnodige uitwisseldelen) naar mijn beun te rijden.
Eenmaal Antwerpen voorbij (ja het is wat, als je in een van de kolonieen woont) kreeg de auto steeds vreemdere nukken. Eerst hield de versterker van de radio er mee op, vervolgens viel de motor uit bij het bedienen van de elektrische ramen, iets verder helemaal niet meer lopen op lpg. Een blik op de laadstroommeter wees uit dat deze niet meer uit wees. Uhoh, we rijden dus op accu en die heeft niet veel meer over. Op benzine bleef de motor, zij het met tegenzin, nog wel lopen, maar voor hoe lang nog? De grens bij Hazeldonk gehaald, da’s al een kleine zucht van verlichting, want dan krijgen we bij pech in elk geval meteen onze eigen ANWB aan de lijn. Shit, file op de afrit richting Tilburg, dan maar verder op de A16, want ja, het ding moet wel blijven lopen, hoe beroerd ook. Nu stilvallen betekent geheid niet meer starten. Via de snelweg boven Breda richting Raamsdonksveer gereuteld, met veel gas de boel aan de praat weten te houden voor het verkeerslicht om de A27 op te rijden (ja ja, met ouderwetse heel-toe technieken, waar die lekkere brede Teva’s al niet goed voor zijn). Uiteindelijk met veel kunst en vliegwerk bij Sjors en Leontien voor de deur tot stilstand gekomen. Het was inderdaad gelijk helemaal over.
Gelukkig dat Sjors bijna in zijn zaak woont, want de oerhollandse sluitingstijd van zes uur was natuurlijk net met een paar minuten verstreken. Euvel een, het niet laden van de dynamo was gauw gevonden, oogje van een draad afgebroken. Eerst de boel maar eens een beetje af laten koelen onder het toeziend oog van Hertog Jan en dan een nieuw oogje aangeknepen. Problem solved. Dat probleem dan, verder liep het nog niet beter natuurlijk. Vraag me niet wat Sjors allemaal heeft gedaan en waar ie allemaal aan heeft gedraaid, maar in elk geval was het onregelmatig lopen op LPG grotendeels verdwenen toen ik daar vertrok. Op benzine bleef het helaas nog huilen met de pet op.
Eenmaal aangekomen bij de beun bleek al snel dat ook de nieuwe bougie helemaal witheet gestookt was. Een ding is duidelijk, in die cilinder gebeuren rare dingen. Ook het nagelnieuwe isolatiepijpje van de bougieverlenger was alweer stuk gebrand. Eerste verdachte, de benzine-injector. Zou het mogelijk zijn dat deze kaduuk is en blijft druppelen, met een vreemde ontbranding tot gevolg? Niet helemaal logisch, want een te hete verbranding duidt eerder op een te arm mengsel. De benzinedruk gemeten, deze lijkt ok, maar wel nogal ‘springerig’. Langzaam wordt het donker en de ideeen raken ook op. Er zal toch geen klep verbrand zijn? Een eenvoudige compressiemeting wijst uit dat hier gelukkig niets mis is. Dan morgen maar terug naar Hydraulique en een andere injector proberen.
Morgen, vandaag dus, bij H. een andere injector geprobeerd met weinig resultaat. De zoektocht begint weer. Eerst controleren of de injectoren injecteren, ja dat doen ze. Werkt de elektrische aansturing, ja dat doet ie. Injectiecomputer uitgewisseld met een andere, geen resultaat. Het blijft op valse lucht lijken. Zou dan toch de luchtmassameter een knauw gekregen hebben? Ik heb geen backfire gehad voor zover ik weet, maar verdomd als het niet waar is. Foefelen aan de LMM levert snel verbetering op. Nadere controle levert een iets kromme klep in de LMM op, maar gelukkig was deze nog bij te stellen. Zowaar op benzine loopt het ding weer als nooit tevoren.
Nu nog het lpg-probleem, met name de idioot hoge temperaturen in cilinder 2. Volgens de lpg-goeroe zou dit toch echt een te arm mengsel moeten zijn, wellicht veroorzaakt door een defecte of vervuilde gasinjector. Mijn eerste taak morgen is dan ook het verwijderen van de injectiegalerij en het demonteren van de vier injectoren. Wie weet wat komen we daar dan weer tegen, ik ben alvast benieuwd!





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Je wou dus gewoon een stukkie toeren gister…..smoesjes smoesjes…






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
klinkt heel vreemd met deze symptomen….. elektrisch probleem…?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vermoeden is een te lage gasdruk op de injectorrail of een injector met kuren waardoor cil 2 een veel te arm mengsel krijgt in deellast.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klinkt logisch, hopelijk de laatste stap naar een goed lopende CX.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, geloof ons… zo langzamerhand zijn we het beiden helemaal zat. Ik lig wakker van dat kreng!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste