Hallo allemaal,
Zoals te lezen was in mijn topic bij het Gastenboek, ben ik opzoek naar een relatief jong autootje die zuinig is én financieel aantrekkelijk, toch wel twee belangrijke kenmerken voor een autootje voor een student. Mijn oog viel hierdoor op een C1, omdat ik het ook een leuke auto vindt. Toch heb ik hier nog een paar vragen over:
- Klopt het dat ze wegenbelasting vrij zijn en heeft dat nog iets met het bouwjaar te maken? (Heb zelf een C1 op het oog uit 2006)
- Hoeveel kilometers kan een C1 zonder problemen rijden? (Dit omdat de C1 die ik op het oog heb, al 74.000 op de teller heeft staan).
- Op welke punten moet je letten bij de aanschaf van een C1?
Ik heb op dit moment dus al een C1 op het oog, welke in Duitsland staat. Dit wordt dan de derde keer dat ik een eigen auto uit Duitsland invoer en tot op heden is alles positief uitgevallen. Daarnaast is het qua BPM ook aantrekkelijk, want dat betaal je ook bijna niet voor een C1 (max. € 244 voor een C1 uit 2006). De C1 heeft 74.000 kilometertjes op de teller staan en er hangt een prijskaartje aan van € 6000,00. Wat vinden jullie ervan?
Alvast hartelijk bedankt!
€6000,00 voor een C1 uit 2006 met 74.000 km. !?
Spaar nog even verder een koop het nieuwe model met 0 km.
Rijdt trouwens voor geen meter met die banden. Zie ook op de foto dat er geen toerenteller in zit.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
€6000,- voor deze C1 met 74.000 km op te teller is inderdaad ook te duur in mijn ogen!
Ook zal het rijcomfort niet echt goed zijn met deze banden, en volgens mij is dit zelfs verboden in Nederland. Volgens mij mogen je banden hier in Nederland niet uit je wielkast steken en dat doen deze dus wel.
Het klopt inderdaad dat de C1’s tegenwoordig wegenbelasting vrij zijn. De norm hiervoor is 110 gram/km CO2 uitstoot en elke (benzine) C1 zit daar onder (109 gram/km).
Ik zou inderdaad dan ook nog even doorsparen en voor een paar duizend euro meer een hele nieuwe kopen. Je hebt dan o km op de teller staan, je bent de eerste eigenaar, je hebt dan het ‘nieuwe’ model en je hebt nog volledige garantie!
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Je hoeft voor geen enkele C1 wegenbelasting te betalen. En… ze zijn hier in Nederland BPM-vrij, dus hoef je geen BPM te betalen voor een C1 die je invoert (lijkt me). Hoeveel km een C1 probleemloos aankan? Geen idee, maar volgens mij best veel. Het zijn probleemloze Toyotablokjes. Ik zou voor zes mille geen vier jaar oude C1 uit Duitsland invoeren met te dikke wielen. Voor dat geld is er in Nederland ook zat te koop en wellicht met minder kilometers. Ik zou zeggen: zoek rustig verder en laat deze lekker in Duitsland.
Wauw het is wel een gave bak om de zien!! Maar ik ben het wel met de andere eens, die heb je ook in NL. Die wielen zijn geen probleem ze mogen 1cm buiten de wielkast uitsteken!! Geen toerenteller idd een beetje jammer. Zo’n dikke bak en dan geen toerenteller, maar ook geen airco (dat hoort er eigenlijk wel op te zitten, maakt de auto wel wat completer!) Qua km is het ook geen probleem. 74K in 4 jaar, bij een normaal onderhoud kan zo’n blokje nog jaren mee
Helaas zou ik ook zeggen: zoek (in NL) en gij zult vinden!! aan de andere kant, heb je eenmaal je zinnen ergens op gezet is het vaak wel erg moeilijk om daarvan af te stappen…...
Renault Megane Estate 2010, Citroen C1 2007
Bedankt voor alle reacties en info! Hier kan ik zeker wat mee!
Ik ben zelf ook al op verschillende Nederlandse sites wezen zoeken, maar daar kom ik over het algemeen de standaard uitvoeringen tegen. De iets sportievere uitvoeringen zitten helaas buiten mijn budget. Zelf ben ik wel gek op de Duitse stijl, dus verlaagd en met brede banden/velgen. Dat laatste heeft deze al en daarnaast ziet hij er voor de rest ook leuk uit. Wat de toerenteller betreft, dat vind ik niet persé een must-have. Mijn huidige auto, de BMW, heeft het ook niet dus dat ben ik wel gewend
Nog even doorsparen voor een nieuwe gaat helaas niet lukken. Als mijn BMW verkocht is, heb ik echt een andere auto nodig om naar mijn werk te rijden (op mijn aanvangstijdstip rijden er hier nog geen bussen). De auto van paps of mams meenemen zit er vaak niet in, omdat zij deze vaak zelf al nodig hebben.
Wat rjvijver al zegt, als je eenmaal je zinnen op een bepaalde auto heb gezet, is het vaak erg moeilijk om ervan af te stappen. Daar heb ik zelf ook altijd last van. Nu is het voordeel dat de 6000 euro bij deze auto een exportprijs is. Er is dus al wat van de normale verkoopprijs af. Echter, aangezien hij dus bij een handelaar staat, zou het bespreken van de prijs ook geen punt moeten zijn. Wat vinden jullie deze C1 anders maximaal waard?
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Veel minder waard dan zes mile zal ie niet zijn. Ik vraag me bij nader inzien en kijken wel af of je gelukkig wordt met die velgen. Zo te zien is het gewoon 14 inch, maar zijn de banden heel breed. Met andere woorden: van de originele wielomtrek klopt geen bal meer en dat is niet bepaald bevorderlijk voor de levensduur van bepaalde onderdelen van de auto…..
Wat voor kosten komen er nog overheen als je ‘m invoert? Als je via de officiele Citroensite in de occassionvoorraad kijkt kom je er ook genoeg tegen die nog geen zeven mille kosten en minder hebben gelopen. Oké, zonder jente velgies, maar die kun je altijd nog later kopen….
Let inderdaad op die banden! Ik weet niet of de mogelijkheid is om er een proefrit in te maken, maar dat lijkt mij wel verstandig. Ook ben ik zeer huiverig over het comfort met deze banden. Met standaard (fiets)bandjes is ie al behoorlijk stug geveerd. Ik hou er wel van, maar met deze banden ben ik bang dat je echt alle kanten op stuitert… Ik zou daar wel even op letten.
Gaaf is ie natuurlijk wel!
Bedankt voor de reacties!
Over de prijs, dat valt mij in Nederland nog vies tegen. Ben een beetje wezen shoppen, zowel op internet als bij de plaatstelijke Citroën dealer. Bij de dealer stond een rode C1, uit 2005 met 75.000 op de teller voor € 6800,-, en dan voor de rest helemaal basic. Op internet zag ik dat je voor rond dat bedrag, ook meerendeel basic versies hebt.
Nog even iets over die banden: rijdt dat dan echt zo enorm belabberd?
Heb namelijk onder mijn BMW ook bredere sloffen liggen dan die de standaard velgen hebben (205 in breedte), en vindt dat als ik eerlijk ben echt heerlijk rijden.
Daarnaast, over het slijten van verschillende onderdelen, de auto van de afbeeldingen is voorzien van een “Sportfahrwerk”, dus het lijkt mij dat ze wel het nodige hebben aangepast aan de ophangen.
Een proefrit met de auto zal waarschijnlijk geen probleem zijn.
Trouwens, waar staat Domo precies voor? Het is namelijk een Domo C1. Een soort van tuningbedrijf ofzo?
Ik heb helaas nog niks van de dealer gehoord van deze C1, maar ik verwacht dat ik binnenkort wel eens een kijkje ga nemen.
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Geen idee wat Domo inhoudt. Ik ken alleen maar Domo vla….. Misschien was het een actiemodel in Duitsland. Je hebt hier een C1 Fourty gehad, zoiets dus denk ik.
Tja, sportfahrwerk…, een fraai woord, maar of ze echt veel aan het onderstel gesleuteld hebben moet je maar afwachten. Gebeurt vaker niet dan wel bij een C1. Ook gezien de prijs van de auto in het algemeen, dan ga je niet voor veel pegels het onderstel flink aanpassen. Het is geen BMW M3… .Zo te zie is ie inderdaad wat verlaagd. Dat kan gedaan zijn met kortere spiraalveren, de manier zoals het eigenlijk niet echt moet. Dat ziet er optisch leuk uit, maar het is vervogens een enorme stuiterbak geworden en bovendien staan door die kortere veren je schokdempers steeds onder druk. Het kan ook ijn dat ze echt verstelbare sportdempers hebben gemonteerd, dat is dan wel weer oké. Om te kijken wat ze hebben gedaan zul je dus een blik onder de wagen moeten werpen.
Hij heeft zo te zien 14 inch velgen, de standaardvelgmaat voor een C1, maar het zijn wel erg brede velgen en dus heeft ie ook heel brede banden. Dat maakt dat de verhoudingen zoek zijn en hij bijvoorbeeld bij lange na niet de snelheid rijdt die de snelheidsmeter aangeeft. Daarmee valt te leven/rijden (hoewel lastig), maar dit soort veranderingen zijn bovendien niet bevordelijk voor je versnellingsbak en wiellagers, om maar ‘ns wat te noemen. Bovendien: Duits, verlaagd, dikke dubbele uitlaatpijp eronder, Viperstrepen… ragbakkie geweest??????
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Ik ben van plan om de Ford Ka van vrouwlief in te ruilen tegen een C1 van 2 of 3 jaar oud met niet meer dan 60.000 kilometers. Airco is een must. Waar moet ik op letten bij aanschaf? Is stuurbekrachtiging standaard? Zijn er zwakke punten bij C1’s vanaf 2007?
Alvast bedankt voor de reacties.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Enige zwakke punten wat ik weet van de C1 zijn bij de eerste series de waterpomp, die gaat nog wel eens lekken. Het contactslot schijnt soms moeilijk te gaan doen. Af en toe wat kraakjes in de stoel en een enkele keer wat lekkage met rubbers, verder probleemloos!
Wij gaan hard richtin 80.000 met 0 problemen.
mbt de brede banden, comfort gaat flink achteruit, maar het is maar waar je voor kiest, sportief of comfort, ik zou het zelf niet doen in ieder geval.
6000 lijkt mij redelijk, goedkoper krijg je ze nauwelijks in nederland en als ze er dan al zijn zijn het geen ambiance modellen.
Dus de moeite waard zou ik wel zeggen. kms moeten zeker geen probleem zijn!
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Kraakjes in de stoel heb ik ook gehad. Door de dealer netjes verholpen. De lekkende rubbers hoort lijkt met bij de eerste serie. Mijn C1 van 2008 heeft met kit gelijmde rubbers. Ik heb inmiddels bijna 30.000 kilometer probleemloos gereden. Lekker vlot autotje is die C1. Ondanks dat ga ik er tocht afscheid van nemen (zie forum-markt) omdat drie kids in twee gordels niet verantwoord is.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Toerenteller kost je € 70.