VDO meters reageren op voltage verandering
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 10 juni 2010 05:27 PM

Hey,

Ik heb een C35 diesel waarin op het dashboard een aantal meters bijgeplaatst zijn. Hierdoor kan ik olie temperatuur, koelwater temp en het voltage in de gaten houden.

Op het moment dat ik een grote stroomverbruiker (bv koplampen) inschakel stijgt de aangegeven temperatuur op olie en water meter direct 5 graden.

Er zit geen spanning stabilisator voor de meters, het voltage wat de dynamo levert wordt direct aan de meters gegeven.

Zou hier een stabilisator voor moeten en zo ja: op welk voltage??

Groeten Wouter

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 10 juni 2010 05:41 PM
  [ # 1 ]

Hoi Wouter,

In dit draadje staat volgens mij de oplossing voor jouw probleem.

Grtn,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 10 juni 2010 05:56 PM
  [ # 2 ]

Interessant topic en beantwoord de vraag idd deels.

Maar het dynamo voltage blijft natuurlijk fluctueren. Optimaal voltage (13,5V) haalt ie pas bij zo’n 1500 toeren.

Dus als iemand weet wat het ingang voltage van de VDO meters zou moeten zijn hoor ik het graag?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 juni 2010 06:07 PM
  [ # 3 ]

Ideaal voltage is gewoon 14 tot 14,4 volt. 13,5 is wel erg weinig hoor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 10 juni 2010 06:17 PM
  [ # 4 ]

klopt…

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 04 augustus 2010 01:36 PM
  [ # 5 ]

hoeveel km heeft ie gelopen?
de koolborstels zouden het ook kunnen zijn.
even op de dynamo 2 schroefjes los en je hebt de koolborstels met spanningsregelaar in de hand.

Gr Rob

Profiel  
 
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 04 augustus 2010 02:44 PM
  [ # 6 ]

moeilijk te zeggen met een teller die bij de 100.000 rond is. Denk dat het totaal 180.000 km is.

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 04 augustus 2010 04:26 PM
  [ # 7 ]

dan is het zeker de moeite waard dit te onderzoeken.
setje koolborstels incl spanningsregelaar kost rond de 35 euro. Bij de meeste dynamo’s kan je ze demonteren en dus vervangen.

Gr Rob

Profiel  
 
Rogier63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010

- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 17 september 2010 05:47 PM
  [ # 8 ]

In het instructieboekje van mijn net aangeschafte C35 uit 1975 staat dat de dynamo pas begint met bijladen bij 1400 toeren.
Dus dat klopt ongeveer met jouw 1500 toeren.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12516
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 22 september 2010 10:57 PM
  [ # 9 ]
scotch schreef:

Op het moment dat ik een grote stroomverbruiker (bv koplampen) inschakel stijgt de aangegeven temperatuur op olie en water meter direct 5 graden.

Ik heb precies dit probleem ook gehad met mijn Xantia-TD, bleek een verkeerde sensor voor de koelvloeistof te zijn. Het bereik van deze sensor was te klein, ging maar tot 98C, terwijl de meter op het dashbord tot 120C gaat, de juiste sensor erin, en het probleem was over.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook