te laag toerental na inschakelen in A (automaat) ?
citro-ton
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 23-10-2005

- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Gepost: 13 mei 2010 12:35 PM

Ik heb heb Citroen CX 25 IE Automatic uit 1985.
Het is een heerlijke voiture,maar de laatste tijd loopt de motor heel erg laag stationair als deze in de versnelling (A) staat.
Bij een koude motor gaat het nog (al heeft ie er dan ook moeite mee),maar als ie warm is zou ie bijna afslaan.
Na een stukje snelweg gaat het stop-lampje vaag knipperen als je dan stopt en in de versnelling(A) blijft.
Ook bij de overgang van N of P naar A wil hij bijna afslaan (heel soms doet ie dat ook),en licht de STOP even op.
Maar in de R is het toerental weer wel goed…?? huh
Ik heb het olie-niveau al gecontroleerd,dat is goed,zelfs meer dan nodig volgens het pijlstokje.

Wie o wie heeft er tips ? very good

BVD ,Ton

bye1

Citroën , C’est une tres bien voiture !

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 mei 2010 12:39 PM
  [ # 1 ]

Het motorolie niveau mag niet over het bovenste streep je zitten.
Teveel olie is net zo slecht als te weinig…

Profiel  
 
citro-ton
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 23-10-2005

- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Gepost: 13 mei 2010 12:55 PM
  [ # 2 ]

Maar zou dat dan de problemen ook verklaren ?
Ik heb er zelf geen olie bij gedaan en toen ik hem kocht werkte het nog goed…

PS : Heb de olie nagekeken bij een koude,niet draaiende motor.  Rolling Eyes
    Het olie niveau van de bak staat volgens de pijlstok te hoog…

Citroën , C’est une tres bien voiture !

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 13 mei 2010 01:02 PM
  [ # 3 ]

Weet niet hoe het bij een CX automaat is, maar bij m’n XM moet de olie van de bak gepeild worden (met de peilstok Wink ) met draaiende motor en warme bak.

Overigens, wat Arjan zegt is juist: te veel olie in een automaat is ook schadelijk. excaim

Profiel  
 
citro-ton
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 23-10-2005

- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Gepost: 13 mei 2010 01:27 PM
  [ # 4 ]

Het zou natuurlijk best kunnen dat dat met een CX ook zo is…

Ik heb wel het Haynes boek maar kan daarin ook niets vinden over dat soort dingen. RTFM

Citroën , C’est une tres bien voiture !

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 13 mei 2010 06:08 PM
  [ # 5 ]

Te veel olie is voor een automaat veel schadelijker dan te weinig. Je kan dus beter met te weinig dan te veel rijden Wink

Profiel  
 
nwndk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 08-10-2009

Gepost: 13 mei 2010 07:02 PM
  [ # 6 ]

Wat betreft het te lage toerental bij warme motor; Mogelijk wordt er valse lucht aangezogen? Bij mijn 2.5 gti automaat zaten er scheurtjes in de luchtslang. Storingsbeeld qua toerental hetzelfde. Dit verklaart echter niet het oplichtende stoplampje.

grt Johan

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 13 mei 2010 07:54 PM
  [ # 7 ]

Oplichtende stoplampje misschien omdat de hydrauliekdruk te laag is bij een te laag toerental?

Profiel  
 
citro-ton
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 23-10-2005

- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Gepost: 15 mei 2010 08:58 PM
  [ # 8 ]

Aan iedereen: Dank voor het meedenken.

DE tip van Johan was de gouden tip.

Er zat een scheur in de slang die naar de pijp gaat waar de stationair regeling op zit.
Hij was net voor de slangenklem gescheurd.

Onwijs bedankt !!! gooi

Groeten Ton

Citroën , C’est une tres bien voiture !

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 15 mei 2010 09:11 PM
  [ # 9 ]

Mooi! Gelukkig is het opgelost, dat horen we graag! dance

Is daarmee het oplichtende STOP lampje ook opgelost?

En heb je de olie van de bak al gepeild met warme draaiende motor?

Profiel  
 
citro-ton
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 23-10-2005

- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Gepost: 16 mei 2010 01:04 PM
  [ # 10 ]

Het pijl van de bak moet ik nog pijlen maar zal er goed op letten dat het niveau goed is.

Mijn reaktie volgt nog…  toilet

Citroën , C’est une tres bien voiture !

Profiel  
 
nwndk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 08-10-2009

Gepost: 16 mei 2010 02:27 PM
  [ # 11 ]

Da’s mooi, dat is nu zo tof van de CX; 99,9% procent van dit soort klachten die met ducktape of WD 40 en vaseline zijn op te lossen! Wedden dat ze nu nog beter rijdt? (Gevoelsmatig dan)
Ik heb altijd van kenners begrepen dat de automaatbak redelijk onverslijtbaar is, ik weet niet hoe lang je met die CX rijdt maar als er echt iets niet goed zo zijn dan had je dat denk ik wel gemerkt met het rijden.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 10 juni 2010 09:46 PM
  [ # 12 ]

allokes allemaal, ik heb het omgekeerde probleemje, in P en A alles goed, maar als ik achteruit moet rijden zakt ze meer in toeren en als je geen gas geeft valt ze zelfs gewoon stil na 5 seconden, en aan 30 per uur achteruit je garage inrijden is ook niet echt ‘gezond’. Iemand een idee (luchtslangs zijn nagekeken en vervangen, olie is ook ok)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook