

Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Ik heb heb Citroen CX 25 IE Automatic uit 1985.
Het is een heerlijke voiture,maar de laatste tijd loopt de motor heel erg laag stationair als deze in de versnelling (A) staat.
Bij een koude motor gaat het nog (al heeft ie er dan ook moeite mee),maar als ie warm is zou ie bijna afslaan.
Na een stukje snelweg gaat het stop-lampje vaag knipperen als je dan stopt en in de versnelling(A) blijft.
Ook bij de overgang van N of P naar A wil hij bijna afslaan (heel soms doet ie dat ook),en licht de STOP even op.
Maar in de R is het toerental weer wel goed…??
Ik heb het olie-niveau al gecontroleerd,dat is goed,zelfs meer dan nodig volgens het pijlstokje.
Wie o wie heeft er tips ?
BVD ,Ton
Citroën , C’est une tres bien voiture !












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het motorolie niveau mag niet over het bovenste streep je zitten.
Teveel olie is net zo slecht als te weinig…


Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Maar zou dat dan de problemen ook verklaren ?
Ik heb er zelf geen olie bij gedaan en toen ik hem kocht werkte het nog goed…
PS : Heb de olie nagekeken bij een koude,niet draaiende motor.
Het olie niveau van de bak staat volgens de pijlstok te hoog…
Citroën , C’est une tres bien voiture !
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Weet niet hoe het bij een CX automaat is, maar bij m’n XM moet de olie van de bak gepeild worden (met de peilstok ) met draaiende motor en warme bak.
Overigens, wat Arjan zegt is juist: te veel olie in een automaat is ook schadelijk.


Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Het zou natuurlijk best kunnen dat dat met een CX ook zo is…
Ik heb wel het Haynes boek maar kan daarin ook niets vinden over dat soort dingen.
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Te veel olie is voor een automaat veel schadelijker dan te weinig. Je kan dus beter met te weinig dan te veel rijden
Wat betreft het te lage toerental bij warme motor; Mogelijk wordt er valse lucht aangezogen? Bij mijn 2.5 gti automaat zaten er scheurtjes in de luchtslang. Storingsbeeld qua toerental hetzelfde. Dit verklaart echter niet het oplichtende stoplampje.
grt Johan
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Oplichtende stoplampje misschien omdat de hydrauliekdruk te laag is bij een te laag toerental?


Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Aan iedereen: Dank voor het meedenken.
DE tip van Johan was de gouden tip.
Er zat een scheur in de slang die naar de pijp gaat waar de stationair regeling op zit.
Hij was net voor de slangenklem gescheurd.
Onwijs bedankt !!!
Groeten Ton
Citroën , C’est une tres bien voiture !
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Mooi! Gelukkig is het opgelost, dat horen we graag!
Is daarmee het oplichtende STOP lampje ook opgelost?
En heb je de olie van de bak al gepeild met warme draaiende motor?


Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Het pijl van de bak moet ik nog pijlen maar zal er goed op letten dat het niveau goed is.
Mijn reaktie volgt nog…
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Da’s mooi, dat is nu zo tof van de CX; 99,9% procent van dit soort klachten die met ducktape of WD 40 en vaseline zijn op te lossen! Wedden dat ze nu nog beter rijdt? (Gevoelsmatig dan)
Ik heb altijd van kenners begrepen dat de automaatbak redelijk onverslijtbaar is, ik weet niet hoe lang je met die CX rijdt maar als er echt iets niet goed zo zijn dan had je dat denk ik wel gemerkt met het rijden.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
allokes allemaal, ik heb het omgekeerde probleemje, in P en A alles goed, maar als ik achteruit moet rijden zakt ze meer in toeren en als je geen gas geeft valt ze zelfs gewoon stil na 5 seconden, en aan 30 per uur achteruit je garage inrijden is ook niet echt ‘gezond’. Iemand een idee (luchtslangs zijn nagekeken en vervangen, olie is ook ok)