Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik zie leuke onderwerpen over hoogste en laagste kilometerstanden enzovoorts. Maar ik ben ook wel benieuwd hoe lang je kunt rijden met de originele koppelingsplaat.
File rijden is natuurlijk van invloed maar zonder dit leed doet mijn originle plaatje het nog goed met 220.000km. Hoe lang nog…?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Daar is geen zinnig woord over te zeggen, omdat dat allemaal afhangt van de rijstijl van de bestuurder, het gebruik van de auto, het gebied waar de auto wordt gebruikt etc. etc. Kortom veel te veel variabelen.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik heb bij 460.000 de bak eraf moeten halen omdat het druklager stuk gelopen was .
Heb toen gelijk de complete set vervangen , maar die originele éértse schijf was eigenlijk nog niet versleten .
Het andere uiterste , ik hab vroeger een klant die elk jaar ( 20.000 km ) de koppenling van zijn DS gaar kreeg .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik heb inmiddels 2 keer bij een LPG Xantia meegemaakt dat de originele koppelingsplaat letterlijk vergruisde om en nabij de 290k. Ik moet er ook nog ergens foto’s van hebben. Dat ging overigens om een 2.0 16v break, en een 1.8 16v berline.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
De plaatjes:
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Veel te veel variabelen of niet, kennelijk kan die plaat dus toch erg lang mee.
Ik sprak iemand die beweerde nog nooit de koppelingsplaat te hebben laten vervangen bij 376000km.
Ik dacht dat dat toch wel erg onwaarschijnlijk was, maar daar kom ik nu op terug.
Vandaag dan ook maar weer wat onderhouds euri en elbow grease gestopt in onze eigen xant.
Ik had begrepen dat de koppeling van een diesel ook weer langer mee gaat, door het anders gebruiken van de koppeling. Die van mijn Xantia 1.9 Td lijkt nog prima te zijn bij 320.000 Km.
ik hoor ook inderdaad verhalen van tussen de 40.000 en de 400.000.
Niet aan te geven dus, is ook wel van héél veel zaken afhankelijk.
ZX 1.4 break ‘95
We kunnen redelijk zinloos doorbeppen over de koppeling, maar een feit is dat er koppelingen worden vervangen bij 400.000km, maar ook bij 10.000 km.
Je hebt het een beetje zelf in de hand.
Mijn koppeling slijt weinig, dus ik denk dat mijn koppeling de auto zeker gaat overleven.
Bij 220.000 vervangen. Hij was niet op, maar ging erg zwaar (druklager)
Maar volgens mij hebben we hier al eens een topic over gehad.
Hallo allemaal,
Ik ben geen techneut maar wil wel even het volgende weten: heeft een Xantia Break 2.1TD uit 1996 een droge of een natte platenkoppeling?
Ik wil nl een flesje Forté Oil Fortifier bij de olie gooien maar lees zojuist dat dit niet te gebruiken is bij motoren met een natte platenkoppeling. :
Voor de geïnteresseerden: mijn koppeling is nog prima en de km stand is 336.000
Vriendelijke groet
peekaa
Lekker mee blijven toeren. Als hij licht gaat en niet slipt doet hij het toch?
Oh, het is een droge plaat.
Droge plaat. Mooi zo. Bedankt voor je snelle reactie.
En inderdaad, hij rijdt nog geweldig. Als nieuw eigenlijk.
Vriendelijke groet
peekaa
Natte plaatkoppelingen vind je eigenlijk alleen maar bij motorfietsen
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
En Brommers
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Mijn oude ZX heeft bij 286 00 een nieuwe koppeling gekregen ( zelf gedaan)
De koppelings plaat zelf kon zo worden terug geplaatst ( niet gedaan, vervangen voor nieuw!)
de drukgroep had er echter de geest aan gegeven..
Bij mijn xantia ( 1997, 1.8 - 16V km stand 250052 ) merk ik dat de koppeling zeker NIET nieuw meer is .... deze zit er aan te komen dus
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia