1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Automaat revisie
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 10 juni 2010 07:43 PM

Zoals jullie wellicht weten heb ik inmiddels de ‘nieuwe’ xm in Nederland staan. Er is al het e.e.a. gedaan, maar ben nog steeds bang voor de grote klus. De automaat moet gereviseerd worden. Ik zat eraan te denken om dit wellicht zelf te doen. Alle revisie setjes zijn gewoon te krijgen bij de dealer en hetgeen wat overleden is kan ik vervangen… Of is dat wat te simpel gedacht?

Heeft iemand ervaring met revisie van een automaat en is dat voor een ZF 4HP20 zelf te doen? Heb je speciaal gereedschap nodig en moet er ook nog iets afgesteld worden dmv software? Ik heb alle tijd, want ze moet nog ingevoerd worden en de huidige XM moet eerst de deur uit, dus ik kan het op mijn gemak aanpakken.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 11 juni 2010 01:19 AM
  [ # 1 ]

Als je even Googelt op “4HP20” (afbeeldingen) kom je enkele doe-het-zelf
revisies tegen.

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 11 juni 2010 02:13 AM
  [ # 2 ]
Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 11 juni 2010 10:38 AM
  [ # 3 ]

Hebben jullie er ervaring mee? Kan me een hoop geld besparen namelijk. Of adviseren jullie om het toch echt uit te laten voeren?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juni 2010 01:15 PM
  [ # 4 ]

Het reviseren van een electronisch geregelde automaat als de ZF4HP20 is geen klusje wat je “even op de werkbank” doet. Het is een zeer complex stukje techniek waar zelfs een automaatrevisiebedrijf erg goed moet weten wat ze doen. Het is niet voor niets zo dat er in de werkplaatshandboeken aangeven wordt dat er bij het falen van de bak een ruilexemplaar gemonteerd dient te worden of dat revisie door een specialist moet worden uitgevoerd. Dit is écht géén klusje voor thuis!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 11 juni 2010 01:42 PM
  [ # 5 ]

Wat je kan proberen is om een revisiebedrijf te vinden waar je ‘mee mag helpen’ bij de revisie, niet om kosten te sparen, maar om er iets van te leren, een fatsoenlijk bedrijf staat hier wel voor open (mits je gewoon de uren betaalt natuurlijk!)...

Suc6!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 11 juni 2010 04:31 PM
  [ # 6 ]

OF je daar daadwerkelijk iets mee opschiet is nog maar de vraag. Je gaat er iig zeker geen geld mee besparen. De monteur is er immers zeer ws langer mee bezig aangezien hij jou ook eea moet uitleggen dan. Daarbij zijn dit naar mijn idee klusjes die je pas zelf kunt doen als je het vaker hebt gezien of hebt bestudeert…

aan gezien de TS aangeeft dta hij het wil doen om geld te besparen…Je zou een verrote bak kunnen kopen en die zelf gewoon opentrekken. Kijk of je er wijs uit kunt worden. Als je het allemaal snapt en logisch kunt terugplaatsen zou je een saan je eigen bak kunnen beginnnen.

Goedkoop uitzijn is ws toch gewoon wegbrengen of een sloper kopen met een zelfde bak die goed schakelt.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 11 juni 2010 08:40 PM
  [ # 7 ]

Een 1700 euro voor een bakrevisie vind ik gewoon echt een boel geld. Als ik kijk dat ik aan materiaal een 500 euro kwijt ben scheelt me dat gewoon enorm. Een tweedehands bak vind ik geen optie omdat ik op voorhand niet weet hoe deze onderhouden is en hoe deze schakeld en een donorauto voor weinig met een 4HP20 is simpelweg niet te vinden.

Revisie van een handbak zou ik gewoon zelf doen al weet ik dat dit ook een pestklus is en zeer nauwkeurig moet. Automaten zijn gewoon veel complexer en ik ben dus ook bang, gezien jullie verhalen dat het de komende maanden drrog boord eten word. Toch maar uitbesteden en kijken of er een bedrijf is die het goedkoper kan.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juni 2010 08:49 PM
  [ # 8 ]

1700 euro vind ik anders nog een keurig bedrag hoor. Vergeet aub niet dat we het hier over een semi-topklasse auto hebben die nieuw wel even dik 100.000 gulden heeft gekost. Revisie’s, onderhoud en onderdelen voor dat soort auto’s zijn helaas prijzig ook al zijn die auto’s relatief goedkoop in aanschaf. Een uitlaatje voor jouw auto bijvoorbeeld is alleen origineel te koop en kost zo’n 1000 euro.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 juni 2010 08:55 PM
  [ # 9 ]

Dat is ook direct de reden waarom een auto in deze klasse zo goedkoop is, de meeste mensen die het kunnen veroorloven om het onderhoud goed te laten uitvoeren kopen een nieuwe auto.

Wacht maar totdat de C6 straks 15 jaar oud is, van die prijzen zal je helemaal wakker liggen…

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 11 juni 2010 09:47 PM
  [ # 10 ]

Oh maar daar ben ik me ook heel goed van bewust. Het is geen goedkope auto om te onderhouden en dat maakt ook niet uit. Daar is het een hobby voor. Echter als iets goedkoper kan door het zelf te doen of een bedijf te vinden die het net zo goed doet voor minder geld, waarom niet? Uiteindelijk sleutelen we hier (bijna) allemaal omdat we het leuk vinden, het geld in de pocket houd en we elkaar kunnen helpen.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juni 2010 09:49 PM
  [ # 11 ]

Helemaal mee eens. Als ik zou vinden dat een automaatrevisie zelf te doen zou zijn zou ik het ook zeker zeggen. Maar deze bak is dermate gecompliceerd dat ik je dat sterk moet afraden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 11 juni 2010 09:50 PM
  [ # 12 ]

Wat is het probleem met de bak?

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 11 juni 2010 09:59 PM
  [ # 13 ]

Dat is ook de reden dat ik eerst eens informeer of het uberhaupt zelf te doen is. Gelukkig zitten er verfente sleutelaars tussen die ook nog wel eens bepaalde klussen afraden omdat het gewoon te specialistisch werk is.

De bak schakelt niet meer op vnuit zijn eerste versnelling. Wilt bijna niet meer in de achteruit en maakt een krakende geluiden. Zwaar overleden dus…

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 11 juni 2010 10:01 PM
  [ # 14 ]

Iemand trouwens nog interesse in een V6 op gas? De andere dame staat inmiddels te koop (met wel een goede bak)

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juni 2010 10:39 PM
  [ # 15 ]

Maak effe een topicje aan over die auto Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook