1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
dx blok voor dx2 blok omwisselen
lmcit68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 17-04-2007

Gepost: 11 juni 2010 05:28 PM

Hallo,

Mijn 1968er ds21 Hydr is een beetje moe, lekt olie, rookt nog meer dan de eigenaar, moet opgefrist worden, (heeft zij ook verdient na al die jaren). daar ik de auto eigenlijk altijd tot mijn beschikking moet (wil?) hebben en ik een aanbod heb voor een dx2 blok, zou een snelle “switch” in een weekend mogelijk zijn (dx2 blok voor inbouw natuurlijk eerst kop eraf ter controle, distributie nieuw etc. maar dat kan ik gewoon in de garage op mijn gemak doen het DX blok loopt tenslotte noch).

Mijn vraag, (Zoekfunctie al gebruikt, maar helaas niet ZO gevonden):
Als ik het DX blok eruithaal, kan ik dan het DX2 blok direct erinhangen zonder dingen om te bouwen zoals:
de standard hydr. versnellingsbak
De carburateur is die in de hydr. versie van de DX en DX2 hetzelfde of toch niet, (andere sproeiers misschien)
Inlaatspruitstuk
Uitlaatspruitstuk (ik heb die 2 delige, cyl 1-3 & 2-4

Alvast bedankt voor het ( zoals ik bij voorbaat weet) uiterst snelle en duidelijke antwoord

Leon
Schmitten

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 juni 2010 05:34 PM
  [ # 1 ]

Gaat gewoon werken!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
lmcit68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 17-04-2007

Gepost: 11 juni 2010 06:02 PM
  [ # 2 ]

Perfect, bedankt !

zoals verwacht in6 minuten het antword dat ik gehoopt had,.... Oldtimerrijden zonder WWW, wat hebben we het voorheen toch moeilijk gehad

Leon

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juni 2010 06:05 PM
  [ # 3 ]

één ding is wel anders en belangrijk voor je prestaties: de stroomverdeler. Hier moet in een DX 2 een verdeler met type DX05i

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
lmcit68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 17-04-2007

Gepost: 11 juni 2010 06:41 PM
  [ # 4 ]

eheh,

ik heb zo’n 123 ding, die kan ik toch omstellen?

Leon

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juni 2010 08:07 PM
  [ # 5 ]

Ja, dat kan. even in het boekje kijken welke curve bij een DX2 motor vanaf 10-1968 hoort.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 11 juni 2010 10:15 PM
  [ # 6 ]

Kijk ook even of je dezelfde koppelings type blijft houden ( diafragma of vingerkoppeling )

Anders loopt het grondig mis surrender

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 12 juni 2010 01:11 PM
  [ # 7 ]

carburateur is ook een ander type nl 28x36 dde op de dx en 28x36 dle op de dx 2.
Je hebt curve c9 nodig voor de dx 2

Ik heb nu een dx2 onderblok , maar voor de rest alles van een dx blok…..loopt niet naar mijn zijn met de bvh.
je merkt het behoorlijk in het vermogen.


Gr Bjorn

Profiel  
 
lmcit68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 17-04-2007

Gepost: 12 juni 2010 08:20 PM
  [ # 8 ]

Walter,

Betreft de koppeling,als ik die motor koop, ga ik later nog op in (nieuwe tread), komt er natuurlijk een nieuwe koppeling-drukgroep-lager etc in, met de koppeling die er nu inzit heb ik ongeveer 150.000-200.000km gereden, ik denk dat ook die elk moment de geest op kan geven. welke?  diafragma of vingerkoppeling zal ik waarschijnlijk door mijn standaardonderdelenleverant in Dusseldorf op laten lossen Smile)

Bjorn,

De carburateur…..... moet ik dus ook nog op zoek naar een carburateur. Ik ben maandag onderweg in frankrijk om een complete set spatborden op te halen (ook die waren “op” (misschien toch een nieuwe auto kopen?? ....Neeh) Mijn “leverancier” had mij behalve de spatborden ook een dx2 motor aangeboden, met een beetje geluk hangt de carburateur er nog aan of ligt in een doos ernaast. in welk geval hij deel is van de deal Smile.

Anyway wederom bedankt voor jullie inzet-wetenschap-snelheid.

Leon

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 juni 2010 08:39 PM
  [ # 9 ]

Wacht even: als je op LPG gaat rijden of al rijd, is die carburateur niet zo belangrijk. Het enige wat in het geval van lpg belangrijk is is de diameter van de venturi’s en die is bij de DX en DX2 carburateur gelijk. Rijd je op benzine, dan is het wél raadzaam de juiste carburateur te gebruiken i.v.m. de juiste sproeierbezetting.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 12 juni 2010 10:38 PM
  [ # 10 ]

Het type koppeling is afhankelijk van je vliegwiel ,

en als ik het mij nog goed herinner is dit niet zo maar van motor te wisselen ....

Maar dat weet ik niet meer met zekerheid ; iemand die het ( nog ) wel weet ?

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 13 juni 2010 02:08 AM
  [ # 11 ]

Vliegwiel heb je er zo af; uberhaupt wel makkelijk om e.e.a. even goed schoon te maken.
Volgens mij zijn ze ook zo uit te wisselen, maar dat weet ik niet voor 100% zeker…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 juni 2010 10:36 AM
  [ # 12 ]

Oudere modellen hebben een vliegwiel met een ander aantal tanden. Als je in jouw auto met een DX motor een DX 2 motor gaat zetten van een laat bouwjaar zit daar een modern vliegwiel op en moet er dus ook een andere, latere startmotor in! Een DX-motor heeft een startmotor met minder tanden als een DX2 van na 09-1969. Let daar dus even op. Tel het aantal tanden van het vliegwiel!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 juni 2010 12:15 PM
  [ # 13 ]

Neem vliegwiel, drukgroep en koppelingsplaat/druklager over met de bak: die horen bij elkaar.

(Nb. Bij een mechanische bak klopt dan ook de koppelingskabel!)

knuffel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 juni 2010 12:46 PM
  [ # 14 ]

Nou…. het vliegwiel hoort bij de MOTOR. Het is namelijk in de fabriek gebalanceerd met de krukas. Ok, het kan wel dat je de boel overzet, maar eigenlijk hoort het niet Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
lmcit68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 17-04-2007

Gepost: 13 juni 2010 04:21 PM
  [ # 15 ]

People,

ik heb zo’n ongelofelijk snelle startmotor erin (Valeo geloof ik) wil ik niet missen, dus wat er ook gaat gebeuren, of ik dat blok in F koop of het aanbod van Oscar aanneem… ik ga tanden tellen voor de inbouw.
Daar ik de ombouw eigenlijk zo snel mogelijk wil doen, (DWZ in 1 weekend in herfst dus ik heb de tijd e.e.a. te organizeren ) moet ik natuurlijk e.e.a voorberijden, maar om even de startmotor eruit te sleutelen om zeker te zijn of het een 9 of 10 tandjesding is…... neeeeh. Kan me dus dan gebeuren dat ik snel nog even een andere moet regelen

maar wederom bedankt, was zo’n puntje wat ik zo even vergeten was (Niet bij einbouw, ik ken het probleem in ieder geval op het moment dat ik de startmotor in handen heb zou ik me daaraan herinneren). Voor wat betreft het vliegwiel, de tijd van omschakeling van 9-10 tandjes…... Ik kan zo en zo niet garanderen dat bij mij het originele vliegwiel erop zit. ik heb de auto nu 10 jaar ofzo, daarvoor hebben 32 jaar lang andere mensen de gelegenheid gehad iets te veranderen.

Leon

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook