Beste lezer,
Ik ben de trotse bezitter van een 1.9 tzi break uit 1992
Nu heb ik enkele vragen over vervangen en repareren:
- ontluchten van nieuwe veerbollen gaat dat automatisch? (ben keer naar de Citroen garage geweest en daar zeiden ze dat je ze eraf kan schroeven en er gewoon weer nieuwe op kan schroeven). hoe zit het met de veerbol die onder het blok zit moet die ook vervangen worden?
Als ik ze achter vervangen wil… gaat dit makkelijk of is het vervelender om te doen dan de voorkant > tips?
- Is het mogelijk om de lagers van het stuurhuis te vervangen zonder heisa aan het motorblok?
- Als ik de versnellingbak olie wil vervangen. hoe doe ik dit en wat voor olie moet erin?
- de spiraal van een hydroliek leiding is lek (tenminste daar druppelt het en lijkt alsof het daar ook van daan komt als ik de vloeistof volg. Is dit stukje leiding ook makkelijk te vervangen, kosten ongeveer?
- Iemand enige ervaring met het vervangen van de distributie riem bij dit blok?
groeten
thomas
Het enige waar ik antwoord op kan geven is de vraag van de veerbollen.
Veerbollen hoeven niet ontlucht te worden. Het is inderdaad een kwestie van de oude er af schroeven, en de nieuwe er op. MAAR.
Voordat je ze er af schroeft moet het systeem wel drukloos gemaakt worden, anders wordt het een smerige bedoeling met wegspuitende LHM. Drukloos maken doe je door de schroef op de drukregulator open te draaien. Is een rotklusje, want deze zit vaak flink vast, en bij een 19tzi break kan je er beste bij van de onderkant. Auto opkrikken, en op assteunen zetten is het makkelijkste. Die schroef kan je opendraaien met een sleutel 10 als ik het me goed herrinner, en deze zit dus op het blok waar de bol bij de motor (voorraadbol) op zit geschroefd.
Achterbollen is wat lastiger vervangen dan de voorbollen, aangezien je hier alleen van onderen bij kan.
De voorraadbol kan je vervangen, maar niet noodzakelijk als je niet al te vaak een tik hoort van de hydrauliek. eens a 20 seconden of meer zou ik me er geen zorgen om maken, minder dan 10 seconden zou ik hem vervangen. Nu kan dit in jouw geval een beetje een scheef beeld geven, je geeft aan dat je ergens LHM lekkage hebt in een drukleiding… dan zal de pomp zoiezo vaker bij moeten springen, en zal je vaker een tik horen.
Groets,
Martijn
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl
De ontlastschroef is sleuteltje 12. En 1 of 2 slagen losdoen, maar zeker niet helemaal losvijzen !! Voor de veerbollen is het overigens genoeg als je de hoogteregeling gewoon in de laagste stand zet.
En die leiding zal hoogstwaarschijnlijk niet zelf lekken maar wel daar waar de leiding vast gevezen zit*. Dus losvijzen (de wartel dus), nieuw rubbertje er in en hopen dat het opgelost is
*Besef me net: hey, dat is bij mijn BX ook het probleem. En wist, tot nu, niet wat ik er aan ging doen
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Zoals Bunny terecht opmerkt is de ontlastschroef los te draaien met sleutel 12 en voor het vervangen van de veerbollen hoeft de ontlastschroef niet los te worden gedraaid. Simpelweg de auto in de laagste stand zetten is voldoende. Voor het vervangen van de voorraadbol, die bij het blok, moet het systeem wel drukloos gemaakt worden door de ontlastschroef een slag los te draaien.
Nog een tip voor de achterbollen. Als de achterveercilinders drukloos zijn (dus in de laagste stand) dan kunnen ze bewegen in hun behuizing. Als je ze dan los probeert te draaien draaien de cilinders mee en maak je leidingen stuk als je kracht gaat zetten. Dus, zet de auto in de hoogste stand en draai dan de achterbollen een kwartslag los, zet vervolgens de auto in de laagste stand en draai de bollen eraf.
Eveneens ben ik tevens ook.
Het stoort mij dat de bx de laatste maand ook vaker voor het stop licht omhoog moet komen. Wat zou dit kunnen zijn?
Wat bedoel je? Dat de achterkant terug op hoogte moet komen na een rem-actie? Of dat de achterkant bij stationairloop naar beneden komt?
ja dat het na een rem actie het meest gebeurd.
Ik heb hetzelfde (in combinatie met af en toe zakken als ik stationair laat draaien). Ik ga deze zomer wat spulletjes vervangen (ik verdenk de remservo) maar zal je in elk geval laten weten wat de oplossing was .
De pomp mag je in elk geval al uitsluiten (die heb ik bij mij al vervangen).
knäckor schreef:...
Nog een tip voor de achterbollen. Als de achterveercilinders drukloos zijn (dus in de laagste stand) dan kunnen ze bewegen in hun behuizing. Als je ze dan los probeert te draaien draaien de cilinders mee en maak je leidingen stuk als je kracht gaat zetten. Dus, zet de auto in de hoogste stand en draai dan de achterbollen een kwartslag los, zet vervolgens de auto in de laagste stand en draai de bollen eraf.
Het bovenstaande wist ik niet. Ik zal het de volgende keer proberen. Zelf zorg ik er voor dat ik een tweede man erbij heb die de kop van de veerbollen vasthoudt met een grote waterpomptang om verdraaien van de kop te voorkomen.
Nog ff een kleine tip voor losdraaien van de voorbollen, want deze willen nog wel eens vastzitten:
Zet kracht op de veerbol en laat iemand anders met een hamer een paar tikken geven op de veerbol houder.
Deze paar tikken zijn vaak voldoende om de veerbol los te krijgen zonder dat je extreem veel kracht hoeft te zetten.
Is er ook zo’n tip voor de voorraadbol? Want die krijg ik met de hand niet los :S
Ik gebruik een speciale tang hiervoor. Deze bestaat uit een stuk ketting (maat fietsketting) die je om de bol heen slaat en bevestigd aan de tang. Vervolgens span je de ketting aan met de tang en kun je dan de bol losdraaien. Ik had deze tang eigenlijk het meest nodig voor de achterbollen: die zaten bij mij het meest vast.
Deze tang is een stuk speciaal gereedschap. Maar als je dat niet hebt, zou een zeer grote waterpomp tang helpen. Natuurlijk helpt een tikje op de aansluiting van de bol.
Zorg er wel voor dat je de afdicht rubbers niet kwijtraakt en dat je een klein beetje hydraulische olie aan de ring doet voordat je de bol weer vastdraait.
hoe zit het dan met het vervangen van de voorraad bol voor achter de radiateur. ook nog een special methode van ontluchten? Kan ik alle bollen tegelijk vervangen?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als je het boutje op de drukregelaar (het ding waar de voorraadbol op zit) een slag losdraait is het systeem ontlucht (staat vast al ergens natuurlijk). Dan kan je die voorraadbol losmaken. Soms leen ik een los-gigantos-waterpomp, maar meestal mep ik ‘m gewoon los met een beitel en hamer. En met de BX in laagste stand kan je ook gelijk de andere 4 bollen vervangen.
Een hamer en een beitel werken prima, hoeft alleen de eerste slag losgetikt te worden. Bij de Brezan ook weleens een gigantische waterpomptang zien hangen, dat zal misschien ook wel werken. Zelf heb ik een oliefiltersleutel, ketting met een armpje eraan, maar dan voor een vrachtwagen oid. Ding weegt nogal wat, arm van een meter en een ketting waar een motorfiets nog jaloers op is. Daarmee gaan zelfs muurvaste bollen moeiteloos los, ding er goed omheen krijgen is de grootste inspanning
heb momenteel de 4 bollen vervangen link en rechts voor en links rechts achter, krijg de voorraad bol nog niet los, heb wel bij links achter spuiterij gehad… was beetje chaotische dag en om dan dat te doen… ook weer van geleerd.
rijd als een amerikaanse auto. misschien was dat het franse antwoord op amerikaanse ophanging. zweeft. optrekken is ook geweldig neus komt omhoog en zakt naar mate de snelheid weer terug. rijd heerlijk!
Nu hoor ik rechts achter gesis maar er komt geen vloeistof uit. enig idee? (ook geen lekke band )
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De neus hoort vlak te blijven. Da’s dus niet goed.