Ik heb voor mijn Xsara Picasso 1.8 (2001) een iPod kabel gekocht via Xcarlink. Volgens de fabrikant is mijn radio hiervoor geschikt maar moet alleen de CD wisselaar functie worden geactiveerd. Ik ben hiervoor naar de Citroen garage gegaan maar krijg te horen dat de BSI computer geblokkeerd is en dat ze dus niets kunnen doen behalve evt. de BSI vervangen.
Kent iemand dit fenomeen? Tips meer dan welkom.
Ik kom een interessant bericht tegen op deze site:
BSI LOCK UP
Citroens and Peugeot are fitted with a BSI (Built-in System Interface/multiplexing unit) this is a computer that controls the wipers, immobilizer etc. This can lock up like your PC, all you need to do is to go to the fuse box and look for the shunt fuse (see picture) remove it for 10-15 minutes and it should reset.
Iemand ooit geprobeerd? Moet de BSI daarna niet helemaal opnieuw geprogrammeerd worden?
beetje late reactie…maar beter laat dan nooit.
nope als je de bsi reset blijven de instellingen gewoon staan.
ten 2de het belangrijkste is dat het display weet dat er een wisselaar cq xcarlink in zit, en dat de BSI het ook weet is minder belangrijk; of deze waarde in de BSI aanstaan of niet heeft verder geen invloed op de werken van de xcarlink
Dank voor je bericht.
De display laat nog niets zien. En ik heb altijd begrepen dat de CD wisselaar eerst geactiveerd moet worden, anders kan je de bron toch ook niet kiezen op de radio?
Van Xcarlink krijg ik nog de volgende tip voor de dealer: “Please inform them that it needs to be activated at the display function using Diag2000. Once activated it is guaranteed to work…”
Is er anders een mogelijkheid om rechtstreeks via de display te activeren?
Het blijkt allemaal best mee te vallen.
Wat bleek:
- de garage die aangaf dat de BSI geblokkeerd was beschikte klaarblijkelijk niet over de juiste spullen (maar adviseerde me wel meteen een nieuwe BSI te kopen…)
- een officiĆ«le Citroen dealer bleek wel over de juiste spullen te beschikken. Zodra de computer was aangesloten verscheen de optie ‘CD wisselaar aan/uit’ in de display.
De iPod werkt nu perfect, bediening via het stuur. Met de bijgeleverde bluetooth module beschik je meteen over een fijne carkit. Helemaal fijn dit, maar het had wat voeten in aarde…
Totaal aantal Berichten: 7
- C3 1.4 Exclusive
- C1 1.0 Ambiance 3drs
Ik heb net een C3 gekocht en heb afgelopen week een xcar link module gekocht. Zoals je al kunt bedenken krijg ik hem ook niet aan de praat. Ik kan niet naar de wisselaar op de radio. Uitbovenstaande berichten begrijp ik dat ik naar de dealer moet om de wisselaar via de computer te laten aktiveren.
Ik hoop dat ze dat doen, en vooral niet te veel vragen hiervoor.
Als er toch nog mensen zijn met andere ideeen hoor ik dat graag.
C3
Het activeren van de CD wisselaar is op zich een kleinigheid. Kwestie van de auto aansluiten op de speciale computer. Ze hoeven bij de garage op zich niets in de computer te activeren, slechts het aansluiten op de auto is afdoende. Daarna komt in de display een extra menu tevoorschijn waarmee de wisselaar kan worden geactiveerd. Kostte in mijn geval 3 tientjes en dat was het me dik waard want het is geweldig om de iPod zo te kunnen integreren in je auto.
Wel een beetje jammer dat het zo ingewikkeld gemaakt is door Citroen, die optie hadden ze wat mij betreft ook standaard mogen opnemen in de display
Succes!
Totaal aantal Berichten: 7
- C3 1.4 Exclusive
- C1 1.0 Ambiance 3drs
Nou bij mij was het blijkbaar niet zo makkelijk.
Ze hebben het bij de dealer geprobeerd maar het is niet gelukt. Ze gaven aan dat de BSI overstuur raakte toen ze dat ding probeerde aan te sturen.
Als ze het bij de dealer niet kunnen weet ik het verder ook niet.
Ik denk dat ik dat ding maar terugstuur. Tenzij iemand hem wel kan gebruiken…
C3
ach ja die dealers..
hier in Rotterdam zijn ze alleen maar goed in verwijderen.
daar raken al hun klantjes overstuur van.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D