Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Vandaag nieuwe benzineleidingen onder de auto geschroefd, de oude waren echt van voor tot achteren rot en stevig aan het lekken al een tijdje. Gelukkig kan ik op LPG rijden dus de benzinetank was al een flinke tijd tot het laatste zuchtje damp leeggereden. Maar het is natuurlijk wel lollig om hem af en toe even echt op zijn flikker te geven en daarbij is het vast wel een APK afkeurpunt zo’n benzinepisser. Afgelopen dinsdag heb ik de nieuwe leidingen opgehaald, de aanvoerleiding custom made van koperbuis en de retourleiding origineel PSA.
Ik dacht dat het een klusje van een half uurtje zou worden maar met het laten zakken van de tank om de slangetjes goed bereikbaar te maken en het losschroeven van de LPG leiding om überhaupt beweging te kunnen krijgen in de benzineleidingen kost het wel een beetje (veel) meer tijd.
Magoe, ze zitten er op en het was nodig ook, buiten het lekje dat er al in zat konden de leidingen hun eigen gewicht niet meer aan en braken ze gewoon waar je ze vastpaktje, tjessis wat een rottige bende zeg, terwijl de hele bodem wel in een dikke laag tectyl staat die er waarschijnlijk net na het aanbrengen van de LPG installatie onder is geblaft.
Wel moet ik nog even een beugeltje maken en de nieuwe leidingen iets vervormen want ze steken nu net een stukje onder de auto uit in een bochtje bij de tank waar ze net iets anders van vorm waren dan de originele leidingen, dat doe ik van de week even want het staat niet fraai en zal best wel op een of andere manier gevaarlijk kunnen zijn.
En dan nog even een nieuwe ABS sensor rechts achter en dan is ie weer helemaal het heertje en klaar voor de APK (althans, dat hoop ik dan maar )
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Start de 16v ook op LPG?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Jep, maar heel af en toe wordt ik dan getrakteerd op een backfire, ik heb al een kortere luchtslang gemonteerd om het inlaattraject korter te houden, dat heeft wel aanzienlijk geholpen, de afgelopen 2 jaar slechts 1 backfire gehad, daarvoor hoefde ik het eigenlijk niet te proberen om op LPG te starten.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Zo’n backfire hoe hoor je dat eigenlijk. Ik start eigenlijk altijd op benzine (zeker nu mijn benzinepomp het niet meer wil doen) en ik hoor nooit een knal. Of hoef je geen knal te horen om een backfire te hebben?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
hahaha meestal hoor je een enorme knal, en als je dan nog niet wakker bent komt er vaak ook nog een hoop rook onder je motorkap vandaan. Verder schiet meestal je luchtinlaatslang los op gaat kapot waarna de auto niet meer op LPG kan lopen. En beroerd op benzine gaat, tot je dat natuurlijk weer in orde gemaakt het. En dan is er nog wat kans op schade aan luchtflowmeters voor zover aanwezig natuurlijk. Dus als je een backfire hebt, dan weet je dat wel
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Vandaag eindelijk eens iets gedaan dat ik al jaren in de planning heb.
Het hydraulisch systeem eens grondig gespoeld, het remmen werd de laatste tijd steeds vager en er kwam steeds meer gesis uit de remservo tijdens het remmen. Ook was het ontluchtingsnippel links achter een tijd geleden al afgebroken, die heb ik er uit weten te worstelen vandaag en vervangen voor een nieuwe.
Opvallend was dat er gewoon gifgroene LHM uit de vier klauwen kwam lopen, wat spoortjes van viezigheid maar geen bruine afgewerkte troep. Zo heb ik iedere klauw een halve liter laten doorspoelen en vervolgens het systeem drukloos gemaakt, het vat verwijdert. (tjeeezes wat was dat ding smerig van binnen zeg ) en tjeeeeezes wat is die rand van het vat scherp zeg (auw) Maar goed, tankje leeg en schoongemaakt en vervolgens gevuld met hydrorincage (of hoe het spul heten mag). Maar tering wat een verschil nu al zeg. Hij springt meteen in de veren en gaat bij gymnastieken voor en achter op hetzelfde moment omhoog en omlaag terwijl dat hiervoor eerst de voorvering was dan een tijdje niets en dan pas de achtervering. Hij blijft veel langer op zijn poten staan (maar dat heeft ie al eens eerder gedaan en dat stopte na een paar dagen weer) De stuurbekrachtiging is lichter voor mijn gevoel, hij remt weer een stuk bijteriger en ik hoor de hydraulische pomp nog maar nauwelijk. Tot nu toe een succes dus en stom van me dat ik dit niet 100.000 kilometer eerder heb gedaan.
Ik zit alleen nog met een vraag, over 1500 kilometer wil ik de hydrorincage weer vervangen voor normale LHM, hoe doe ik dat? Gewoon weer systeem drukloos maken, tank verwijderen, leeggooien en schoonmaken en vullen met LHM en dan per remklauw bleeden tot er weer groene LHM uit komt? Of moet ik nog iets meer doen om er zeker van te zijn dat alle hydrorincage verdwenen is?
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Haha, 100k is natuurlijk ook veelste veel.
Volgens mij schreeft Citroën toen al 30k of 2 jaar voor
Als je je daaraan houd dat heb je volgens mij hydrorincage niet echt nodig.
Dat de stuurbekrachtiging lichter gaat is volgens mij wel normaal, het BX stuurbekrachtigingssysteem is volgens mij best gevoelig hiervoor.
60k of 5 jaar is het bij mijn weten.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is dat dan niet bij een Xantia/XM, die zijn wat nieuwer?
Misschien is wat ik zei voor de CX, elke 2 jaar verversen kan in elk geval geen kwaad
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ow dan ben ik net op tijd denk ik
Er is eigenlijk geen enkele aanwijzing dat spoelen de afgelopen 10 jaar en 250.000 kilometer gebeurt is buiten het aderlaten na lekkages. Maar het ziet er goed uit zover, ook maar weer de auto van buiten gepoetst, van de week ook van binnen maar weer eens uitmesten en dan maar bij de garage achterlaten voor een APK.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
volgens mij heeft arjan het over de termijn van het verversen van LHM en niet over termijn voor het gebruik van hydroincage. om het nog wat duidelijker te maken meen ik me te herinneren dat er bij bx stond om de 60.000km of 2 jaar daar hou ik me iig aan.
de sb is verder wel gevoelig voor dichtgekoekte filters in het lhm vat enzo dus dat zal best licht sturen nu
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Dat begrijp ik, HR is een redmiddel. De termijn zoals deze ook in de WPH’s staat is 60K Km of 2 jaar, wat het eerste komt.
Ik denk dat over twee weken er bijna 1500 kilometer op zit en dan kan ik weer LHM gaan vullen. Ik vrees wel dat ik de remservo kan afschrijven want hij remt echt niet zoals een BX hoort te remmen, vooral gedoseerd remmen is vaag, hard remmen is geen enkel probleem. Nou heeft ie nooit perfect geremd, al vanaf dat ik hem beb maar ik heb dat met het demonteren en schoonmaken van de klauwen wel aardig goed gekregen. Maar ja, ik heb nog een ZGAN remservo klaarliggen, het is alleen zo’n graftakkeklus bij een 16V en de kans is groot dat ie binnen een paar maanden naar België gaat voor een restauratie en dan zie ik hem sowieso een paar jaar niet meer terug dus of ik dat nog ga doen op korte termijn is ernstig de vraag.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
zoooz naar belgie voor restauratie van een paar jaar dat klinkt interessant hij gaat op visite in zijn geboorteland dus. wat komt er voor dagelijks boemelen in de plaats?
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ja die paar jaar staat omdat het in de buitenuren gaat gebeuren, het moet goed gebeuren maar kan er niet ineens een godsvermogen in steken dus dan moet het maar wat langer duren.
En aangezien ik aan het einde van het jaar pappa wordt moet er natuurlijk een station komen, dat schijnt zo te horen
Mijn oog gevallen op een XM 2.5TD break. Ik heb als kinderwagen een Silver Cross uit 1962 en dat ding is zo log lomp en zwaar (maar moooooooi) dat ik niet anders kan dan een XM break, die kinderwagen is al half zo groot als de BX dus daar gaat ie niet in passen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mechuccio schreef:Mijn oog gevallen op een XM 2.5TD break.
Dat is niet zo’n beste keuze….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste