Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
U bent amper een paar uur bij mij geweest . Als alles prima was dan veronderstel ik wel dat ze voor langer goed zouden zijn geregeld en 2 dagen later niet opnieuw problemen hebben veroorzaakt. De 123 ontsteking is gisteren ook getest en is in orde. Die was destijds ook gemonteerd. Iedereen die er aan gesleuteld heeft krijgt ze wel goed maar niet voor lang. Soms stil leggen en 10 minuten later met moeite nog op 3 of 4 cilinders draaien. En de ontsteking werkt goed op die momenten…
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Das het probleem!! ZE RIJD NIET. anders wil ik best naar einde wereld rijden.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blooper1963 schreef:De 123 ontsteking is gisteren ook getest en is in orde. Die was destijds ook gemonteerd. Iedereen die er aan gesleuteld heeft krijgt ze wel goed maar niet voor lang. Soms stil leggen en 10 minuten later met moeite nog op 3 of 4 cilinders draaien. En de ontsteking werkt goed op die momenten…
Kortom: tijd om de wagen eens naar een echte sm specialist te laten transporteren die het wel snapt. Gewoon even een kar huren en een afspraak maken met vdL of Sars.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
En verkeerd gemonteerd denk ik niet.. Lees allemaal eens goed wat ik eerder schreef.. HET PROBLEEM WAS AL BEGONNEN VOOR DE REVISIE.Wat ik zei was dat de problemen begonnen zijn toen ik een flesje Marly in de tank had gekieperd. Ik denk nu dat dit een toevallige samenloop van omstandigheden was want nu is er geen vuiltje meer te bespeuren en zijn de problemen nogsteeds hetzelfde als van toen ze begonnen waren begin 2007. Het rare is,nu ik nadenk, dat het eigenlijke probleem toen begonnen is in 1 keer. Vervuiling zou langzamerhand problemen moeten geven en niet van de hak op de tak…
Welicht een elektr. probleem ??? je hebt het over een matige vonk en en problemen die terug komen…
wellicht dat de bobine bij warm worden matig gaat vonken of de massa die slechter wordt naarmate de motor warmen wordt, spanningsdaling, etc ??? ....
Controleer de vonk eens zowel bij koude als bij warme motor. Is deze krachtiger bij koude motor ??
Je hebt immers ook problemen met je bougies ...
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
waterman schreef:Kortom: tijd om de wagen eens naar een echte sm specialist te laten transporteren die het wel snapt. Gewoon even een kar huren en een afspraak maken met vdL of Sars.
Dat zou wel een goed idee zijn. Mijn binnenkort Groentje is bij Jaap van den Broek gedaan. Met wat extra werk aan de carburateurs loopt de auto echt geweldig. Geen getob. Gewoon lekker rijden…. Ik zou het er een keer me hebben gehad, dat de auto slechts rijdt.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Er heeft gisteren een gans labo tussen gehangen,waarbij de spanning constant gemeten word. Er waren geen spannings vallen of te weinig stroom. Ook hoor je dat de ontsteking op alle zes vonkt,door een voor een de bougie kabels los te halen. Wat de sterkte van de vonk betrefd,tja, hoe meet je dat?? Ik denk ook aan de ontsteking die verloopt of dergelijks,maar weet niet hoe dit te meten. Ik kan zoals gezegd eens mijn nieuwe bobijn proberen. Allesinds,zijn alle drie de carbs nu regelbaar,want je hoort nu verandering bij het verstellen van schroeven. Ook is de synchronisatie mogelijk nu.ze staan nu alle 6 gelijk. Dus das in orde. Je krijgt ze goed en kan gaan rijden ook,maar niet ver want dan begint het weer. Sputteren,hoesten ed. Dan als je ze stil legt draait ze maar op 3 of 4 cilinders. Mss de bobijn,maar dan zou ze NIET meer mogen starten,niet?? Het is volgens mij toch niet mogelijk bij een SM met 123 ontsteking dat er door een kapotte bobijn,plots maar een cilinderbank meer werkt???
Toestand verdelerkap/bougiekabels 100% ??? Wanneer hij problemen geeft (dus warme motor) vervang dan !!de bobine eens door een ander (koud) exemplaar. Massa naar het motorblok 100% ???
Dit snap ik niet:
Blooper1963 schreef:met moeite nog op 3 of 4 cilinders draaien. En de ontsteking werkt goed op die momenten…
Ffff aan een Suntester (laten) leggen om een goed beeld te krijgen. Aangezien de carbs nu goed zijn (ga ik ffff vanuit) dan moet er toch echt iets met die onsteking aan de hand zijn…..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Verdelerkap zou Ok moeten zijn. Het is een 123 ontsteking geplaatst eind 2006,begin 2007(weet het niet meer exact) en heeft nog geen 2500 km achter de kiezen. Dus dat zou mij verwonderen dat die kap en rotor al naar de haaien zou zijn?? Alles kan natuurlijk, maar twijfel hier aan. Bougies?? Zou kunnen,maar deze steken er pas in ( een paar weken dus)maar door de verschillende stel pogingen,zouden deze dus WEER eens verbrand,vervormd of dergelijk kunnen zijn?? Bobijn,kan je moeilijk oordelen,en zoals gezegd zal ik deze moeten verwisselen op het ogenblik van de misfire’s. Nog niet geprobeerd dus…
Word vervolgd…
En dus tijd om een specialist de diagnose te laten stellen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Begin maar eens met een nieuwe bobine. Bij voorkeur een rode bosch.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik heb een nieuwe BOB. klaar,oorspronkelijk bedoeld om met mijn zelf gemaakte ontsteking te plaatsen.het is eentje van Bosch,bedoeld voor electronische ontstekingen.(zelfde als deze van U-Niek) dus die zou goed moeten zijn.
@Robin: Mijn specialist heeft alles wat nodig is om te testen.Alleen komen er geen anomalien te voorschijn op het scherm. Bobijn kunnen we niet chekken op de HS kant tenzij met de bougies een voor een te demonteren en aan de massa te leggen. Maar nog eens,daar vonkt alles! Maar goed of slecht,voldoende of onvoldoende???? Dat weten we pas als de bobijn zal vervangen zijn. Mocht het dat zijn,mag 123 zich wel aan een mailtje verwachten…
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citroen23 schreef:Welicht een elektr. probleem ??? je hebt het over een matige vonk en en problemen die terug komen…
wellicht dat de bobine bij warm worden matig gaat vonken ...
Das het nou net.!? Wat is een goede vonk?wat is een matige vonk??? Op zicht is de vonk goed?!?!?! Maar ja wat is goed??
Ik zal dit pas kunnen oordelen mits plaatsen van een andere BOB. En dan zien of er verschil is. De bobijn is namelijk nog niet vervangen aangezien ze splinternieuw is…maar ja, ik lees nu op het Franse Forum ook dat nieuwe bobijnen maar enkele kilometers mee zijn gegaan. Mijn huidige bobijn is een Ducellier(bijgeleverd bij de 123) gekocht bij Jean Blondeau. Ik weet het is een Nederlands concept,maar op het moment dat ik een ontsteking wou,was er hier een stockbreuk en Blondeau had er toen wel nog. Maar 123 is 123 dacht ik toch?? Nou even nog een vraagje: leverde 123 ignition ,ducelier bobijnen,want het kan nog altijd dat Blondeau mij heeft liggen gehad door de bobijnen te hebben gewisseld. Ik vraag dit,mocht het een ontstekings probleem zijn,dat ik weet bij wie ik moet aanbellen om te reclameren. Een gloednieuwe ontsteking moet toch langer werken dan ongeveer 2000 km??? Ik heb mijn SM gekocht met 119.433 km op de teller ( heb ik nu terug gevonden). Daarvan heb ik practisch een honderdtal KMS gereden met de nog originele ontsteking. De rest met de 123!! Ja want dat moest er onmiddelijk op?! Ik herriner mij met de originele ontsteking GEEN problemen te hebben gehad,ook niet tijdens de uitbundige testrit bij aankoop!! Ik heb al spijt dat ik deze weg heb gedaan. Ik kon beter hebben gewacht tot ze werkelijk de geest heeft gegeven. Oh ja,mijn SM heeft nu bijna 123.000 km, sinds aankoop tot nu das amper 4000 km. Met de 123?????
Totaal aantal Berichten: 10374
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik kreeg bij mijn 123 een “flamethrower” bijgeleverd. Primaire weerstand 0,6 Ohm.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.