Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ja das de 2de reeks 123’s voor de SM. De eerste hadden die flamethrower niet.
Blijft het beeld aan de secundaire kant van de bobijn hetzelfde ??? ook naarmate de motor warmer wordt ??? zoals bij dit voorbeeld op pagina 11 (secundair onstekingsbeeld). Wanneer je ontstekingspiek (2) steeds kleiner wordt naarmate de motor warmer wordt ben je al weer een stuk verder.
Dit probeerde ik uit te leggen maar ik weet dus niet of je garagist dit beeld te voorschijn kan toveren….
http://www.innovam.nl/RPTPowerUp/Zelfstudie/at/at_242_dag1.pdf
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb niet alles van je gelezen, maar het valt me op dat je het in de carburateurs zoekt en in de ontsteking. Maar zijn je injectoren wel goed? Of heb je misschien water in je tank? Dat heb ik eens gehad: starten ging prima, maar na even rijden ging het mis. behalve dan weer op een gladde weg, dan ging het weer heel lang goed. Zelf heb ik al meer dan 10.000 km met een 123 gereden, je begrijpt dat ik die wel vertrouw.Bovenmatige hitte kan een probleem zijn, maar in jouw geval zal dat toch niet spelen.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Zelf weet ik dat niet. Maar we zien zaterdag verder…
@ PBuijsman: Blooper1963 heeft een carb. dus die injectoren kunnen “we” uitsluiten.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ach. Sufferd! (ikzelf, dus.)
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ja ontsteking of benzine(carburator) probleem!! Rara,wat is het.Wat ik wel raar vind is dat ze steeds goed start!! Koud of warm, op 6 of 4 of 3 cilinders. Ze slaat aan op minder dan een kwart toer. Jammer dat ze niet correct loopt!
En om mijn specialist buiten kijf te stellen(velen denken enkel dat VDL of SARS aan een SM kunnen werken): zijn SM loopt perfect(wat ook niet het geval was) na eigenhandige revisie…
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
PBuijsman schreef:Ach. Sufferd! (ikzelf, dus.)
is niks Piet! Wat me blij maakt is het gebaar dat je mee denkt.
Dank U!
Brandstofdruk hoog genoeg bij warme motor ???.Minder brandstof naarmate de motor warmer wordt waardoor minder “kamers” tot ontbranding komen en dus minder zuigers gaan meedoen .................(je filters waren al vernieuwd had ik gelezen…..)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Heb ik ook al zitten aan denken, door een DS topic te lezen,nl. De benzine opbrengst…
Wat ik geloof ik ook reeds zei,dan niet nu, is dat het toerental constant varrieerd. Tussen 900 en 1700 rpm gisteren.
Hoe meet ik de opbrengst??? Druk alleen is niet voldoende hee??
Trouwens voor de druk te meten heb je een speciale manometer nodig denk ik! De druk van een carb pomp is nl niet zo hoog.
Wat gisteren ook gebeurde,was dat het toerental (meting) wegviel op het meettoestel. Dus geen toerental meer afleesbaar. Het meettoestel is splinternieuw en van een gekend merk. Heeft dat er nu ook mee te maken??? Dan zit het in de 123. Mijn specialist zegt dat de 123 in orde is?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ja alles was al vernieuwd. En ook nu bij de heropening van de carbs was er geen vuiltje te bespeuren. Heb ik persoonlijk gezien bij openmaken van de 3 carbs. De filtertjes zijn proper gelijk ze er in gegaan zijn. Ik zeg dat wel allemaal nu,maar dat zijn vermoedens van dat de problemen begonnen zijn toen ik dat flesje tankreiniger van Marly er heb ingegooid. Het kan ook een samenloop van omstandigheden zijn,natuurlijk.
Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat het probleem ineens gekomen is. Dus van vandaag op morgen. Vervuiling geeft mijn inziens langzaam aan problemen.Eerst minder vermogen tot stilaan niks meer.
We proberen zaterdag eerst een nieuwe bobijn! indien niks,dan hebben we een set testcarbs voorradig welke wel goed zijn( werken perfect op de SM Van mijn specialist). En als het dan nog niet lukt,vliegt de 123 er uit!! Want dan weet ik niet wat het anders kan zijn???
Komt dit je bekend voor ???
Ruben vermeld de oplossing niet…...........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bougiekabels..?? kunnen erg gevoelig zijn.
Hier nog iemand met dergelijk 123 probleem waarbij de bobijn het probleem was:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Nee is niet hetzelfde. Bij mij start ze goed koud,draait redelijk en op 6 cilinders,maar naar mate ze warm word begint ze te nukken. Varrierend toerental, cilinders wegvallen en vooral veel scheten in de uitlaat en knallen. En leg je ze dan stil dan start ze opnieuw op een kwart toertje maar dan doen alle cilinders niet meer mee en heeft ze geen vermogen meer. Ik krijg ze amper nog binnen gezet in de garage.