Tja, het is niet anders. Ik had hem graag laten zien. We hadden er zin in met dakje open richting Veluwe. Nou ja, er komt wel weer een gelegenheid.
Accu inmiddels weer geladen en hij startte direct. Ik meet aan de dynamo 12,33 Volt. Dashoardmetertje geeft nu ook nog laag in de min. Ik verdenk dus de dynamo. Jammer dat het zoveel werk is om die los te krijgen, anders kon ik even ruilen met de dynamo van mijn slopertje.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zit ook nog een losse spaningsregelaar op hoor! Die kan ook stuk. Zit op het linker binnenscherm.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ga ik opzoeken, dank je!
Eerst even in het handboek uitzoeken hoe het zit. Hopelijk is het snel weer gefixt. Ik heb nu trouwens wel bedacht dat ik hem in de zomer eerst maar eens helemaal ga droogleggen. Dat gedoe met lekkage moet maar afgelopen zijn.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Spanningsregelaar even omgewisseld met een andere en dat geeft geen enkel verschil.
Als ik bij draaiende motor een accupool losneem, dan valt de motor direct uit. Volgens mij betekent dat, dat de dynamo geen spanning meer levert.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
12,33 volt is niks qua laden.
Dat word een andere dynamo monteren. Met eerst de carburateur demonteren word het al aardig makkelijker. Anders moet het front eraf.
Nooit een accuklem los halen bij een auto met een wisselstroom dynamo!!! Je haalt namelijk een hele grote capacitieve belasting (condensator) weg. Als de dynamo werkt en je trekt de accu weg dan genereert die een piek van makkelijk een paar honderd volt. Alles aan je auto dat elektrisch is daarna stuk.
Je hebt dus maar mazzel dat je dynamo het niet doet…
OK, dat is dan weer wat geleerd. Ik zal het niet meer doen!
Ik zal de dynamo er maar eens uit gaan sleutelen. Die in de sloper is van een ander type heb ik al gezien. Die krijg ik er trouwens ook niet af. De bout zit helemaal vast in de boring door het dynamohuis. Stalen bout in alu dynamo. Zit lekker vast. Van de gele heb ik alles vorige maand nog losgemaakt, dus dat zal wel lukken.
Misschien een kwestie van koolborsteltjes? Zou dat het geval kunnen zijn?
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Zeker een leuke dag in Epe, helaas geen foto’s gemaakt aangezien ik mijn camera was vergeten, als iemand ze wel heeft graag!!
Ik heb vorig jaar gehad dat mijn laadstroom meter (begrenzer/spanningsregelaar) kapot ging, hierdoor is mijn dynamo ook stuk gegaan (was toe aan revisie maar toch) en mijn accu moest ik ook vervangen. Door het hele geintje (te lang mee gewacht met vervangen) was de massa aansluiting naar mijn contactslot door een draadbreuk ook kapot gegaan. Ik heb toen een vervangende dynamo gekocht maar deze werkte natuurlijk niet (draadbreuk) waardoor ik mijn oude maar weer heb laten reviseren. Na revisie werkte deze natuurlijk ook niet. Ben toen alles gaan doormeten en de draadbreuk gevonden. Mocht je nog een goede dynamo zoeken heb er wel een te koop (PB).
groeten Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Jammer! Was een leuk evenement volgens mijn vriendin (rode GS X3). Ik was op een andere beurs in Duitsland.
Is je V-snaar nog wel heel?
Citroen!
Nou daar twijfelde ik ook al aan. De dynamo voelde nl ook niet warm. V-snaar is er vorige maand nieuw opgekomen, dus wat dat betreft moet de riem zelf wel goed zijn. Kon gisteren onderweg de riem niet zien, dan moet de grill er eerst af.
Vandaag niet aan de gele gewerkt. Ik wil eerst die witte sloper weg hebben, dan kan ik binnen aan de gele gaan werken. Dat werkt fijner. Vandaag het subframe voor losgehaald. Nog een paar avondjes, dan kan ie weg.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008
- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
Hallo Driver,
Het was een zeer geslaagde dag Zaterdag, is mij prima bevallen. Heb je de Telegraaf van
vandaag al gezien??? Dan staat jouw vriendin op de foto bij een klein stukje over het
40 jarig jubileum. Jammer van de pech van Melchior, maar het zal wel weer goed komen.
Groeten Tosh51
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Jammer voor Melchior inderdaad.
Mijn vriendin op de foto in de Telegraaf? Lache!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb je misschien een scan van dat artikeltje?
Citroen!
Ik heb het berichtje net uitgeknipt, ik kan hem morgen wel even scannen en plaatsen.
Tot mijn verbazing zag ik alleen mijn kont op de foto haha….
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Leuk en alvast bedankt!
Citroen!