Robin Visser schreef:Wat betreft de tips, Gigondas, Vacquéras, da’s over het algemeen gunstiger in prijs dan Chateau Neuf, ook daar.
Kijk, dat zijn goede tips
Ik rijd op de heenweg sowieso langs mijn huisleverancier en ga uitgebreid proeven tussen Avignon, Beziers en Limoux. Ben overigens heel benieuwd naar de Blanquette de Limoux. Paar flesjes halen overdag, ‘s-avonds op het terras uitgebreid testen en als we terug rijden de achterbak volgooien.
Er zit (nog) geen gastank in, en kids hoeven er niet op de achterbank te zitten dus
Citrotechnisch gaat de LHM sowieso mee en ik ga uitzoekn wat er in een noodsetje zit (het meeste weet ik toch niet wat ik er mee moet) .
dat survival setje van leontien vind ik ook een aanrader. Een pré is verder dat je de auto vaak gebruikt: het verschil tussen dagelijks gebruik en 1000 km op een dag is natuurlijk niet zo groot. En als je een beetje technisch bent kan een blik onder de motorkap geen kwaad: hoe zien de snaren eruit? Zijn de koelwaterslangen nog een beetje fris? En de brandstofleidingen? Zijn de sappen nog op peil? Zijn er lekkages zichtbaar onder de auto? Zo ja: olie, LHM, koelvloeistof? Mocht dit allemaal in orde zijn dan zou ik zorgeloos vertrekken. Veel plezier.
freek schreef:hoe zien de snaren eruit? Zijn de koelwaterslangen nog een beetje fris? En de brandstofleidingen? Zijn de sappen nog op peil? Zijn er lekkages zichtbaar onder de auto? Zo ja: olie, LHM, koelvloeistof? Mocht dit allemaal in orde zijn dan zou ik zorgeloos vertrekken. Veel plezier.
Ik heb hem een maand geleden gekocht en de auto heeft toen in Leerdam voor een aankoopkeuring op de brug gestaan. In de dagen erna is er voor bijna 500 euros aan geklust. Alles wat je noemt is gewoon goed dus.
Maar toch, ik ben graag goed voorbereid, zit wel 1250 km van huis daar.
Nog iets wat ik niet eerder heb gevraagd hier: 1000km op een dag rijden, is dat goed te doen? (mits voldoende rusten ed of course)

Totaal aantal Berichten: 943
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
1000 km op een dag is in een CX fijner dan in veel andere auto’s. Prima te doen dus. Daar is deze auto juist voor gemaakt.
M Citroen schreef:Maar toch, ik ben graag goed voorbereid, zit wel 1250 km van huis daar.
Ik denk, dat er in Zuid Frakrijk meer lieden met verstand van de CX rondlopen dan hier. Niet zo bang wat mij betreft. Lekker rijden, sapjes in de gaten houden en gaan met die machien !
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Wat ik nog niet gelezen heb (en dus mss ook niet van toepassing op dit model) is een reserve BPD-sensor… Lag standaard in het dashboardkastje van een CX-rijder die ik ken
Voor de rest inderdaad ook vertrouwen, sapjes en goed humeur;
M Citroen schreef:
Ik heb hem een maand geleden gekocht en de auto heeft toen in Leerdam voor een aankoopkeuring op de brug gestaan. In de dagen erna is er voor bijna 500 euros aan geklust. Alles wat je noemt is gewoon goed dus.
Niks ten nadele van de betreffende garage maar het kan nooit kwaad om altijd oren en ogen goed de kost te geven. Bij garages wordt onder tijdsdruk gewerkt en waar gewerkt wordt vallen spaanders. Ik schat in dat de grootste kans op pech onderweg bestaat vlak nadat er aan een auto gesleuteld is. De beste monteurs maken fouten. Zo zou ik vlak na groot onderhoud liever geen vakantierit maken. Laatst nog is de koppeling van onze T4 vervangen door een zeer kundig monteur. Na een paar km rijden kwam een inlaatslang los en na een week zag ik een olievlek op de oprit: bleek een keerring bij het monteren van een aandrijfas beschadigd waardoor de bakolie eruit liep. Maar ook wel eens meegemaakt dat na een bandenwissel een wiel loskwam…
En wat het aandachtspunt voor 1000 km non stop betreft: de zwakke schakel is de bestuurder. Bij mij is dat vooral op de heenweg als je na je werk zo in de auto stapt. Op de terugweg draai ik mijn hand er niet voor om. Het hangt natuurlijk ook van je medepassagiers af…
Robin Visser schreef:Ik denk, dat er in Zuid Frakrijk meer lieden met verstand van de CX rondlopen dan hier.
Das waar en het is met de DS des tijds ook gelukt (gat in de uitlaat en twee kapotte bollen op zondag).
BunnY schreef:Wat ik nog niet gelezen heb (en dus mss ook niet van toepassing op dit model) is een reserve BPD-sensor… Lag standaard in het dashboardkastje van een CX-rijder die ik ken
Is dat niet iets voor op een injectiemodel?
freek schreef:En wat het aandachtspunt voor 1000 km non stop betreft: de zwakke schakel is de bestuurder.
Dat klopt. Maar Avignon, 1100 km is toch een flink eind, 1/3 langer dan dat ik ooit op een dag gereden heb. Genoeg stops zorg ik zelf voor daar ik minimaal eens per twee uur een pit-stop moet maken.
De CX is zojuist getaxeerd.
- Wat lichte gebruiks sporen.
- Schade rechtsachter geweest die netjes in NL is opgelost en schade linksachter die in Frankrijk is gerepareerd, goed voor Franse begrippen maar niet perfect.
Voor de rest een mooie, nette en roestvrije TRE. Getaxeerd op 1/3 meer dan dat ik ervoor betaald heb.

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Als ik je een tip mag geven:
Hang er voor de vakantie een grote radiateur in. de 20 Douvrin motoren hebben standaard een (te) kleine radiateur. Mijn ervaring met zowel mijn wijlen 20 Pallas en de Athéna waar ik nu meer rijd is dat bij hoge buitentemperaturen het koelsysteem het gewoon echt niet aankan.
Om de een of andere vage reden neemt het koelend vermogen van de radiateur sowieso af en bij een kleine radiateur loopt de temperatuur dan steeds te hoog op. Zeker wanneer de temperatuur boven de 25 graden uitkomt dan gaat het vaak mis.
Deze motoren hebben ook de naam vaak last van lekke koppakkingen te hebben, en als je het mij vraagt is dat hier een gevolg van.
Zeker omdat het temperatuurlampje pas erg laat aangaat, en je het dus niet kunt zien dat de temperatuur continue te hoog is.
Als dat allemaal in orde is, je ontsteking netjes op tijd staat en in orde is, hoef je je weinig zorgen te maken op vakantie.
Goede reis!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
CEE-IKS schreef:Als ik je een tip mag geven:
Hang er voor de vakantie een grote radiateur in. de 20 Douvrin motoren hebben standaard een (te) kleine radiateur.
Klopt, goede tip! En zet er dan ook meteen een extra koelfan naast!
Ik heb afgelopen weekend met zeer veel plezier en succes een caravan getrokken met mijn 1983 20 Pallas (zelfde motor) en was mezelf erg dankbaar dat ik er een GTi radiateur met dubbele fan in had gezet. Geen enkel probleem qua trekkracht en van warmlopen geen sprake! Op die manier ga je gerust op pad.
Moet wel zeggen dat het geen 30 graden was en dat er geen Tabbert Comtessa achter hing natuurlijk
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
La Léo schreef:CEE-IKS schreef:Als ik je een tip mag geven:
Hang er voor de vakantie een grote radiateur in. de 20 Douvrin motoren hebben standaard een (te) kleine radiateur.
Klopt, goede tip! En zet er dan ook meteen een extra koelfan naast!
Er zit al een extra koelfan in. Of er ook al een grotere radiator is geplaatst weet ik niet, hoe zou je dit het best kunnen zien?
En ik trek geen caravan hoor, daarnaast ga ik wel naar een warm gebied maar is het daar toch altijd wat graadjes koeler dan in de Provence ed. Behalbe wat colletjes in de Pyreneen zal het dus niet al te zwaar worden.

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
In het voorfront zitten bovenaan 3 beugeltjes waar een radiateur aan bevestigd kan worden, gebruik je het middelste beugeltje dan is er sprake van een kleine radiateur.
aan de voorkant zou je dan 2 koelvinnen moeten zien als er een extra koelvin geplaatst is. Voor zover ik kon zien op de foto’s van je auto zag ik een kleine radiateur.
Meten kan ook, het koelblok van een kleine radiateur is 42.5 cm…
Overigens ontstaat het koelprobleem niet alleen mét caravan. Ik had het probleem bij beide 2 liters met normaal gebruik zonder caravan!
Als je een radiateur van een 22TRS neemt, dan moet je wel een extra koelvloeistofleiding maken, de aansluiting van de onderste slang zit aan de andere kant. Maar dat is een klein klusje, en ik maak die zelf van een stuk koperleiding.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
En klimmen met een volle bak, is over het algemeen ook best zwaar voor een auto en dus raakt die sneller verhit. De Ventoux kreeg een tijdje terug zelfs de meter van mijn über coole Zweed een stukje over de helft. Okee, het traject is uitgenodigend, maar toch. Gewoon op de baan kan ik trappen wat ik wil, die meter gaat niet over de helft. Goed kijken naar de meter dus in de Pyreneeën
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Robin Visser schreef:En klimmen met een volle bak, is over het algemeen ook best zwaar voor een auto en dus raakt die sneller verhit. De Ventoux kreeg een tijdje terug zelfs de meter van mijn über coole Zweed een stukje over de helft. Okee, het traject is uitgenodigend, maar toch. Gewoon op de baan kan ik trappen wat ik wil, die meter gaat niet over de helft. Goed kijken naar de meter dus in de Pyreneeën
Ventoux is dan ook wel een hoogteverschil van 1600 meter. Het maximale wat ik tegen ga komen is 800 meter. Met de DS destijds totaal geen problemen ondervonden met een helling van 1000 meter hoogteverschil. Daarnaast kom ik nergens 10% hellingen tegen. Dus ik maakte me er niet zo druk over…..