Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Moet jij geen oliekoelerslangen vervangen Jantje
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10347
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het ziet er erg mooi uit! Ooit een bak van een traction gedaan, maar die zat wel wat simpeler in elkaar! Respect!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een SM/DS bak is eigenlijk geen moeilijke bak. Goed opletten, boek er bij en een paar stukjes speciaal gereedschap doen de truc, net als het beschikbaar hebben van de juiste onderdelen. Maar, er is tegenwoordig ook erg veel nieuw te koop. Dat was vroeger wel anders… Belangrijk bij deze bakken is dat het kroonwiel en het pignontandwiel goed zijn, en dat de pignon-as zelf niet uitgeslagen is door een loszittend tandwiel van de 5e versnelling. Die onderdelen zijn namelijk verschrikkelijk duur en lastig te vinden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10347
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij de bak van een traction is de truc om niet de ingegraveerde waarden voor kroonwiel/pignon te hanteren. Dan gaat het geheid mis, omdat de waarden door inlopen/slijten veranderd zijn. Eerst opmeten voor demontage en daarna die waarden aanhouden. Gaat dat ook op voor een sm-bak?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik dacht ook dat er een ring tussen moet…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, er moet geen ring tussen hoor. Kijk, op deze foto zat het dus fout: hier zie je 2 ringen. Dat is niet goed.
er moet aan elke kant van het lager één ring zitten. Anders gaat ie stukkkk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7807
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Maar toch, als ik deze
Met deze vergelijk:
Dan lijkt op de tweede foto een ring te ontbreken, tenzij er een afwijkend type lager werd toegepast
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, de ring zit achter het pignontandwiel. Ik zie hem zitten
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7807
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik doelde eigenlijk meer op de buitenste ring op de bovenste foto, daar lijkt een veer (of iets dergelijks) te zitten.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, dat is gewoon een randje. Het lager kan er maar op één manier goed in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mooie foto’s Waterman.
waterman schreef:
Nieuw pignonlager op z’n plek:
De pignon en prise-as op hun plaats:En controle van de speling tussen het kroonwiel en het pignontandwiel:
Wat ik me afvroeg is, op de foto hierboven wordt de speling tussen het kroonwiel en het pignontandwiel gemeten, maar wordt de pignondiepte ook opgemeten ?.
zoals op deze foto hieronder.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, ook die moet je even opmeten. Dat heb ik ook gedaan en was gelukkig in orde. Dat kwam omdat ik het kroonwiel en de pignon-as tesamen met de vulring en de tanwielenset bij elkaar gehouden heb.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zo, vandaag lekker verder aan de bak gewerkt. Vanmorgen begonnen met het controleren van de voorspanning van de differentieellagers. Deze moeten onder voorspanning gemonteerd worden, welke af te stellen is met de vulringen die tussen de differentieel-uitgang assen en het dif zelf komen. Met een veerunster moet je vervolgens bepalen of de lagerspanning ok is. Als alles goed staat afgesteld moet je met een kracht van 4 tot 6 kilo aan het differentieel trekken om de bak aan het draaien te krijgen.
De stalen strips die je links en rechts van het dif ziet, zijn er om de lagers op hun plek te houden. Normaal worden die namelijk opgesloten door het koppelingshuis zelf, maar ja, als je dat nu monteert kan je niets meer zien en of meten. Vandaar deze “vasthoudertjes”
Daarna nogmaals gemeten of de tandspeling van het kroonwiel op het pignontandwiel ok was. Die waarde moet minimaal tussen de 0,16 en 0,24mm zijn ( een maximumspeling geven ze dan weer niet op…) en was bij mij 0,35. Dat vond ik te veel. Ik heb de zaak nu zo afgesteld dat ik op 0,25mm kom. Dat doe je door de vulringen die de voorspanning van de differentieellagers regelen, te verplaatsen. Zo komt het kroonwiel dichter op het pignontandwiel te staan. Maar… de moet er voor zorgen dat de totale dikte van de vulringen niet veranderd, want anders klopt je voorspanning op die diflagers niet meer. Kortom: een beetje gepuzzel… wil je bv het kroonwiel dichter op het pignontandwiel hebben, dan moet je rechts een dikkere vulring plaatsen, en de dikte die je rechts toevoegt zul je links moeten verwijderen… Snappen jullie het nog? Vast wel, en anders: zie het werkplaatshandboek van de SM voor meer info Maar goed. Dat is allemaal gelukt in ieder geval. Dif-lager voorspanning prima, tandspeling prima.
Nu alles ok was kon ik de schakelvorken afstellen en borgen:
Hierna nogmaals alles nagelopen, en de deksels gemonteerd. Als straks het gelaste koppelingshuis terug is kan de boel ook aan die zijde afgebouwd worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Respect!!! Wat een top klus weer.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
waterman schreef:
… Snappen jullie het nog? ....
of, wacht ff…....
Maarre ,maakt niet uit, hulde…