


Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Zoals gebruikelijk is het chroom van mijn (Pallas) binnendeurgrepen grotendeels verdwenen en is het Zamac lelijk geput. Nu is er een firma Restochroom (Stein, Limburg) die een restauratieproces heeft bedacht voor dit materiaal. Voordat ik alle grepen ga demonteren vraag ik me het volgende af:
1) Heeft iemand dit toevallig al eens laten doen en wat was het resultaat, en de kosten? Of weet iemand nog een andere mogelijkheid?
2) Is het mogelijk deze deurgrepen te (de)monteren zonder het raam uit de deur te verwijderen? Als ik naar het technisch artikel van Cees B. (La Bombe) kijk lijkt dat mogelijk te zijn, maar zou het graag zeker weten, met name of terugplaatsen op die manier gaat lukken(!). Het zou mooi zijn, dan hoeven de deuren er niet eens uit, alleen de moer van 24 mm losdraaien en de greep een kwart slag omhoog draaien.
Bedankt!
Groet, Kees.
DS21H Pallas 1969
1. Waarom verchromen als ze al voor je klaar liggen. O.a. chyparse en Dirk Sassen kunnen ze uit voorraad leveren (zonder de oude in te leveren). €60,- Chyparse / €72,- Dirk Sassen.
2. Kan zonder het raam te verwijderen.Zoals je al vermelde: dan hoeven de deuren er niet eens uit, alleen de moer van 24 mm losdraaien en de greep een kwart slag omhoog draaien.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Bedankt, Citroen23!
Ik had niet verwacht dat deze deurgrepen als “namaak” verkrijgbaar zijn. Dat zal dan vast goedkoper zijn dan restaureren van de oude (helaas). Evengoed toch nog 240 Euro voor een setje van vier….
Goed te weten dat de grepen er op een makkelijke manier af kunnen.






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Vergeet het stangetje dat naar het slot loopt en met een rubbertje vastgehouden word niet los te maken ....
Walter
Meten is weten , gissen is missen
hou ook in de gaten dat je de 24MM moer “de verkeerde kant op” los draait, dus met de klok mee losdraaien…....
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
wbogaerts schreef:Vergeet het stangetje dat naar het slot loopt en met een rubbertje vastgehouden word niet los te maken ....
Walter
Maarrehh… lukt dat dan wel zonder verder iets van de deur te demonteren, met name bij het terugplaatsen?
Met het verwijderen van het deurpaneel kun je die stang wat “sturen”. Het is dan makkelijker om die stang te monteren/demonteren. Het kan ook zonder deurpaneel te verwijderen (wel met geduld werken…..). Met gebruik van een punttang en een koortje om de stang op z’n plaats te houden zodat hij niet onderin de deurbak valt na het verwijderen van de deurgreep.
Ik deed het raam helemaal nabeneden en sloeg dan een schoenveter o.i.d. om de stang zodat hij niet kon vallen. Het is maar net wat je prettiger werken vindt.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als het goed is valt het stangetje niet helemaal weg maar blijft hangen op een beugeltje aan de binnenkant.
Je zou misschien eerst kunnen oefenen op een oude deur: je beschadigt de lak misschien liever niet?
Het los- en vastdraaien van de grote moer moet je met beleid doen, je draait snel met de sleutel tegen de lak!
De TS heeft een Pallas, met een deur die bekleed is aan de bovenkant
Hij moet dus oppassen om de bekleding niet te beschadigen in plaats van de lak.



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Alle posters, bedankt, dit is goede info.
Ik wilde het niet direct uitproberen op een van m’n deuren uit angst dat ik bij terugplaatsen alsnog de hele deur moet slopen. En bij gebrek aan een oude deur… dat zou idd wel goed zijn om even te oefenen.
Er zitten overigens RVS “schelpen” achter de deurkrukken, die de bekleding beschermen. Neemt niet weg dat ook die kunnen beschadigen bij onvoorzichtig gebruik van een bahco….(bij gebrek aan een 24 ss).
Kees
vlietmansje schreef:Je zou misschien eerst kunnen oefenen op een oude deur: je beschadigt de lak misschien liever niet?
Het los- en vastdraaien van de grote moer moet je met beleid doen, je draait snel met de sleutel tegen de lak!
Even wat afplaktape op de deur rondom de moer helpt tegen beschadigen.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mooi, die nieuw gemaakte klinken, ze zijn alleen veel zwaarder dan de orginele….
Citroen!




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
DriverD schreef:ze zijn alleen veel zwaarder dan de orginele….
Dus….. voor- of nadeel, of gewoon ander materiaal wat toevallig zwaarder is?
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat laatste.
Of het een voor- of nadeel is mag je zelf beoordelen, maar was het niet Colin Chapman (LOTUS) die zei: “Add lightness”?
Citroen!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
DriverD schreef:Mooi, die nieuw gemaakte klinken, ze zijn alleen veel zwaarder dan de orginele….
De originele klinken, binnen en buiten, evenals de verchroomde scharnieren zijn van verchroomd zamac. Dit is een zink-aluminium legering die nieuw te verchromen is, maar bij gladpolijsten voor het nwe verchromen gietbelletjes aan de oppervlakte brengt die als putjes zichtbaar worden. Dat is lastig werken. Firma Restochroom (http://www.restochroom.nl/zamac.htm) heeft hier een methode voor, maar is kostbaar.
Nieuw (namaak) heeft vaak messing als basis, beter te verchromen en blijft veel langer mooi maar is wel zwaarder.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ff een oud topic afstoffen. Zamac “verchromen” kan nu wel, ook als het gepit is: http://www.jaylenosgarage.com/video/spray-on-chrome/1232328
Citroen!