1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
hoogteregelaar
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 15 juni 2010 02:11 PM

hoi,

mijn 99 td blijft na het starten, achter hard na een minuutje rijden zakt hij dan ineens door en dan werkt de vering achterkant wel goed.
Zou dit de hoogteregelaar kunnen zijn? en waar kan ik die aan de achterkant vinden?
Is zo een ding te repareren of maar ineens nieuw zetten.

Groetjes

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 15 juni 2010 02:16 PM
  [ # 1 ]

Als die achter hard blijft zoals je zegt, blijft die dan ook hoger dan gebruikelijk staan of wel op de goede hoogte? DIt vanwege je opmerking over het doorzakken.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 15 juni 2010 02:22 PM
  [ # 2 ]

Ik heb het gevoel dat hij iets hoger ligt maar niet veel, na het doorzakken komt hij direct terug op hoogte,
ik heb de indruk dat wanneer ik wat met het systeem gym dat hij sneller zacht wordt.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 15 juni 2010 03:15 PM
  [ # 3 ]

Dat in een keer doorzakken en meteen zacht worden is het openschakelen van je hydractiveklep.. Ik vermoed dat de boel daar aan het overlijden is en zo ook de solid state relais in de computer!
Dan is het zaak snel iemand te vinden die je computer kan modden.. Diodes er in solderen en evt solid state relais vervangen indien nodig..

Hij zakt in doordat de middenbol er bij geschakeld wordt en er dus in een keer een extra bol te vullen is..
Na het starten zit die al dicht en die bol komt dus niet met de rest mee op druk.

Sneller zachter worden met gymen duidt ook op vervuiling van het systeem. Vervuiling is de nummer 1 oorzaak dat de diodes doorbranden. Goed het systeem schoonmaken dus! LHM verversen in de laagste stand, dan auto in de hoogste stand en de remleidingen stuk voor stuk doorspoelen..

Je probleem klinkt in mijn oren niet als een hoogteregelaar..

Marco

Profiel  
 
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 15 juni 2010 03:29 PM
  [ # 4 ]

bedankt voor de reactie marco
die diodes waar kan ik die vinden en is het moeillijk om de vc uit elkaar te halen.
heeft pas nieuwe lhm gehad

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 15 juni 2010 03:52 PM
  [ # 5 ]

Lees dit topic ook eens:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/200747/

De veercomputer zelf uit elkaar halen is niet moeilijk en als je enigzins bekend bent met de soldeerbout moet het solderen ook wel lukken.. Kan zo snel even niet het draadje er over vinden.. Ik ga op zoek en wellicht dat iemand anders het in de tussentijd al post..

Marco

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 15 juni 2010 03:54 PM
  [ # 6 ]

Trouwens, door de openingspost van dit topic eens door te nemen zal een en ander wellicht duidelijke worden voor je:

http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?t=377

En dan nog over het aanpassen van de veercomputer een stappenplan:

http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?t=262

Marco

Profiel  
 
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 15 juni 2010 04:42 PM
  [ # 7 ]

bedankt voor de snelle reactie jongens.
ik zal al beginnen met doorspoelen van lhm hoe doe je het beste,ik heb vorige keer gewoon het reservoir leeggemaakt.
past de vc van mijn 97 tct op de 99 diesel?
en waar koop je die diodes?

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 15 juni 2010 04:53 PM
  [ # 8 ]

De onderdelen zal iemand anders je verder mee moeten helpen…

Beste manier is:

Auto in de laagste stand, ontlastschroef open draaien en weer dicht. Vat er uit en verversen. Erg belangrijk is dat je allebei de filters (1 zit verstopt) er uit haalt en goed schoonmaakt met remmenreiniger!!
Het vat is prima schoon te krijgen door even in de vaatwasser te zetten… Anders flink wat LHM er in spuiten en flink schudden. Het is van binnen een doolhof waar veel vuil in blijft hangen!!

Daarna de auto in de hoogste stand met draaiende motor, op assteunen of een brug zetten en dan de wielen er af..
Als die er af zijn kun je de verbrande en oude LHM er uit halen via de remnippels.
Beste is om bij een aquariumzaak een doorzichtige slang te halen.
Deze schuif je over het nippel heen. Laat nu iemand de rem intrappen en draai het nippel open. De eerste hoeveelheid LHM zal zwart zijn. Daarna komt langzaamaan de verse groene naar boven. Dan met de rem nog ingetrapt het nippel weer dichtdraaien.
Dit voor alle 4 de wielen herhalen.

Dan de LHM weer bijvullen en je bent klaar!


Hoe zag de LHM er de vorige keer dat je het ververste uit?

Marco

Profiel  
 
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 15 juni 2010 05:46 PM
  [ # 9 ]

de olie zag er eigenlijk niet echt slecht uit.(licht bruin)
met ontlastschroef bedoel je deze aan de voorraadbol?
i.v.m. de hydractiiefklep is dat deze die je hoort als je de deur opendoet?

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 15 juni 2010 05:51 PM
  [ # 10 ]

Die olie hoort fluor groen te zijn, Very Happy

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 15 juni 2010 06:03 PM
  [ # 11 ]

Lichtbruin is ERG slecht!

Goed is gifgroen of idd fluorgroen.
Matig en hoognodig aan vervanging toe is donkergroen
Ronduit slecht is bruin. Dit houdt namelijk in dat de LHM is verbrand en daarmee koolafzetting in de leidingen en hydraulische onderdelen heeft achtergelaten..

Flink spoelen dus!

Met het gymen maak je die afzetting en kooldeeltjes los, maar je zult ze ook weer uit het systeem moeten halen..

Marco

Profiel  
 
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 15 juni 2010 06:13 PM
  [ # 12 ]

ik ga ze direct spoelen,moet nog wat olie bij halen.
Hopelijk kan ik ze nog inorde krijgen .

Profiel  
 
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 15 juni 2010 11:26 PM
  [ # 13 ]

ik heb net alles mooie doorgespoeld en inderdaad aan de voorste remmen kwam er veel bruin spul af.
heb net een testrit gedaan ze zakt niet meer zo ineens door,maar ik heb toch nog de indruk de ze achter wat hard veert.mischien een paar dagen rondrijden en wat gymnen dan zal ze hopelijk wat zachter worden.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 15 juni 2010 11:51 PM
  [ # 14 ]

even wat kilometers maken en dan op heel korte termijn gewoon nog een keer verversen.

Deze keer OOK je vat helemaal schoonmaken voordat er nieuwe LHM ingaat. Je mikt nu schoon spul in een ranzig vat…


ik meen me te rherinneren dat we in Heusden ook eens een spoelactie hebben gedaan. Toen hebben we een by pass buiten om gemaakt met zo’n lange doorzichtige slang. ( dierenwinkel) Heel fijn filter ertussen en dan hop het systeem weer in.

Profiel  
 
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 16 juni 2010 07:51 AM
  [ # 15 ]

Ik heb het vat eruitgehaald en gespoeld met was-benzine,zag er proper uit na de spoeling.
ik heb ook het draadje gelezen over je vc modden dit ga ik alvast uitproberen.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook