











































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Voordat ik aan het schroefje ga draaien nog even wat bedenkingen.
De klep staat nu voor ongeveer 75% dicht, zelfs bij vrieskou.
Zou het zover te stellen zijn dat als die helemaal open staat ook nog helemaal dicht kan?
Heeft stellen tijdens het draaien van de motor wel nut?
Dan kan ik niet zien of de klep wel helemaal open gaat.
Verder denk ik ook dat je er (bijna) niet bij kan als het onderdeel gemonteerd zit.
Naar mijn idee moet die klep open staan bij een koude motor en langzaam dicht gaan als de motor warmer wordt, dit gebeurt doordat er 12V op de klep gezet wordt.
Het is geen echte prioriteit, maar het zou wel leuk zijn als bij een warme motor het stationair toerental lager ligt dan het nu doet.
daan schreef:@Jelte dat is inderdaad je brandstofpomp die je hoort,als het systeem onder druk staat en de motor nog niet is gestart schakelt de pomp uit.
Dit lijkt me niet juist. Bij mijn S2 zoemen alleen de klepjes van de kachelbediening als je het contact aan zet en zeker niet de brandstofpomp. Dat kan ook niet want (zie eerdere post) deze pomp wordt pas geactiveerd bij een toerental van de motor van 275 tpm.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De mijne zoemt ook niet, bij de Xsara wel overigens. Maar dat is normaal bij dat type injectie systeem.
Arjan Verkade schreef:Voordat ik aan het schroefje ga draaien nog even wat bedenkingen.
Het is een MOERTJE
Omdat het een schuifje is kan je natuurlijk nooit bereiken dat de opening de gehele doorsnede beslaat. Het blijft een soort half maantje.
Verder je moet het afstellen ook op het gehoor door en niet ahv de zichtbare opening. Je zal namelijk merken dat het heel nauw luistert. Een klein beetje meer opening heeft een fors effect.Het afstellen vereist wel wat handigheid. Het is een vrij beroerde plek. In ieder geval het reservewiel verwijderen en het moertje dus maar zo weinig losdraaien dat hij niet vanzelf verschuift maar slechts met bijv. een schroevendraaier als hefboom. Dit kan je doen met de motor uit. Vervolgens starten bij koude motor (dus je hebt maar een paar mogelijkheden per dag) en dan door wat kracht op het moertje uit te oefenen kijken hoe het toerental verandert. Dit moet zeker niet te hoog zijn. Ik zou zeggen max 1000 rpm. Als je dit hoger afstelt heeft dat tot gevolg dat het schuifje later dicht is en je na 5 minuten nog steeds met een verhoogd toerental rijdt. Je moet wel wat snel handelen want het element warmt snel op en dan weet je het effect niet meer.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ohja, het is een moertje
Oké eerst maar eens checken of ik het hele systeem begrijp. Zo zit het volgens mij ongeveer:
Koude start, de motor loopt niet optimaal.
De klep staat volledig open om ervoor te zorgen dat de motor tijdens het opwarmen meer lucht krijgt en hierdoor dus ook wat hoger stationair draait.
De motor wordt warmer en gaat optimaler lopen.
De klep gaat langzaam dicht, zodat het toerental zakt.
Klopt dit?
Volgens mij kan het halve in elk geval helemaal dicht, dat heb ik gezien. Door de ronding kan die ook helemaal open lijkt mij..
Wat ik denk dat er bij mij aan de hand is.
Doordat de klep niet geheel open staat bij een koude motor komt er minder lucht binnen.
Dit is denk ik verholpen door de stelschroef rechts op het blok verder open te draaien. Nu kan de motor wel blijven lopen en slaat niet af.
De klep gaat wel dicht, maar het verschil is minder dan van 0% gesloten naar 100% gesloten. (bij mij ongeveer 75% naar 100%, dus ik mis 75% werking van de klep).
Doordat ik dus 75% van de werking mis loopt de motor dus bij een warme motor verhoogt, omdat de stelschroef rechts op het blok eigenlijk te ver open staat.
Ik denk eigenlijk nog steeds dat de klep stuk is en niet geheel meer open gaat. Tenzij dat met het stelmoertje te verhelpen is
Overigens zou ik kunnen stellen terwijl de stekker los getrokken is, dan gaat het klepje in elk geval niet dicht. De motor wordt natuurlijk wel warmer.
freek schreef:daan schreef:@Jelte dat is inderdaad je brandstofpomp die je hoort,als het systeem onder druk staat en de motor nog niet is gestart schakelt de pomp uit.
Dit lijkt me niet juist. Bij mijn S2 zoemen alleen de klepjes van de kachelbediening als je het contact aan zet en zeker niet de brandstofpomp. Dat kan ook niet want (zie eerdere post) deze pomp wordt pas geactiveerd bij een toerental van de motor van 275 tpm.
Freek, Ik ben geneigd je gelijk te geven. Ik vond het eigenlijk al vreemd dat de pomp na een tijdje stil valt; er is immers een brandstof-retourleiding. Net als bij een LPG-installatie je brandstofpomp blijft doordraaien, alles naar de retour, om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten.
Voortaan dus maar gewoon meteen starten!
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Volgens mij klopt je verhandeling. Alleen die 75% zou ik niet te absoluut nemen. Als de klep koud 100% open zou moeten staan zou er geen stelmoer op zitten.
Arjan Verkade schreef:
Overigens zou ik kunnen stellen terwijl de stekker los getrokken is, dan gaat het klepje in elk geval niet dicht. De motor wordt natuurlijk wel warmer.
Dat wilde ik ook suggereren, maar belangrijker nog lijkt me bij een CX-specialist in de buurt eens een paar schuiven te bekijken. Dat krijg je een beetje gevoel wat normaal is. Misschien kun je er eens een uitwisselen als test.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja aan dat laatste punt zat ik ook te denken, voor mijn gevoel is dat ding ook niet voor niets verzegeld.
Verder heb ik ook begrepen dat ze ook regelmatig stuk zijn, dus dat zou me ook niets verbazen.
Jelte Feenstra schreef:freek schreef:daan schreef:@Jelte dat is inderdaad je brandstofpomp die je hoort,als het systeem onder druk staat en de motor nog niet is gestart schakelt de pomp uit.
Dit lijkt me niet juist. Bij mijn S2 zoemen alleen de klepjes van de kachelbediening als je het contact aan zet en zeker niet de brandstofpomp. Dat kan ook niet want (zie eerdere post) deze pomp wordt pas geactiveerd bij een toerental van de motor van 275 tpm.
Freek, Ik ben geneigd je gelijk te geven. Ik vond het eigenlijk al vreemd dat de pomp na een tijdje stil valt; er is immers een brandstof-retourleiding. Net als bij een LPG-installatie je brandstofpomp blijft doordraaien, alles naar de retour, om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten.
Voortaan dus maar gewoon meteen starten!
Inderdaad was abuis met mijn DS 21 IE daar draaid de pomp wel eventjes….,......kan beuren gaan gewoon weer verder
Arjan Verkade schreef:Ik denk eigenlijk nog steeds dat de klep stuk is en niet geheel meer open gaat. Tenzij dat met het stelmoertje te verhelpen is
Ik geloof nog steeds dat je klep in orde is
Uit ervaring weet ik dat de klep niet tot het maximum open moet staan, zeker niet bij deze buitentemperatuur. Bij -20 is dat een ander verhaal. Je zal zien dat een klein beetje verschuiven van het moertje een verhoging van het koud stationair zal hebben. En dat is voldoende. Bij deze temperatuur op max zetten betekent dat je toerental te hoog wordt. En zoals gezegd: het luistert heel nauw.
Ik zou dus niet te snel hier geld aan uitgeven. Kan je toch weer wat benzine van kopen.





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Met de stelschroef rechts op het blok (ik ga er maar even van uit dat dit correct is!) bij warme motor het toerental goed regelen. Daarna bij koude motor met moertje op de schuif verhoogd stationnair voor koude motor regelen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bedankt voor de tips allemaal, ik zal er eens naar kijken.
Nu weer even andere punten op de agenda staan die meer prio hebben.
Dit weekend maar weer eens wat rijden, kijken hoe het inmiddels allemaal loopt












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Net de CX opgehaald bij vdL.
Daar is het volgende aan gedaan dat hier mogelijk op van invloed is:
- Kleppen gesteld
- Brandstoffilter vervangen
- Bougies vervangen
- Gaskabel vervangen, de oude vond ik happerig gaan, er bleek ook een nare knik in te zitten
Even mijn lijstje updaten
0 - Vacuum slangetjes (al gedaan)
0 - Injector reiniger toevoegen aan de benzine (gedaan, maar ga ik denk ik herhalen)
0 - Pinnen bobines
0 - Stekker injectierails
0 - AEI stekkers
0 - Stekker LMM
0 - Relais (koplamp RV, is er nog meer?)
0 - Alle stekkers onder het reserve wiel
0 - Bougies vervangen (elektrodenafstand van de bougies)
0 - Klepspeling
0 - Brandstoffilter vervangen
0 - Gaskabel vervangen
1 - Bougie kabels (weerstand nameten)
2 - Vuile LMM
2 - LMM laten reviseren
2 - Brandstof druk
Eigenlijk is het meeste wat hier inmiddels voorbij is gekomen inmiddels gedaan, behalve dat wat duurdere uitgaves.
De CX rijdt zeker beter als van te voren, ik vermoed dat zeker de klepspeling hiermee te maken had.
Het brandstoffilter was 2 jaar geleden ook gedaan, zag ik in de rekeningen.
Dat de gaskabel beter te doseren is helpt natuurlijk ook wel in het bedieningsgemak.
Ik moet alleen nog meer kms maken om te kunnen zeggen of echt alles eruit is. Daar kom ik hier dan zeker nog wel een keer op terug












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het valt me op dat de laatste tijd de CX wat onrustig stationair loopt. Vooral met een nog niet helemaal warme motor.
Af en toe hoor ik een plofje of ik voel een schok door de auto. Ik heb het stationair toerental al wat omhoog gezet, want anders liep die helemaal niet lekker.
Zou dit weer kunnen duiden op de LMM?
Anders toch maar eens gaan overwegen deze eruit te beunen en eens te bekijken hoe vies dat allemaal is.
Kon dat afdekkapje op de LMM er gewoon af of zat dat vast gekit?






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
die zit er gewoon opgeklikt, soms later extra vast/dicht met wat kit zodat er geen vuil in kan komen (zoals bij mij).
maar als je niet exact weet wat je er mee moet, vooral niet aanzitten van binnen. laat ik over aan de experts.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje