Hallo xm-ers,
Ik heb nu al 2 maal gehad dat mijn veercomputerlampje niet aan ging bij het aanzetten van het contact.
Na het resetten was het weer goed. Maar nu is het binnen een week weer fout. Bij het uitlezen kwam steeds naar voren dat het door de stuursensor werd veroorzaakt. De auto lijkt er niet anders door te veren. Moet ik het maar gewoon laten voor wat het is? Of kun je de sensor ook loskoppelen. Of is een nieuwe inbouwen ook goed te doen? Het gaat om een TCT uit 2000.
Alvast bedankt, groeten Manus.
Die stuurwielsensor, error 23 meen ik, is vaker de boosdoener.
Wat je kunt doen is het volgende. Stuurwiel demonteren. Je ziet dan een plastic kapje zitten. met sleufjes erin. De stuurwielsensor is niks anders dan een lichtje dat door die sleufjes zijn positie bepaald. Met een busje perslucht even de boel schoonblazen geeft vaak een goed resultaat.
Als je de boel ook zonder dat controle lampje prima vind veren tsja… dan laat je het zo. nadeel is dan wel dat het je niet opvalt als er een andere storing is.
Overigens kun je met het frankendoosje heel eenvoudig zelf even snel de storing restten, dan hoef je niet steeds naar een dealer.
Met een XM uit 2000 heb je echt een lexia nodig om hem te resetten. Dit gaat je niet lukken met het knipperkastje.
Je verhaal is een beetje half Gomp
Stuur demonteren, dan zie je je sleepring zitten voor airbag/stuurbediening.. Als je die er ook uit schroeft, zie je een gesloten plastic huisje zitten. Die kun je voorzichtig verwijderen. De sensor zit geklemd op de stuur-as, dus pas op. Je trekt hem erg snel krom. Beste is om ook even de behuizing van de knipperlicht en ruitenwisser hendels los te schroeven en die naar voren te trekken. Zo oeven je de kracht op het sterkste deel van de sensor uit.
Als je de sensor los hebt, kun je rondom de plastic lipjes loswippen en de sensor open maken. Haal hem helemaal uit elkaar en maak hem goed schoon met alcohol. Vooral ook het lichtsluisje wat je ziet zitten.
Daarna weer goed in elkaar zetten en met terugmonteren opletten dat je de sensor echt zo dicht mogelijk bij het midden er op duwt. Als je aan de buitenkant duwt, dan vervormd het plastic huisje en daarmee ook de ring met de sleufjes.. Is heel je operatie voor niets geweest!
Als alles schoon is en er weer in zit, zou je een hele tijd van die sensor fout af moeten zijn!
ja dattum dus. Kun je nagaan hoelang ik er al geen last meer van heb gehad…
TCT 2000 is idd -> lexia
Bedankt voor de reactie’s.
Ik heb een tijd geleden al het kastje van malle pietje in huis gehad.Het bleek inderdaad niet te werken. Kan het zo zijn dat de vering er niet anders van gaat werken? Als ik in het weekeinde tijd heb zal ik het stuur eens loshalen.
Met vriendelijke groet Manus.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Al die sensors die de Type II veercomputer uitleest bestaan in twee categorieen.
De belangrijkste en minder belangrijke.
Als een sensor uit dat tweede lijstje een storing geeft blijft het veergedrag (nagenoeg) hetzelfde, ondanks dat het lampje niet oplicht na het starten. De stuursensor staat in dat tweede lijstje.
Een storing in het “belangrijke” lijstje zet de VC in een soort noodloop, waardoor je stugger veert.
Ik heb dat lijstje ergens, zodra ik het gevonden heb plaats ik het hier.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bij een fout uit het eerste rijtje gaat de vering in permanent stug.
Bij een fout uit het tweede rijtje gaat de vering EERDER op stug, maar de computer blijft wel schakelen tussen stug en comfort.
Nagenoeg hetzelfde gedrag is blijkbaar een persoonlijke ervaring, want in mijn xm v6 uit 1998 is duidelijk te voelen of de stuurhoekfout er wel of niet in zit! Tis ook daarom dat ik een paar jaar geleden een LEXIA2 heb gekocht…
Marco
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bij een fout in de computer of een storing in de electrokleppen gaat de vering naar hard.
Bij een fout in de snelheidsmeter wordt er van uitgegaan dat de snelheid 100 km/h is.
Bij de overige storingen wordt de betreffende sensor niet meer meegenomen in de metingen, maar blijft de stand op automatisch staan.
Zie verder dit document.
De laatste paar bladzijdes zijn een tabel met fout codes en bijbehorende emergency strategies.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Interessant document!
Wel vreemd om in een ander topic dan dit te lezen over de stuurwielhoeksensor:
Misschien ook wel aardig om te weten; ik ben tot de constatering gekomen dat als in de computer een storing stuurwielhoeksensor zit deze nog steeds tussen hard en zacht schakelt. De computer schakelt echter EERDER over op de harde stand. Vermoedelijk gaat hij ook boven een bepaalde snelheid permanent in de harde stand, maar dat heb ik nu niet kunnen controleren. Bovenstaande vastgesteld met mijn H4 S2G2G computer.
Groet,
L
en
Dit is conform de Hydractive2 cursusmap van Citroën.
In dit topic melden meer mensen deze waarneming en dit is ook mijn eigen ervaring..
Het systeem blijft wel tussen hard en zacht schakelen, maar zal wel degelijk eerder naar hard schakelen…
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Bij mijn vorige XM (type 2) heb ik nooit gemerkt dat de vering eerder naar hard schakelde als alleen de storing stuurwielhoeksensor was opgetreden. Dus naar mijn waarneming bleef de vering gewoon op automatisch staan.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Om te beginnen zit er natuurlijk verschil in de verschillende veercomputers, hoewel ik niet denk dat er echt verschil in de logica van de verschillende softwareversies zal zitten.
Daarnaast kan het waargenomen gedrag dat het systeem wel blijft schakelen tussen hard en zacht bij een stuurhoeksensor natuurlijk ook getriggered worden door de body roll ontstaan door de bocht. En dus dat de harde stand veroorzaakt wordt door de body movement sensor en niet door de stuurhoeksensor.
Ook staat er ergens iets dat VC’s na 1/93 een Xantia VC zijn met een aangepaste set drempels, maar dat bij een storing de computer terugvalt naar de tabel drempels voor de Xantia. Misschien dat de drempel voor de body movement sensor bij de Xant eerder naar hard laat schakelen dan de stuurwielsensor van de XM.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Dat zou inderdaad kunnen..
Hoe dan ook een erg interessant document Brian! Deze had ik nog niet in de collectie..
Of hij moet nog ergens in de werkplaatsmappen verstopt zitten..
Marco