Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Allochteun, ik bedoelde natuurlijk ook eigenlijk de pakking, en niet het deksel .
deksels nog aan toe
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 662
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Heren,
de auto heeft twee weken lang in optimale staat verkeerd!
Zo’n beetje alles is vervangen, automaat gaat weer als een zonnetje na de 2e olieverversing (nummer 3 volgt nog voor de zekerheid), dus ging als een tierelier met dat ding.
Maar het is natuurlijk wel een BX. En BX’en zijn soms eigenwijs…
Viel me op dat de auto na een drempeltje of kuil in de weg linksachter ineens begon te piepen met het inveren. Dus ik dacht, zal er eens onderkruipen. Wellicht moet ik de veerpoot een keer smeren of zo.
Op het moment dat ik mijn hoofd onder de auto stak, kon ik een Haagse oerkreet niet meer onderdrukken, al spoedig gevolgd door een getergde kreun.
Zoals bekend (en zo niet, lees dit topic vol blunders maar na, heb ik geen verstand van auto’s. Tenzij het dingen zijn die ik inmiddels heb gefixed aan de BX, dan heb ik er een héél klein beetje verstand van. Uiteraard gaat bij zo’n prinsesje nooit hetzelfde kapot, wat dan weer wel een compliment voor de reparaties is.
Ik heb een fotootje gemaakt.
Deze foto is genomen achter het linkerachterwiel tussen het wiel en de uitlaat.
Er zit een scheur van een paar cm in een rubber. Naja, scheur, meer een winkelhaak.
Waar kijk ik naar, wat is het, en belangrijker, hoe fix ik dit?
Thanks!
Owja, de foto:
Edit: Ik ga er automatisch vanuit dat dit het piepen verklaard, is dat inderdaad zo?
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Die splitpen die je daar ziet, zit daar nog wel een ijzeren pin in? Het rubber is van de ‘lekzak’ en zit om de veerpoot heen. Het lijkt er hier echter op dat het niet allemaal zit zoals het hoort…
Volgens mij is het subframe krom gedrukt met een krik oid, en heeft dat je lekzak stukgescheurd. Of dat het piepen kan verklaren weet ik niet.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als je wilt kijken of alles nog enigszins goed zit: Je begint bij de veerbol, die zit op een chromen stuk van ~10 cm, daarna zie je de lekzak zitten, met 2 retourslangen (deze zie je ook op de foto). Deze lekzak moet eindigen bij die splitpen (maar is nu dus gescheurd). In de lekzak zit een stalen stang die de als het ware de veerpoot in duwt. Dit principe wordt wel duidelijk als je de arm probeert te bewegen.
- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
GoofBlikscha schreef:Volgens mij is het subframe krom gedrukt met een krik oid, en heeft dat je lekzak stukgescheurd. Of dat het piepen kan verklaren weet ik niet.
Bingo, en door voor de koelkast. Wat het piepen natuurlijk wel kan verklaren, is dat de stang ín de lekzak, niet 100% recht meer is…. Al lijkt het me ook niet onaannemelijk dat die lekzak ook een smerende werking heeft voor die stang? Dan is het piepen snel verklaard natuurlijk.
De veerpoot lijkt verder goed te werken, alleen het subframe zit idd tegen de poot aangedrukt. Slordigheidje na een lekkende remnippel vrees ik…
Is zo’n lekzak individueel te vervangen, of wordt het een hele veerpoot?
Die splitpen zit er overigens gewoon nog in, om maar eens in één reactie op drie reacties te reageren.
Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Lekzak kun je gewoon los vervangen en is een stuk makkelijker dan het lijkt gelukkig.
Ding is ook zo duur niet bij de dealer.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
Klinkt goed.
Het subframe zal ook weer wat naar beneden gebogen moeten worden. Hoe ik dat ga doen, wordt ff beulen denk ik…
Om die lekzak te vervangen.
Voor zit een splitpen, die haal ik los.
Verder de retourleidingen van de lekzak af.
Komt dan de stang die de veerpoot in gaat er al uit, of moet er meer los?
Edit: Al wat belletjes gepleegd. Bedrijven als Rotil en dergelijke kunnen er sowieso niet aankomen, had ik eigenlijk al verwacht. De dealer hier in Nijmegen kon het helaas ook niet vinden. Mocht wel morgen even terugbellen, dan was de Citroën expert er. Toch appart dat er bij een Citroën dealer geen Citroën expert aanwezig is…..
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Je hebt nodig:
onderdeelnummer 95 577 323 (hoes)
en
onderdeelnummer 26 140 919 (klem)
En verder is het gewoon een kwestie vna de splitpen loshalen, de klem van de lekzak en de twee retourslangetjes die in de lekzak geprikt zitten, dan kun je hem gewoon lospakken en de nieuwe plaatsen.
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
Ok thanks.
Nu neemt er weer niemand op bij die dealer… Zucht
Die klem is niet opnieuw te gebruiken?
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ja je kunt de klem wel opnieuw gebruiken maar dat zijn meestal van die roestige klootzakken geworden, voor de 3 euro ofzo wat dat ding kost zou ik er niet moeilijk om doen, het oog wil ook wat tenslotte
- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
Hehe,
als het idd een paar euro is, lijkt me dat geen probleem inderdaad.
Ik had paar weken geleden de klem gewoon opnieuw gebruikt. Halfuurtje werk
- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
Gelukt.
Dealer in Nijmegen had er nog één liggen. 35,50 euro, dus dat laat de wereld ook niet vergaan.