Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Peteryed schreef:citroen23 schreef:Wat je wel fff zelf kan doen is de bougies bestuderen. (1e indruk: glazige zwarte vette aanslag op de bougie(s) dan verbrand er olie).Compressiemeter heb ik wel liggen.
Het je ook een bougie sleutel? En misschien morgenmiddag tijd?
Dan ben ik al ingepland voor achter de beelbuis kijkend naar DE wedsrijd. Wellicht volgende week een gaatje…... anders is berlikum wellicht ook nog een optie ??? Compressie tester kun je alla minuut lenen. Neem aan dat emiel ook wel eens een dergelijke test heeft gedaan…
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik ben een heel klein pietsie verbaasd, een oude XM die wat olie gebruikt, big deal. Hoeveel hij gebruikt is wel van belang, maar als dat een litertje per 1500 a 2000 km is zou ik er niets aan doen. Is het nou een kostbare klassieker dan wordt het een ander verhaal, dan ga je zo’n motor reviseren. Maar een XM heeft hoegenaamd geen waarde, ik heb een prachtige XM die geen druppel olie gebruikt en ik kom hem aan de straatstenen niet kwijt, van binnen nog helemaal nieuw en geen mankementen, maar ook geen gram animo.
Dus doe niet al te moeilijk over een beetje oliegebruik, olie kost een drol. Braakt hij dikke blauwe wolken uit dan wordt het een ander verhaal, maar af en toe een plukje rook mag.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Daar heb je helemaal gelijk in, maar mijn broer had het over behoorlijke blauwe rook, dus dan is het slim er iets aan te gaan doen zoals jij ookal aangaf. Nu heb ik er vanmiddag weer even naar gekeken, maar helemaal geen blauwe rook tijdens het starten of erna. toen ik mijn hand even onder de uitlaat hield en daarna aan mijn hand rook kon ik ook geen olie geur bespeuren maar gewoon uitlaat lucht. Ik denk daarom ook dat het wel wat meevalt. Volgende week gaan we de compressie even testen. Ik mis nu denk ik nog maar een liter olie dus ik zal eens bijvullen kijken wat er gebeurt. Zoals jij ook al zei en wat ik eerder aangaf misschien laat ik het ook wel zo als het maar een beetje verbruik is.
Zondag is het klassiekershow in Lelystad en daar zie je heel wat zeer kostbare klssiekers rijden, sommige zijn meer dan een miljoen waard en heel wat van die oude auto’s roken uit de uitlaat.
Mijn XM heeft 270k gelopen en gebruikt geen druppel olie, maar je moet je het volgende voorstellen: als je blauwe rook ziet uit de uitlaat onder het rijden komt er olie in de verbrandingsruimte en dat kan een aantal oorzaken hebben. Gewone slijtage van de cylinderwanden, of ver versleten zuigerveren of zelfs gebroken zuigerveren geeft constant roken. Ga je compressie meten en een van de cylinders heeft duidelijk minder compressie, dan kan dat op een gebroken zuigerveer duiden. Maar als een klep een klein beetje lekt dan heb je ook compressieverlies, maar dat leidt dan weer niet tot oliegebruik.
Betreft het slijtage aan de kop en met name de klepgeleiders, dan zal hij een flinke pluk rook geven als je na het op de motor afremmen en dus met het gas dicht, weer gas geeft. Wat er dan gebeurt is het volgende: als je met enige snelheid het gas loslaat gaat de smoorklep dicht en zal er in de inlaatkanalen een flinke onderdruk ontstaan. De zuiger gaat namelijk naar beneden en de inlaatklep opent zich, maar hij kan geen adem halen want de luchtklep staat zo goed als dicht. Hij zal nu langs de klepstelen gaan zuigen en als daar wat ruimte zit en ook de seal nog is gescheurd of versleten, dan zuigt hij wat olie langs die klepstelen in de verbrandingsruimte.
Op het moment dat je weer gas geeft zal die olie verbranden en een flinke pluk blauwe rook kun je in de spiegel zien als het redelijk windstil is en de zon schijnt. Daar zou ik me verder niet zo druk om maken en als het oliegebruik binnen de perken blijft, gewoon lekker rijden want de reparatie is zeer kostbaar en een paar liter olie kost minder dan een avondje bioscoop.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Haha,
Het eerste wat ik bij de vuilnis gegooid heb was die 13e ruit.
Wat een onding vind ik dat .
Ik wil ruimte in mijn XM en grote spullen kunnen doorsteken van achteren naar voren,
zonder iedere keer weer rekening met een ruit te moeten houden.
Tja , ieder z`n meug hè.
Als ik dat geweten had , had ik `em bewaard voor je.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Vorige week vrijdag stonden we klaar om op vakantie te gaan, ik moest alleen nog wat in het dashbordkastje doen. Dit gaat wat moeilijk omdat het handeltje is afgebroken en ik heb het nog niet gemaakt. Dus een stevige ruk aan het dashbordkastje en hij ging open. Echter kwam ik met mijn elleboog tegen het raam met een ster als gevolg. Nou ben ik niet verzekerd voor ruitschade bij de XM en wilde informeren naar een nieuw raam bij carglass. Het begon nog goed want omdat ik bij de ANWB was verzekerd kreeg ik 35% korting. Maar dan komt een nieuw raam nog op 1061 euro. Nou ja dan maar eens kijken of er een tweedehands in kan.
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Goedkoop is duurkoop…
Een ruitverzekering kost bijna niets op jaarbasis, en je weet dat je eens in de zoveel jaar aan de beurt ben.
Zeker bij een dure auto en een XM was toen een dure auto kan je verwachten dat de ruit ook duur is.
Ik zou maar snel je verzekering aanpassen
Das wel een mega bedrag zeg….
IK heb in de 16v onlangs een nieuw raam gekregen. Ik moest tekenen voor iets van 500 euro ofzo Dat was bij autotaal glas in Groichem. Die kan ik je overigens aanbevelen, dat filiaal. Wist precies hoe alles los moest bij een xm, wist dat hij erg voorzichtig moest doen met de rubberen a stijl strips. Daarbij kon ik zelf aangeven welk merk van raam ik wilde.
Nog steeds veel hoor, maar veel minder dan die 1000. Daarbij, een raam gekocht bij de dealer kost, gemonteerd iets van 800 of zo en dan heb je er dus een met troen logo.
Kortom, je word stevig genaaid naar mijn mening. Leuk om te roepen dat je 35% ANWB korting krijgt, maar als ze de prijs dan eerst stevig omhoog gooien en ws bruto prijzen gebruiken ....
nb, tweedehands geef ik je overigens niet zoveel kans. De ramen zitten gelijmd zoals je ws weet. Het is echt een behoorlijke klus om zo’n raam los te krijgen. De kans dat het er zonder scheur uit komt is minimaal.
Bel eens met de Jong (jouw wel bekend). Heb bij hem ooit eens een voorruit gekocht voor m’n Bx. meende iets van rond de 140 euro
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Tweedehands kan je idd vergeten. Je krijgt zo’n ruit er niet heel uit, zelfs niet als expert.
En Carglass is een grapje met hun ‘korting’. Ik heb onlangs ook bij hen een offerte aangevraagd voor mijn XM, en ze gaven mij zelfs een bedrag van 2 tientjes lager door. En ik ben geen lid van de ANWB, er werd verder ook niet over korting gesproken.
Wil je het raam netjes erin gezet hebben (d.w.z. alle lijsten ook netjes vernieuwd e.d.) of mag het er gewoon in gekit worden? In het laatste geval zijn er adressen die het voor een kleine 400 euri doen. En dan heb je netjes een Pilkington ruit, geen troep.
Oh, en zorg op voorhand dat je een extra set ‘driehoekjes’ hebt liggen. Dat zijn die plastic stukjes die tussen de paravan en de spiegels zitten. De bevestiging daarvan breekt bijna altijd af als je ze lostrekt.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Gister heb ik een exclusive interieur opgehaald voor de XM. Vanavond de bestuurderstoel ingebouwd. Ik wilde beginnen met het middenconsole en stuite daar op een “probleempje” hoe verwijder je de versnellingspookknop voor een handbak? Het zal ongetwijveld heel simpel zijn maar ik heb even geen idee. In de Haynes staat dat je hem er zo aftrekt. Hij zat goed vast in iedergeval en voordat ik het kapot maak/ trek dan vraag ik het hier maar even.
Heel hard omhoog trekken en een beetje draaien van L naar R en vice versa
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Idd trekken, kijk uit dat je je zelf geen klap voor het hooft geeft.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “