Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Vanaf 1983 geloof ik is in de CITROEN C35 en FIAT 242E het nieuwe dashbord toegepast wat ook in de CITROEN C25, FIAT Ducato en PEUGEOT J5 is gebruikt en alle bijbehorende schakelmateriaal en ook het contactslot, stuur en stuurkolom komen uit die hoek… Het kan best zijn dat ze daarvoor deels ook spul uit de Panda hebben gebruikt.
Je moet voor de lol maar eens naar een oude Roemeense ARO 4x4 kijken (als je er een kunt vinden)daar zitten plafonnière, ventilatieroosters en schakelaars uit de CITROEN stal in (generatie GSA, zal ook wel voor de Axel/OLTCIT zijn gebruikt)
waar rook is, is…
LHM only!
Erik Wijngaarden heeft een wph ingescand en online gezet pb hem eens voor een linkje
edit was al vermeld sorry overbodige info.
Citroen c32 Hilton XLS
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Diesel Rinus schreef:Vanaf 1983 geloof ik is in de CITROEN C35 en FIAT 242E het nieuwe dashbord toegepast wat ook in de CITROEN C25, FIAT Ducato en PEUGEOT J5 is gebruikt en alle bijbehorende schakelmateriaal en ook het contactslot, stuur en stuurkolom komen uit die hoek…
Goh, nou je het zegt - eind jaren tachtig reed voor m’n bijbaantje regelmatig in een J5 en later C25. Dit is inderdaad hetzelfde dashboard. Tot en met de bruine kleur. Was ik helemaal vergeten. Als er toentertijd dezelfe stoelen in de C35 werden gezet als in de J5 dan snap ik ook dat een vorige eigenaar ze eruit heeft gehaald ...
Edit: Intussen een foldertje van de C25/C35 te pakken. ‘t Dashboard van de C35 is toch wel heel anders dan van de drieling J5/C25/Ducato, maar een deel van de knoppen komt wel overeen. En de oorspronkelijke stoelen van de C35 zien er eigenlijk wel goed uit - veel beter dan die van de J5/C25.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
m.b.t. tot het dashbord: Ik bedoel daarmee het blok met klokken, en die zijn in de laatste uitvoeringen van de C35 (‘84 - ‘91) wel degelijk gelijk aan de eerste serie C25/J5/Ducato (Bouwjaren ‘81 tot ‘86)
De rest van het interieur in de cabine: zoals “handschoenen"kastje, verwarming e.d. is gewoon een vernieuwde versie van het eerder gebruikte spul…
waar rook is, is…
LHM only!
Laat ik mij ook even voor stellen,
Ik ben Hans en woon in Aalsmeer en heb vorig jaar ook een camper fiat 242 gekocht en heb die helemaal opgeknapt technisch was de auto helemaal in goede staat ( heb er zelfs een reserve motor bij)alleen het interieur was erg oud, maar nu is hij helemaal naar m’n zin en ben er vorig jaar mee naar Denemarken geweest, en dit jaar gaan we naar Zweden en kijk hier erg naar uit.
Ik heb alleen een klein probleem de camper staat achter wat aan de lage kant, heb al zo weinig mogelijk gewicht achter geladen, maar wil wel graag m’n fietsen mee nemen.
Nu heeft de fiat achter torsie vering, en mijn vraag is nu kan deze wat opgesteld worden en hoe moet je dat dan doen.
Heeft iemand hiermee ervaring?
Hoop dat iemand mij hier een beetje mee kan helpen.
Alvast dank voor jullie reacties,
Hans van der Sluijs
http://picasaweb.google.nl/Sluwie.hans/Camper#5382131869876578290
http://picasaweb.google.nl/Sluwie.hans/Camper#5382131765526417138
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Hallo Hans,
wat vind jij laag?
de schokbrekers achter vormen de beperking van de veeruitslag (zowel bij in- als uitveren). De veerweg is zo’n 20 cm!
normale hoogte achter (van lege bestelwagen) betekent dat de bovenzijde van de laadvloer 50cm boven het vlakke wegdek ligt. Volgeladen is dit ongeveer 37 cm, en dat is dus nog “normaal”. De bodemvrijheid achter is dan nog ongeveer 17-18 cm onder de koker ter plekke van de draagarmlagers.
De uitlaat ligt dan hier en daar nog lager!!!
De wagenhoogte aan de achterzijde aanpassen is in theorie niet een heel moeilijke klus maar in praktijk veel lastiger!!! Zeker omdat de wagens al wat ouder zijn en de ervaring met vastroesten van onderdelen met de jaren toeneemt…
In principe moeten de torsiestaven van de achteras verwijderd worden en weer gemonteerd worden met de draagarmen in een iets steilere hoek (meer naar beneden hangend). De normale spanningsvrije hoogte is 585mm tussen de twee schokbreker bevestigingsbouten van de schokbrekers. Je zou hier iets meer van kunnen maken (b.v. 600-620mm?) om de bodemvrijheid een beetje te vergroten.
Bedenk wel dat als je de torsiestaven zwaarder belast, door weer meer massa toe te voegen, dat de kans op breuk wel groter wordt, en het is allemaal niet nieuw meer.
Ik heb persoonlijk geen ervaringen met gebroken torsiestaven, wel eens resultaten ervan op de sloop gezien… (alleen voorvering overigens) Misschien zijn er meer ervaringen op het forum?
Kijk eerst eens of de wagen werkelijk zo ver doorhangt, voor je gaat aanpassen!
Veel plezier
waar rook is, is…
LHM only!
Graag zou ik als zwart schaapje ook een handleiding/onderdelen pdf van de 242 krijgen? Heb een benzine 1600cc uit 78 overigens. Hoop dat dit nog gelezen wordt! Bedankt
Help! Ik ben mijn PDF handboek kwijt. Wie kan me helpen?
Gaat over 242 / C35 uit ‘78
Dank dank dank!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Als het goed is, kun je hier een kopie ophalen. https://drive.google.com/file/d/0B8x7z3qYVL7pcVk3eFYtcmRWMEE/view?usp=drivesdk&resourcekey=0-JeZhwVDAVlEQe56ZMg6HjA