Hallo,
Om de hoeveel km verversen jullie olie en oliefilter?
Ik heb een xantia 1.9TD SX van 1994.
Ik heb ook een vraagje over de LHM, ik heb de haynes handleiding.
Het LHM reservoir is dit vanonder open? Zo ja hoe krijg je dan de vloeistof hier uit? Dit vind ik niet terug.
Zo nee dan moet je gewoon gelijk bij haynes staat het reservoir eruit halen door de kabels te ontkoppelen en hierna te ledigen? Of is het niet nodig om het reservoir er uit te halen?
mvg
Niels12345 schreef:Hallo,
Om de hoeveel km verversen jullie olie en oliefilter?
Ik heb een xantia 1.9TD SX van 1994.
Ik heb ook een vraagje over de LHM, ik heb de haynes handleiding.
Het LHM reservoir is dit vanonder open? Zo ja hoe krijg je dan de vloeistof hier uit? Dit vind ik niet terug.Zo nee dan moet je gewoon gelijk bij haynes staat het reservoir eruit halen door de kabels te ontkoppelen en hierna te ledigen? Of is het niet nodig om het reservoir er uit te halen?
mvg
Olie + filter om de 10000 km verversen,en je moet het LHM reservoir inderdaad uit de auto halen om het te legen.Succes
In de haynes handleiding staat dat de standtijd van olie na 1998 verhoogd is. Bedoelen ze hier dan mee de modellen na 1998 of gewoon omdat de olie beter is geworden? Van primaire olie naar semi of syntethische olie.
Dus als je pas onderhoud doet op 12000km kan niet zoveek kwaad?
Maar is het reservoir vanonder ook open om aan te zuigen?
Of is de aanzuig van de pomp ook via de bovenkant?
grtz
Ongeveer nooit. Ik rij al 27 jaar en vervang nooit olie. Wel vul ik altijd netjes bij. Ik heb nog nooit een motor aan barrels gereden en dat terwijl mijn vorige Xantia toch zo’n 470.000 km op LPG had gereden.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Maar toch wel geregeld een nieuwe filter dan?
nee
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een turbo-diesel of benzine turbo is dat niet handig: de turbolagers hebben namelijk een dermate kleine tolerantie dat bij vervuiling als eerste dat lager er uit loopt. Bij een NIET-turbo ding maakt het allemaal niet zoveel uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Precies, en wat niet uitmaakt doe ik niet!
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Nu weet ik nog niet of het LHM reservoir onder open is of niet?
Niels12345 schreef:Nu weet ik nog niet of het LHM reservoir onder open is of niet?
Lees het eerste antwoord wat gegeven is eens goed.Vragen stellen prima maar lees dan ook de antwoorden goed.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Nee, het is dicht aan de onderkant.
@Manta400
Quote-knopjes gebruiken is prima, maar doe het wel goed! (en wees even een beetje lief tegen Niels)
In het eerste bericht kon ik het niet opmaken of het onder open of dicht was.
Bedankt voor de reacties.
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Het reservoir is dicht aan de onderkant.
Loshalen is heel simpel!
De stalen pin aan de boven kant lost trekken ( die houdt het deksel op zijn plaats )
Dan de 2 moertjes achter aan het reservoir los maken en dan het reservoir uit zijn rubber trekken ( voorzichtig)
Hierna kan je hem iets scheef houden waarna je de slangen er uit kan halen…..
Olie verversen doe ik eigenlijk altijdrond de 15 a 20 000 km, incl filter
Een filter vervangen zou ik als je nooit olie vervangt gelijk meenemen als je de distribtie doet, heb wel eens een motor gezien die een verstopt filter had! ( geen citroen)
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Er staan op het forum van de xantia club ( http://www.xantiaclub.net/forum/index.php ) heel veel ‘how to do’s’ , misschien op dit forum ook wel maar dat weet ik niet.
het LHM reservoir moet je er sowieso even uithalen anders kan je hem niet goed schoonmaken.
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm