Probleem van R134A in een R12 systeem is dat je compressor kapot gaat: een R12 systeem bevat minerale olie (en een R134A systeem synthetische) en dat gaat niet samen met R134A. Hierdoor verlaat de olie de compressor waardoor deze vastloopt.
Een perfecte en goedkope oplossing is het toevoegen van een additief aan de minerale compressor olie waardoor deze door R134A wel verdraagt wordt.Cliplight in canada levert de Retrostick met deze toevoeging (er zijn zo al 1,5 miljoen auto gertrofit). Voordeel is dat dit eenmalig moet gebeuren en het systeem daarna bij iedere airco specialist met R134a kan worden (na)gevuld.
Ik spreek uit ervaring: heb dit zo’n 5 jaar geleden laten doen en heb vorig opnieuw moeten laten drogen en vullen. Hij koelt nu nog steeds perfect. En zeker niet minder koud dan met R12. Dealer van de retrostick is oa AutoAirco Wilp.
Maar eerst moet je systeem op dichtheid worden getest. Dat kan met stikstof. Bij mij was dat ook het grootste probleem: de condensor was lek en zie die maar nieuw te krijgen. Ook braken de slangaansluitingen af bij demontage, dus meteen nieuwe slangen. Ik vond gelukkig een goede 2e handse condensor. De slangen kan een goede specialist op maat maken. Mijn compressor is overigens nog steeds de originele.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik heb ook laten “retrofitten” in Wilp. Absolute aanrader dit adres.
Mark Gielen schreef:Voor die airco kun je misschien eens in Belgie kijken daar wordt nog wel met R12 gevuld, hier in Nederland mag dat niet meer ivm gaten in de ozonlaag. R12 bevat namelijk Freon wat de ozonlaag aantast.
R12 is wereldwijd in de ban gedaan, niet alleen in Nederland. Wellicht dat het in Belgie nog wat meer onder de toonbank (zoals Leontien dat mooi verwoordt ) verkrijgbaar is…
Leuk om nog een positieve reactie te vernemen. Ik ga overigens naar hun adres in (ik dacht) Uden in Noord Brabant voor degenen die richting Apeldoorn te ver vinden. R12 is feitelijk ‘not done’ door de goede alternatieven.
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik heb volgende week een prijsopgave voor reparatie en vullen c.q. aanpassen bij het bedrijf in Groesbeek. Goed om te weten waar ik voor een second opinion heen kan.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
je zou alvast eens kunnen informeren wat zij onder retrofitten verstaan. Als dat neerkomt op een aangepaste compressor dan kan ik wel raden wat (veel) duurder is.
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Volgens hun hoefde er dus niet geretrofit te worden. Zij hadden het erover dat er R134a met een additief gebruikt werd, waardoor het systeem niet aangepast hoefde te worden én vanaf dat moment R134a verdroeg. Dus dat daarna bij opnieuw afpersen gewoon R134a zonder additief kon worden gebruikt. Vraag me (nog) niet naar de details. Ik hoor het volgende week wel.
Ik lees nu je eerdere post nog eens. Klinkt als wat jij beschrijft…
Een perfecte en goedkope oplossing is het toevoegen van een additief aan de minerale compressor olie waardoor deze door R134A wel verdraagt wordt.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
het lijkt er op dat het om het zelfde systeem gaat. Alleen is het dan niet R134A met een additief, maar gewoon R134A (gezien het feit dat je daarna onbekommerd met R134A kan vullen) en een apart additief dat eenmalig aan de olie van de compressor wordt toegevoegd. Het zal dan ook ongeveer evenveel kosten. Het is te hopen dat het systeem dicht is anders zijn ze binnen een kwartier klaar; grote kans dat dan de condensor lek is en die vind je niet 1,2,3
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja dat ligt eraan.
Hier gewoon te bestellen: http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=9835&products_id=559
Of het duur is weet ik niet, maar dit bedrag zou ik zo neerleggen voor airco in mijn CX, maar ja bij mij zit het er helemaal niet in dus dat gaat veel meer kosten
dat is inderdaad een vrij redelijke prijs. Vijf jaar geleden heb ik zeer intensief gezocht en heeft een radiateurenspecialist bij leveranciers in heel europa gekeken en dat leverde niets op. Beau had er nog 2 van citroen NL overgenomen maar vroeg iets van 500,- en dat vond ik teveel. Maar wellicht heeft CX Basis er nu wat laten maken.
gisteren even contact gehad met Dibert (Citroville) over het opkomende bezoek aan zijn garage.
Eén van de dingen op het lijstje is het controleren van de airco.
Dibert meldde dat het controleren vrijwel altijd inhoudt: leegmaken, wegen en vullen.
Indien het systeem nog op R12 draait, wordt meteen bijgevuld met R134.
Zijn visie: niks retrofitten; één ding weet je zeker: het systeem gaat toch kapot. Dan kan je beter wachten met kosten maken totdat het systeem kapot gaat, in plaats van een retrofit te doen.
Hij meldde overigens ook dat hij verschillende klanten heeft die al jaren rijden met een origineel R12 systeem op R134 waaraan niets veranderd is.
Ik ga de gok maar wagen ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
‘t is jouw geld…
een ding is in ieder geval duidelijk: dibert heeft meer verstand van cx’en
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Tsja, de logica ontgaat mij eerlijk gezegd bij nader inzien ook een beetje… Als ie dat consequent zou adviseren dan had ie geen klanten meer.
Je kunt een CX wel onderhouden maar ze gaan toch kapot. Dus niet onderhouden en als ie stuk gaat, gewoon een andere kopen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb ook een systeem wat origineel R12 is in de SM. Compressorolie vervangen, andere vulnippels er op en met R134a gevuld. Werkt sinds 2003 al 85.000 km perfect! Niets nieuwe afdichtingen, niets nieuw filter/droger. Gewoon olie vervangen, R134a er in en klaar. Ik heb op deze manier inmiddels een aircoo’tje of 20 omgebouwd en niet één is er stuk gegaan!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Het zal geen complete retrofit zijn maar het klinkt toch ook weer als wat anders dan enkel R134a erin en klaar.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
waterman schreef:Gewoon olie vervangen, R134a er in en klaar.
Dit zal op hetzelfde neerkomen als de oude minerale olie met een additief. Ik heb verder ook alleen een nieuwe droger (ook een belangrijk onderdeel in de keten). Pakkingen etc zijn ook nog origineel.
Wat ook niet onbelangrijk is: eerst afpersen met stikstof en kijken of de druk terugloopt. Het zou zonde zijn om direct R134a te vullen bij lek systeem. Hierna drogen en dan pas vullen met R134a